کیهان
معنی کلمه کیهان در لغت نامه دهخدا

کیهان

معنی کلمه کیهان در لغت نامه دهخدا

کیهان. [ ک َ / ک ِ ] ( اِ ) جهان. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 405 ). عالم. و در فرهنگ به کاف فارسی گفته. ( فرهنگ رشیدی ). به معنی جهان و روزگار و دنیاباشد. و با کاف فارسی هم درست است. ( برهان ). به معنی عالم است ، و کیهان خدیو یعنی پادشاه عالم. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) :
خداوند کیهان و گردان سپهر
فروزنده ماه و ناهید و مهر.فردوسی.بر این دشت بسیار شاهان بدند
همه نامداران کیهان بدند.فردوسی.بدو گفت رستم که کیهان توراست
همه کهترانیم و فرمان تو راست.فردوسی.چو خواهد بود سال بد به کیهان
پدید آید ز خشکی در زمستان.( ویس و رامین ).بگویشان که جهان سرو من چو چنبر کرد
به مکر خویش ، خود این است کار کیهان را.ناصرخسرو.که بنده دانشند این هر دو زیراک
زبهر دانش آباد است کیهان.ناصرخسرو.رو دل ز جهان بازکش که کیهان
بسیار کشیده ست چون تو در دام.ناصرخسرو.در خراسان چو من کجا یابی
که به هر فضل فخرکیهان است.مسعودسعد.مردم از علم شود عالم نز جامه و لاف
جاهل ازکسوت و لاف افسر کیهان نشود.سنائی.صبح و شام او را دوخادم جوهر و عنبر به نام
این ز روم آن از حبش سالار کیهان آمده.خاقانی.او افضل انبیاست لیکن
آمد پس از انبیا به کیهان.خاقانی.همتم بر سر کیهان خورد آب
ننگ خشک و تر کیهان چه کنم ؟خاقانی.هین برو جلدی مکن سودا مپز
که نه تان پیمود کیهان را به گز.مولوی.ظاهرش را شهره کیهان کنیم
باطنش را از همه پنهان کنیم.مولوی.هر کسی کو حاسد کیهان بود
آن حسد خود مرگ جاویدان بود.مولوی.رجوع به گیهان شود.

معنی کلمه کیهان در فرهنگ معین

(کَ یا کِ ) (اِ. ) جهان ، روزگار، دنیا.

معنی کلمه کیهان در فرهنگ عمید

۱. جهان، روزگار، دنیا، عالم.
۲. (نجوم ) مجموع سیارات منظومۀ شمسی.
۳. (نجوم ) فضایی که ستارگان در آن واقع شده اند.

معنی کلمه کیهان در فرهنگ فارسی

گیهان:جهان، رو گار، دنیا، عالم، مجموع سیارات منظومه شمسی، فضائی که ستارگان در آن واقع شده اند
( اسم ) جهان دنیا گیتی .

معنی کلمه کیهان در فرهنگ اسم ها

اسم: کیهان (پسر) (فارسی) (طبیعت، کهکشانی) (تلفظ: keyhān) (فارسی: کِيهان) (انگلیسی: keyhan)
معنی: جهان، دنیا، مجموعه سیارات منظومه شمسی، گیهان، عالم، گیتی، مجموعه ی همه اشیا و پدیده های موجود در هستی، آسمان

معنی کلمه کیهان در دانشنامه عمومی

کِیهان ( به انگلیسی: Cosmos ) در کلی ترین تعریفش، یک سامانهٔ بسامان و هماهنگ است. کیهان شناسی شاخه ای از دانش فیزیک است که به شناخت پیدایش و فرگشت کیهان می پردازد.
از نظر ریشه، واژه کیهان دگرگون شده واژه «گیهان» فارسی میانه است، که واژه های «جهان» و «گیتی» نیز از همان ریشه آمده اند.
گفته شده است که فیثاغورس اولین فیلسوفی بوده است که اصطلاح Kāheykeŝān به عنوان جهان را به کار برده است، و شاید اشاره به آسمان پرستاره داشته است.
اندازه قطر و سن کل کیهان ناشناخته است. اما با توجه به نظریه های علمی، ۱۳٫۷ میلیارد سال پیش آغاز شد، اندازه قطر جهان هستی که در حال حاضر قابل مشاهده است گمان می رود که در حدود ۹۳ میلیارد سال نوری باشد.
کیهان (فیلم ۱۹۹۶). «کیهان» ( انگلیسی: Cosmos ( 1996 film ) ) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی دنی ویلنو است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد.
کیهان (فیلم ۲۰۱۰). کیهان ( ترکی استانبولی: Kosmos ) فیلمی ترکی - بلغاری در سبک درام است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد.
کیهان (فیلم ۲۰۱۵). کیهان ( انگلیسی: Cosmos ) یک فیلم دلهره آور به کارگردانی آندژی ژووافسکی محصول سال ۲۰۱۵ است که بر پایهٔ رمانی به همین نام از ویتولد گمبرویچ ساخته شد.
معنی کلمه کیهان در فرهنگ معین
معنی کلمه کیهان در فرهنگ عمید
معنی کلمه کیهان در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کیهان در فرهنگ اسم ها

