کیفی

معنی کلمه کیفی در لغت نامه دهخدا

کیفی. [ ک َ / ک ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به کیف. چونی .مقابل کَمّی. ( از یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || مأخوذ از تازی ، مست و مخمور. || هر چیزی که مستی آورد و نشئه دهد. ( ناظم الاطباء ).
کیفی. [ ] ( اِخ ) حصن کیفی ، قلعه ای است میان آمِد و جزیره ابن عمر. ( منتهی الارب ) : سلطان جنید از اردبیل با بسیاری ازاهل ارادت طریق مسافرت اختیار نموده به جانب دیاربکر نهضت فرمود و چون حصن کیفی که به حصن کیف اشتهار یافته از یمن مقدم همایونش غیرت افزای گنبد گردون شد... ( حبیب السیر چ خیام ج 4 ص 425 ). چون خبر آن [ حرکت شاه اسماعیل صفوی ] به سمع الوند رسید عنان تمکن و ثبات از دست داده متوجه کیفی گردید و از کیفی نیز راه گریز پیش گرفته. ( حبیب السیر چ خیام ج 4 ص 469 ).
کیفی. [ ک َ / ک ِ ] ( اِخ ) معروف به نومسلمان. از شاعران قرن یازدهم هجری است. در سبزوار متولد گردید و به سیستان مهاجرت کرد و از دین یهود به اسلام مشرف شد. صاحب تذکره میخانه به سال 1025 هَ. ق. وی را در لاهور ملاقات کرده است. مثنویی در بحر مثنوی مولوی سروده و آن را آگاهنامه نامیده است. وی از ملازمان شاهزاده خرم شاهجهان در هند بوده است. از اشعار اوست :
چون نگریم کز عدم با نامرادیهای بخت
غافلم آورده اند و باز غافل می برند.
رجوع به تذکره میخانه ص 876 و تذکره عرفات العاشقین و فرهنگ سخنوران شود.

معنی کلمه کیفی در فرهنگ معین

(کِ یا کَ ) (ص . ) ۱ - دارای شکل کیف . ۲ - قابل گذاشتن در کیف .

معنی کلمه کیفی در فرهنگ فارسی

منسوب به کیف ٠ چونی مقابل کمی ٠ یا ماخوذ از تازی مست و مخمور یا هر چیزی که مستی آورد و نشئه دهد ٠

معنی کلمه کیفی در ویکی واژه

دارای شکل کیف.
قابل گذاشتن در کیف.

جملاتی از کاربرد کلمه کیفی

در او افتد چو عکس قصر والا شود کیفیت سیرش دو بالا
بدید آنچه از حد دیدن برون بود مپرس از ما ز کیفیت که چون بود
به فهم کیفیت حقیقت که راست‌بینش کجاست فطرت به غیر شکل قیاس اینجا نمی‌کند چشم کور پیدا
در میان زنان یائسه، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و پوکی استخوان از علل اصلی مرگ و میر و همچنین اختلال در کیفیت زندگی هستند. در میان زنان در تمام گروه‌های سنی، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی علل اصلی مرگ و میر هستند. از آنجایی که میزان بروز این بیماری‌ها با توجه به سن افزایش می‌یابد، زنان بالای ۵۰ سال بیشتر بار بیماری را تحمل می‌کنند.
ایده این است که اسکریپت پیکربندی تقریباً ۲۰۰ تست خودکار را انجام می‌دهد، بنابراین پیکربندی ابزار لیب به صورت دستی به کاربر تحمیل نمی‌شود. این یک ایدهٔ خیلی بد است. قبلاً در سال‌های ۱۹۸۰ زمانی که این نمایش داده شده بود، تعداد زیادی انتقاد دریافت کرده بود به این صورت که اجازه می‌دهد به کد منبع تا وانمود کند که پشت پوشش اسکریپت پیکربندی، قابل حمل است؛ به جای اینکه واقعاً از کیفیت قابل حمل بودن برخوردار باشد. این خیلی مسخره است که ایدهٔ پیکربندی تا الان دوام آورده‌است.
داغ شو ای پرسش از کیفیت حال سپند نغمه‌ای دارم‌ که آتش می‌زند در ساز من
از شراب عاشقی، کیفیتی دارد مگر؟ شعله کز یک جرعه بیخود می کند پروانه را
چو کیفیت می مرادست داد بچارم قدح نشأه ام کن زیاد
ز شکر خنده مه شد هوا چندان به کیفیت که می گردد نمک بیهوش داروی شراب امشب
غور کن در سخن صائب و کیفیت بین نتوان نشأه می را به چشیدن دانست
دهد کیفیت می،‌ گفته میلی بحمداللّه که در بزم بهشت آیین شاه کامیاب است این
از آگهی به مغز خرد جمع‌کرده‌ایم کیفیتی‌ که نیست در اوهام ننگ هم