کیمونو
معنی کلمه کیمونو در فرهنگ معین

کیمونو

معنی کلمه کیمونو در فرهنگ معین

(مُ نُ ) (اِ. ) لباس بلند سنتی ژاپنی با آستین های گشاد و کمربند پارچه ای که به عنوان لباس رو می پوشند.

معنی کلمه کیمونو در دانشنامه عمومی

کیمونو ( به ژاپنی: 着物 ) لباس سنتی ژاپن است. کیمونو، جامه ای دارای آستین های بلند و گشاد است و بدن را می پوشاند. امروزه در موقعیت های اجتماعی خاص کیمونو می پوشند. هنوز نیز عده ای از زنان و مردان مسن از کیمونو به عنوان لباس روزانه خود استفاده می کنند، اما استفاده اصلی کیمونو در مراسم چای ژاپنی، عروسی و هنر های رزمی ( از جمله رشته های کنجوتسو، نینجوتسو، ایایدو و . . . ) است. شکل کلی کیمونوی مردانه وزنانه در طی سالیان دراز بدون تغییری عمده باقی مانده و اصالت خود را حفظ کرده است.
کیمونو در زبان ژاپنی از دو بخش کی ( به ژاپنی: 着 ) ( فعل پوشیدن ) و مونو ( به ژاپنی: 物 ) ( چیز ) تشکیل شده است که به صورت تحت اللفظی به معنی چیز پوشیدنی است.
کیمونو از فرهنگ چین در سده ۵ ( میلادی ) نشات می گیرد و از دوران موروماچی در ژاپن شایع شد.
کیمونو را با کمربندی به نام «اُبی» می بندند و همراه آن پای افزارهای سنتی چوپین مانند «گِتا» یا «زوری» می پوشند. جوراب کیمونو «تابی» نامیده می شود. زیر کیمونو نیز لباس زیری به نام «ناگاجوبان» می پوشند.
معنی کلمه کیمونو در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه کیمونو

جملاتی از کاربرد کلمه کیمونو

یک آکیمونو می‌تواند انواع موضوعات مانند حیوان‌ها، موجودات اسطوره‌ای، مردم، خدایان، میوه‌ها یا سبزیجات را به تصویر بکشد. در برخی از نمونه‌های مختلف چندین موضوع با هم ترکیب شده‌اند. آکیمونو می‌تواند یک صحنه روزانه یا یک افسانه را به تصویر بکشد.
آکیمونو می‌تواند از پرسلان، سفال، فلز، چوب یا عاج باشد. اندازه آن معمولاً ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است، اما همیشه بزرگ‌تر از نِتسوکه است.
در دوره میجی (۱۹۱۲–۱۸۶۸) تعداد زیادی از آکیمونو به غرب صادر شد.