معنی کلمه کیهان در دانشنامه آزاد فارسی

کیهان (universe)
همۀ فضا و محتوای آن. بررسی آن را کیهان شناسی می نامند. تصور می شود عالم در حدود ۱۳٫۷۹۸ میلیاردسال قدمت دارد. بیشتر آن را فضای خالی تشکیل داده است و تا جایی که با تلسکوپ می توان دید، کهکشان هایی به صورت نقطه نقطه در آن جا گرفته اند. این کهکشان ها حین انبساط عالم از یکدیگر دور می شوند. نظریه هایی چند تلاش دارند پیدایش و تحول عالم را توضیح دهند؛ مثلاً بنا بر نظریۀ مِهبانگ، عالم در حال انبساط از رویدادِ انفجاریِ منفردی پدید آمده است که منجربه تولید گازهای هیدروژن و هلیوم شده است. نظریۀ دیگر نظریۀ حالت پایا است که با نظریۀ مهبانگ تضاد دارد. دورترین کهکشان های آشکارسازی شده و اَختروَش ها ۱۰میلیارد سال نوری یا بیشتر از زمین فاصله دارند. صرف نظر از کهکشان های درون گروه محلی، در طیف های همۀ کهکشان هایی که می بینیم، با اثرات انتقال به سرخ روبه رو می شویم که نشانۀ دورشدن آن ها از ماست. در فضا هرچه به دورتر نگاه کنیم، انتقال به سرخ بیشتری می بینیم که نشان می دهد کهکشان های دورتر با سرعت بیشتری از ما دور می شوند. این مشاهدات به نظریۀ جهان در حال انبساط و قانون هابل منجر شده است که نخستین بار در ۱۹۲۹، از سوی اخترشناس امریکایی، ادوین هابل، مطرح شد. بنابه این قانون، سرعت دورشدن هر کهکشان از کهکشان دیگر متناسب با فاصلۀ آن ها از یکدیگر است. داده های فعلی حاکی از آن است که کهکشان ها با آهنگ ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ثانیه، به ازای هر یک میلیون پارسک فاصله، ازهم دور می شوند.
کیهان (نشریه). روزنامۀ سیاسی، خبری، اقتصادی، ادبی، چاپ تهران. صاحب امتیاز و مدیرمسئول آن عبدالرحمن فرامرزی، و مصطفی مصباح زاده بوده اند. نخستین شماره در ۱۳۲۱ش منتشر شد. بعد از روزنامۀ اطلاعات، دومین روزنامۀ پرتیراژ و ماندگار شد که از ۶ خرداد ۱۳۲۱ مرتباً، البته با فرازوفرودهایی منتشر شده است. دورۀ روزنامه تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، با سرمقاله هایی از فرامرزی، در انتقاد از دربار و درباریان، توانست جای خود را در مطبوعات باز کند. دورۀ دوم از نیمۀ ۱۳۳۲ و دورۀ سوم، که بیشتر به جنبه های اقتصادی توجه داشت، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. در طول این دوره ها، کیهان مؤسسه و کادر خود را دائماً تغییر و گسترش داده است و توانسته دوره هایی ویژۀ خبرنگاران برپا کند. مؤسسه به تدریج بر تعداد نشریات خود افزود که از آن جمله است کیهان اینترنشنال، کیهان فرهنگی، کیهان بچه ها، زن روز، کیهان ورزشی، کیهان هفته و کیهان هوایی. مؤسسۀ کیهان نشریه های کیهان پیشاهنگ (ویژۀ پیشاهنگان قبل از انقلاب) و مجلۀ فرانسوی زبان اوریانت پانوراما را نیز منتشر کرد. در ۱۳۵۷، هم زمان با اولین روز نخست وزیری ازهاری، نظامی ها دفتر روزنامه های اطلاعات و کیهان و آیندگان را اشغال کردند و از ابتدا تا پایان نخست ویری ازهاری یعنی از ۵ آبان تا ۲۶ دی ۱۳۵۷ (۶۱ روز)، کارگران در اعتصاب بودند و روزنامه تعطیل شد. در تابستان ۱۳۵۸، کیهان مصادره و صاحب امتیاز آن بنیاد مستضعفان شد. از دی ۱۳۷۲، مدیرمسئول آن حسین شریعتمداری شد. اکنون علاوه بر چندین نشریه، که قبلاً ذکر شد، کیهان اندیشه را نیز، که مجله ای علمی، مذهبی است، از ۱۳۶۴، هر دو ماه یک بار به سردبیری محمدجواد صاحبی در قم منتشر می کند. مؤسسۀ کیهان همچنین کیهان ترکی را از ۱۳۶۳ در تهران ماهانه و اکنون هر سه ماه یک بار به زبان ترکی استانبولی منتشر می کند. کیهان اردو از ۱۳۷۰، کیهان علمی از ۱۳۶۷، کیهان العربی از ۱۳۶۰، و کیهان کاریکاتور از ۱۳۷۰ چاپ می شود. کیهان سال نیز از ۱۳۶۴ در تهران سالانه منتشر می شود.

