کیانوش

معنی کلمه کیانوش در لغت نامه دهخدا

کیانوش. ( اِخ ) یکی از دو برادر فریدون. ( ناظم الاطباء ) :
یکی بود از ایشان کیانوش نام
دگر نام پرمایه شادکام.فردوسی.

معنی کلمه کیانوش در فرهنگ اسم ها

اسم: کیانوش (پسر، دختر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: kiyānuš) (فارسی: کيانوش) (انگلیسی: kiyanush)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، بزرگ جاودان، بزرگ جاویدان، [از واژه ی اوستایی «کوئی» = بزرگ، گرامی، اَنوش = بی مرگ]، ( اَعلام ) نام برادر فریدون، از واژه ی اوستایی ' کوئی' = بزرگ، گرامی + اَنوش = بی مرگ، ( در اعلام ) نیز نام برادر فریدون، نام برادر فریدون پادشاه پیشدادی

معنی کلمه کیانوش در دانشنامه آزاد فارسی

در شاهنامۀفردوسی، برادر فریدون ، که از سوی او مأموریت یافت تا به کمک آهنگرانی که گرد می آورد گرز گاوسر را بسازد. کیانوش در جنگ های فریدون فراهم آورندۀ سپاه او بود. در برخی از نسخه های شاهنامه آمده کیانوش و پُرمایه (یا: برمایه) ، برادران فریدون ، هنگامی که فریدون در خواب بود، از سر رشک سنگی به سوی او پرتاب کردند که فریدون به فرمان یزدان بیدار شد و به افسون راه سنگ را بست . به این ترتیب، برادران دریافتند که کار فریدون ایزدی است . فریدون برادرانش را بخشید.

معنی کلمه کیانوش در ویکی واژه

کَی پادشاه بزرگ و بلندمرتبه، دانشمند بزرگ و آنوش به معنی جاویدان، بی‌مرگ، دارنده لوح جاویدان.
کیانوش: پادشاه بزرگ و جاویدان ، بزرگ، دانشمند جاویدان.
کیانوش نام یکی از شخصیت​های اساطیری ایران در شاهنامه​ فردوسی است. او پسر آبتین و فرانک، و یکی از دو برادر فریدون بود که او را در پیروزی بر ضحاک یاری کرد. برادر دو بودش دو فرخ همال/ ازو هر دو آزاده مهتر به سال/ یکی بود ازیشان کیانوش نام/ دگر نام پرمایه شادکام
پیش از رزم فریدون: کیانوش و پرمایه بر دست شاه/ چو کهتر برادر ورا نیک خواه

جملاتی از کاربرد کلمه کیانوش

بر اساس این گزارش «این سه نفر توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی طی یک عملیات فریب ربوده شده و در ایران زندانی‌اند» و همچنین خودروی حامل آن‌ها با شیشه‌های شکسته و بدون شماره پیدا شده‌است. همچنین برخی گزارش‌های ضد و نقیض از ربوده‌شدن فرود فولادوند و همراهانش در کردستان عراق حکایت دارند. کیانوش منوچهری، پسر فرود فولادوند به رسانه‌ها گفته بود که بعد از ناپدید شدن پدرش، با او تماس‌هایی گرفته شده و از او خواسته شده بود تا دربارهٔ سرنوشت پدرش سکوت کند.
همانگاه بیرون شد از پیش شاه دلاور کیانوش زرین کلاه
یکی کرسی زر بفرمود شاه ز بهر کیانوش در بارگاه
به یک دست لشکر کیانوش گرد بدان لشکر هند یک حمله برد
زندان فشافویه: محمد شریفی‌مقدم، کیانوش عباس‌زاده
کیانوش دستور جنگی تخوار چو شیروی و اشکش یل نامدار
وز آن سو دمنده کیانوش گرد بیاورد پیغام چندان که برد
چو آگه ازو گشت رای گزین ز کار کیانوش پاکیزه دین
از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۲ مصطفی‌قلی خسروی ریاست اتحادیه را بر عهده گرفت. سپس حسام عقبائی رئیس اتحادیه شد در آبان ۱۳۹۶، خسروی مجدداً به‌عنوان رئیس اتحادیه انتخاب شد تا اینکه در آذر ماه ۱۴۰۱، کیانوش گودرزی به عنوان رئیس اتحادیه انتخاب گردید.
کیانوش را خلعت آراستند کلاه و قبا و کمر خواستند
پس از کشته شدن کیانوش آسا، تنها پارک دانشگاه علم و صنعت ایران در تاریخ ۲۲ تیر ماه ۱۳۸۸ به پاس بزرگداشت این دانشجو، توسط دانشجویان این دانشگاه به صورت غیررسمی پارک شهید آسا نام گرفت.
دلاور کیانوش گردن فراز به زیر اندرش باره تندتاز
کیانوش و پرمایه بر دست شاه چو کهتر برادر ورا نیک خواه
کیانوش باهوش ره ساز کرد در دانش و زیرکی باز کرد
سپس در سال ۱۳۸۸، به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر در تله فیلم قصه داوود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه کنندگی کیانوش عیاری همکاری کرد.
وی در ابتدا با گروه‌های تئاتر مدرسه وارد عرصه هنر شد؛ و پس از آموختن هنر بازیگری در نزد حمید سمندریان به صورت جدی وارد این عرصه شد. همچنین وی با کارگردان‌هایی همچون، مجید مجیدی، کیانوش عیاری، مهدی فخیم زاده، محمدحسین لطیفی، یدالله صمدی، داریوش فرهنگ، داوود میرباقری همکاری داشته‌است.