کیلو
معنی کلمه کیلو در لغت نامه دهخدا

کیلو

معنی کلمه کیلو در لغت نامه دهخدا

کیلو. [ ی َ ] ( اِ ) علف شیران و علف خرس را گویند، و آن میوه ای است صحرایی شبیه به سیب کوچک و آلوچه ، و عربان زعرور خوانندش. ( برهان ) ( از آنندراج ). زعرور. ( ناظم الاطباء ). کیَل. زالزالک. ( فرهنگ فارسی معین ). رجوع به کیَل شود.
کیلو. ( اِ ) کولاب و تالاب. ( فرهنگ رشیدی ) ( انجمن آرا ). استخر و تالاب را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). استخر. تالاب. آبگیر. ( فرهنگ فارسی معین ). || خندق و مغاک. ( ناظم الاطباء ). || آنجای از کنار رودخانه که مردمان در آنجابدن خود را می شویند و غسل می کنند. ( ناظم الاطباء ).
کیلو. [ ل ُ ] ( فرانسوی ، پیشوند ) پیشوندی است در زبانهای اروپایی که تعیین می کند که واحدی هزار بار تکثیر شده : کیلوگرم. کیلووات. || ( اِ ) کیلوگرم ( در فرانسوی هم به همین معنی به کار رود ). ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کیلو در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) به معنی هزار است و برای تعیین واحدهای دستگاه متری به کار می رود: کیلوگرم ، کیلومتر.

معنی کلمه کیلو در فرهنگ عمید

۱. واحد اندازه گیری وزن، برابر با هزارگرم، کیلوگرم.
۲. هزار (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): کیلوبایت، کیلومتر.

معنی کلمه کیلو در فرهنگ فارسی

۱ - پیشوند یست در زبانهای اروپایی که تعیین میکند که واحدی هزار بار تکثیر شده : کیلو گرم کیلو متر کیلو وات . ۲ - ( اسم ) کیلو گرم ( در فرانسوی هم بهمین معنی بکار رود ) .

معنی کلمه کیلو در دانشنامه عمومی

کیلو (تیکاره). کیلو شهری در شهرستان تیکاره در استان بام در بورکینافاسوی شمالی است و جمعیت آن ۹۰۲ نفر است.
کیلو (چاد). کیلو شهری در چاد است که در Tandjilé Ouest واقع شده است. کیلو ۴۵٬۲۲۴ نفر جمعیت دارد و ۴۲۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه کیلو در دانشنامه آزاد فارسی

کیلو (kilo)
پیشوندی به معنای هزار، با نماد K، کیلوگرم (kg) و کیلومتر (km) به معنای ۱۰۰۰گرم و ۱۰۰۰متر است. یک کیلو گرم جرم الگویی بین المللی، استوانه ای از آلیاژ پلاتین و ایریدیوم، است که در ادارۀ بین المللی اوزان و مقادیر شهر سِور فرانسه نگهداری می شود.

معنی کلمه کیلو در ویکی واژه

chilo
به معنی هزار است و برای تعیین واحدهای دستگاه متری به کار می‌رود: کیلوگرم، کیلوم

جملاتی از کاربرد کلمه کیلو

آغین کایاران (به ارمنی: Աղին կայարանի գյուղ) یک روستا در ارمنستان است که در استان شیراک واقع شده‌است. آغین کایاران در ۱ کیلومتری جنوبغرب روستای آغین واقع شده است.
ادیتماری اپازیلا ۱۹۵٫۰۳ کیلومترمربع مساحت و ۱۷۶٬۷۶۰ نفر جمعیت دارد.
التیلیا ۱۰٫۷۰ کیلومترمربع مساحت و ۷۷۹ نفر جمعیت دارد و ۵۹۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.