معنی کلمه کیهان در ویکی واژه

جهان، روزگار، دنیا.

جملاتی از کاربرد کلمه کیهان

کیهان در سال ۱۳۱۱ کشور را به بیست و هفت قسمت تقسیم کرده است. در این تقسیم‌بندی مازندران در قسمت ششم جای گرفته و از حیث تقسیمات حکومتی از ده قسمت به‌نام‌های زیر تشکیل شده است:
زان میان گر چند تن فرمانده کیهان بدند از ره عدل و کمال و رادی احسان بدند
تا فکرتش گره زده با راز چرخ جیب گیتی پر از هنر شد و کیهان بری زعیب
فضا قسمت‌های نسبتاً تهی کیهان است که بیرون از جوّ سیارات قرار دارد. فضا را گاهی برای تمایز از فضای جوّ و مکان‌های زمینی، «فضای میان ستاره‌ای» می‌نامند.
کمترین خدمتگر امر تو گردون گرددی کمترین فرمانبر حکم تو کیهان باشدی
جی از این ریش گاو چون کیهان از وجود جواد خالی شد
او پس از ترک ایران، به هیئت تحریریه روزنامه کیهان لندن پیوست.
بماند مرا زنده بیمار و زار برآرد ز دارای کیهان دمار
از نظر کنفوسیوس برای اثرگذاری بر آسمان و به حرکت درآوردن موجودات روحانی هیچ چیز بهتر از شعر نیست. شعر در انسان حس مشارکت در کیهان را ایجاد می‌کند و انسان را با جهان، طبیعت و خانواده هماهنگ می‌سازد و به تعبیر دیگر تجربهٔ وحدت را به انسان می‌دهد. کنفوسیوس شعر، تاریخ، مراسم و موسیقی را به شاگردان خود تعلیم می‌داد و بسیاری از آن‌ها در این حوزه‌ها استاد شدند.
ز هرّای درّندگان چنگ دیو شده سست از خشم کیهان خدیو
ز کوی دلکشت هر بنده ای فرزانه گیتی ز خاک درگهت هر برده ای پیرایه کیهان
خدای راست بزرگی و پادشاهی و عز بدان دهد که سزاوار بیند از کیهان
آلبرشت در ۱۹۷۹ میلادی از دانشگاه کرنل، ایتاکا در رشتهٔ کیهان‌شناسی فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را در ۱۹۸۳ میلادی از دانشگاه پنسیلوانیا فیلادلفیا دریافت کرد.
که گودرز را بستد از دست دیو تهمتن به فرمان کیهان خدیو
آپایرون در نظریه کیهان‌شناسی ایجاد شده توسط آناکسیماندروس، در قرن ششم پیش از میلاد، نقشی مرکزی دارد. بیشتر آثار آناکسیماندروس گم شده‌اند. از اندک بریده‌های باقی‌مانده می‌توان دریافت که او باور داشت که واقعیت آغازین یا نهایی (آرخه)، ابدی و بی‌نهایت یا بدون مرز (آپایرون) است و در معرض پیری یا انحطاط قرار ندارد و تا ابد موادی تولید می‌کند که هرچه می‌بینیم از آن مشتق شده‌است.
نرسته نوگلی خندان هنوز از گلشن کیهان که چون ترکان یغمایی تو او را می‌کنی بغما