گئو

معنی کلمه گئو در لغت نامه دهخدا

گئو. [ گ َ ءُ ] ( اِ ) در اوستایی بمعنی گاو است. رجوع به گاو و رجوع به فرهنگ ایران باستان ص 80 شود. || محل سکنای چند عشیره یا قبیله را در قدیم گئو می نامیدند:... شکل حکومت در این ازمنه ملوک الطوایفی است : از چند خانواده تیره ای تشکیل میشد و مسکن آن ده بود که «ویس » میگفتند، از چند تیره عشیره یا قبیله ترکیب می یافت و محل سکنای آن بلوک بود که در آن زمان «گئو» می نامیدند. ( ایران باستان ص 160 ).

معنی کلمه گئو در فرهنگ فارسی

گاو در اوستا آمده

معنی کلمه گئو در فرهنگ اسم ها

اسم: گئو (پسر) (کردی) (تلفظ: geo) (فارسی: گِئو) (انگلیسی: geo)
معنی: بزرگ

معنی کلمه گئو در ویکی واژه

واژه گئو در فرهنگ لغت نامه دهخدا به معنی گاو آمده است. گئو به معنی زمین آماده شخم در گویش بهاری است، در گذشته وقتی کشاورز می‌خواست بداند آیا زمین مزروعی آماده کشت است یا هنوز رطوبت آن زیاد است گاوی را در زمین حرکت می‌داد اگر سم گاو در زمین فرو می‌رفت پس زمین هنوز آماده کشت نبوده باید مدتی صبر نمود.

جملاتی از کاربرد کلمه گئو

آرداک گئورگی آبیتونیان (Արտակ Գևորգի Ապիտոնյան؛ زادهٔ ۲۶ اوت ۱۹۷۱) یک دیپلمات اهل ارمنستان است وی از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۸ سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری ارمنستان در کشورهای سوئد و فنلاند بود.
خاطرات زندگی آرام هایکاز، در تبعید و در خانواده ای که او را به خدمت گرفته بود، در کتابی با عنوان «چهار سال در کوهستان‌های کردستان»[ب] گردآمده و در سال ۱۹۷۲ برنده جایزه بهترین کتاب بنیاد ادبی گئورگ مِلیتینه تسی شد.
واحدهای آلمانی شرکت کننده در این عملیات از شمال تا جنوب عبارت بودند از: ارتش هفدهم امپراتوری آلمان به فرماندهی اتو فون بلو، ارتش دوم امپراتوری آلمان تحت امر گئورگ فون در مارویتز و ارتش هجدهم امپراتوری آلمان به فرماندهی اسکار فون هوتیه که ارتش هفتم امپراتوری آلمان نیز از آن پشتیبانی می‌کرد. با وجود اینکه بریتانیایی‌ها مکان و زمان تقریبی حمله را می‌دانستند اما سنگینی تک و بمباران ابتدایی به شدت آن‌ها را غافلگیر کرد. همچنین آلمانی‌ها این بخت را داشتند که صبح حمله مه‌آلود بود و به سربازان توفان اجازه می‌داد تا بدون دیده شدن تا عمق مواضع دشمن نفوذ کنند.
از کلیساهای تهران را می‌توان به کلیسای سورپ گئورگ و کلیسای مریم مقدس (تهران) و کلیسای سرکیس مقدس نام برد.
فیلسوف نوکانتی آلمانی و تاریخ‌نگار فلسفهٔ غرب بود. او از شاگردان گئورگ زیمل و هرمان کوهن و استاد فیلسوفانی چون لئو اشتراوس و هانری کربن بود.
آرسن گئورگیان (ارمنی: Արսէն Գևորգյան؛ زادهٔ ۱ ژوئن ۱۹۷۵) جودوکار بازنشسته اهل ارمنستان است که در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در وزن ۷۸ کیلوگرم به رقابت پرداخت.