کچ

کچ

معنی کلمه کچ در لغت نامه دهخدا

کچ. [ ک ُ ] ( اِ ) فلوس ماهی باشد. ( برهان ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( آنندراج ). فلس ماهی. ( ناظم الاطباء ). پولک ماهی. فلس. ( یادداشت مؤلف ). درم ماهی.
کچ. [ ک ُ ] ( اِ ) مهره سفیدی خال را گویند که قماربازان بر طاس اندازند و بدان برد و باخت کنند. ( لغت محلی شوشتر خطی ).
کچ. [ ک ُ ] ( اِخ ) دهی است در ناحیه بارفروش مازندران. ( سفرنامه مازندران رابینو بخش انگلیسی ص 119 و ترجمه آن ص 160 ).
کچ. [ ] ( اِ ) صورت زشت باشد که طفلان را بدان ترسانند. ( اوبهی ). چنین است در فرهنگ خطی اوبهی ، اما مصحف و محرف کُخ است. رجوع به کخ شود.
کچ. [ ک َ ] ( اِ ) اسم فارسی جص است. ( تحفه حکیم مؤمن ). اما صورتی و یا تحریفی است از گچ. رجوع به گچ شود.
کچ. [ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان دلاور بخش دشتیاری شهرستان چاه بهار. جلگه ای و گرمسیر. سکنه 250 تن. ( فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
کچ. [ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان باهو کلات بخش دشتیاری شهرستان چاه بهار. جلگه ای و گرمسیر. سکنه 250 تن. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه کچ در فرهنگ معین

(کُ ) (اِ. ) فلس ماهی .

معنی کلمه کچ در فرهنگ فارسی

( اسم ) گیاهی است از تیر. خرزهره که چندین گونه دارد و همه دارا ی خاصیت قی آور و لینت هستند و در آسیا و جنوب اروپا و آمریکا میرویند . از این گیاه گلوکزیدی بنام سیمارین بدست آورده اند . تعداد کاسبرگها و گلبرگهای آن هر کدام ۵ عدد است . میوه اش مرکب از دو برگ. طویل است و دانه ها دارا ی طعم تلخ و سوزانی هستند . برخی گونه های این گیاه بعنوان گل زینتی کشت میشوند خانق الکلب قاتل الکلب اذاراقی ازاراقی کوچوله . توضیح : در برخی کتب کچوله مرادف با جوز القی ذکر شده که اشتباه است .
اسم فارسی جص است .اما صورتی و یا تحریفی است از گچ

معنی کلمه کچ در دانشنامه عمومی

کچ (چابهار). کچ، روستایی در دهستان پیرسهراب بخش پیرسهراب شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۷۵۷ نفر ( ۲۱۳ خانوار ) بوده است.
کچ (قصرقند). کچ، روستایی در دهستان تلنگ بخش تلنگ شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۹۵ نفر ( ۲۶ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کچ در دانشنامه آزاد فارسی

کُچ (Koch)
گروه های قومیِ کشاورز، ساکن در شمال شرقی هندوستان و بنگلادش، شامل گارو۱ها، جایجونگ۲ ها و موران۳ ها. برخی از آنان پدرتبار و برخی مادرتبارند. برخی نیز خود را متعلق به کاست هندوی جنگجویان می دانند (کشتریه۴)، که بالاترین کاست در نظام کاستی هندویان است. کچ ها به زبان بنگالی سخن می گویند و هندو به شمار می آیند.
GaroJaijongMoranKshatriya

معنی کلمه کچ در ویکی واژه

فلس ماهی.

جملاتی از کاربرد کلمه کچ

و اگر کسی گوید: چو همی گویی برج حمل آتشی است، و آتش گرم (و) خشک است، چرا چو آفتاب بدین برج رسد هوای عالم همی گرم و تر شود، ولی پیشتر گرم و خشک شدی بطبع (تابستان، اکنون که ب) برج حمل که آتشی است (آمده چرا گرم و تر شود؟)، جواب ما مر اورا آنست که گوییم جهان بزمستان سردو تر باشد، چو آفتاب ببرج حوت بوده باشد که او برج آبی است سردو تر (است)،. آنگاه چو آفتاب ببرج آتشی آید که حمل است و گرمی بر عالم افتد، نخست مر آن سردی عالم را گرم کند تا باز سپس از آن مر تری عالم را خشک کند و بطبع تابستان رساندش بر مثال جامه‌ئی که تر شده باشد و فسرده، چو بآتش فراز دارند نخست آن جامه گرم شود و سردی او زایل شود، آنگاه خوش خوش آن تری ازو زایل شدن بگیرد و یکچندی آن جامه هر چند گرم شده باشد تر بماند تا باز خشک شود. پس همچنین جهان بزمستان سردو تر و فسرده باشد و چوآفتاب ببرج حمل آید بقوت آتشی عالم گرم شود، آنگاه سه ماه گرم و تر باشد تا این تری ازو بشود و بطبع تابستان شود گرم و خشک. این است جواب (که) گفتیم، ولله الحمد و المنة.
یکچند نظاره جهان کرد ولیک زو کافرم ار حظ نظر برد دلم
چون کام دوست حاصل ازین شد چه غم نشاط یکچند اگر بکام دل دشمنان شدم
یکچند بر این نسق چو بگذشت لیلی به دیار خویش برگشت
گزارش شده بود که قسمت دهم توسط تویستد پیکچرز در آوریل ۲۰۲۱ در حال ساخت است، که با همکاری استولبرگ و گلدفینگر، نویسندگان دو اثر قبلی این مجموعه، تأیید شد که فیلمنامه در دسامبر ۲۰۲۱ تکمیل شده‌است. تصویربرداری اصلی در اکتبر ۲۰۲۲ در مکزیکوسیتی آغاز شد.
بدو گفت کاین خستگیها ببند همی باش یکچند دور از گزند
چون بسنجد که نه آنست بکاهد از شرم ماه یکچند ببالد که جبین تو شود
در ماه مه ۲۰۱۵، گرامرسی پیکچرز توسط فوکس فیچرز به عنوان یک برچسب که بیشتر روی فیلم‌های اکشن، علمی تخیلی و ترسناک متمرکز بود، احیا شد.
در این استان ۶۱٫۵۲٪ مردم به زبان اسپانیایی، ۲۹٫۸۰٪ به زبان‌های کچوا و ۸٫۵۳٪ به زبان آیمارا صحبت می‌کنند..
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته است، می‌توان به چهار تانکچی و یک سگ و با گذشتِ روزها، از پسِ سال‌ها… اشاره نمود.
یکچند در آرامگه عالم بالا با خیل ملک خوشدل و آسوده چریدیم
بداردش یکچند، بگذاردش بیکباره از رزم برداردش
به راه آسیب سرما خورده یکچند بفرسوده کمرگاه از کمربند
۹۱٫۴۲۴٪ مردم این استان به زبان اسپانیایی و ۸٫۲۳٪ به زبان‌های کچوا صحبت می‌کنند.
چون نیست تو را دگر علاجی این است صلاح تو که یکچند