کوچه باغ

کوچه باغ

معنی کلمه کوچه باغ در لغت نامه دهخدا

کوچه باغ. [ چ َ / چ ِ ] ( اِ مرکب ) کوچه ای که راهی در باغ داشته باشد. ( آنندراج ). کوچه ای که راهی به باغ داشته باشد یااز کنار باغ گذرد. ( فرهنگ فارسی معین ) :
در بهاران دل به سیر کوی یارم می کشد
کوچه باغ عاشقان چاک گریبان کسی است.میرزا رضی دانش ( از آنندراج ).در کوچه باغ زلف خزان را گذار نیست
دل را به آن دو سلسله مشکبار بخش.صائب ( از آنندراج ).

معنی کلمه کوچه باغ در فرهنگ معین

( ~ . ) (اِمر. ) کوچه ای که راهی به باغ داشته باشد یا از کنار باغ بگذرد.

معنی کلمه کوچه باغ در فرهنگ عمید

کوچه ای که به باغ راه داشته باشد یا از کنار باغی بگذرد.

معنی کلمه کوچه باغ در فرهنگ فارسی

( اسم ) کوچهای که راهی بباغ داشته باشد یا از کنار باغ گذرد : در کوچه باغ زلف خزانرا گذار نیست دل را بان دو سلسل. مشکبار بخش . ( صائب )

معنی کلمه کوچه باغ در دانشنامه عمومی

کوچه باغ (محله). کوچه باغ، نام یکی از محلات قدیمی شهر تبریز است. این محله از سمت شمال به قره آغاج، از سمت جنوب به کوی فیروز، از سمت شرق به گجیل و از سمت غرب به آخونی محدود شده است.
میدان اصلی محله، مقابل مسجد قدیمی «میرمحمدعلی» است. بنابه تصریح درویش کربلایی حسین در ذکر مرقد و مزار مغربی تبریزی، محلهٔ کوچه باغ در سابق ظاهراً جزء محلهٔ نوبر به شمار می فته است. البته احتمال دارد که این کوچه باغ، ارتباطی به کوچه باغ امروزی که خود، محله ای جداگانه است، با شرحی که در بالا داده شد، نداشته و کوچه ای از کوچه های محلهٔ نوبر بوده است.
امروزه این محله به دسته های بزرگ و پرشور عزاداری ماه محرم در سطح شهر زبانزد است. کوچه باغ دارای بیش از ده مسجد می باشد که معروف ترین آن ها مسجد حاج آقابالا، آقا میرمحمدعلی، حاج قیمعلی، الله وردی خان و حاج اسد می باشد. مسجد الله وردی خان در سال نود به عنوان میراث فرهنگی باقیمانده از دوران قاجار ثبت ملی گردید . در نزدیکی این مسجد حمامی نیز وجود داشته که اکنون تغییر کاربری داده است.
کوچه های مشهور این محله عبارتند از قاسم بویاق چی، باغ دربندی، زرگرلر دربندی، سرچشمه، حمام دربندی و طالار. از خاندان های قدیمی این محله می شود به خانواده هایی هم چون امانی قدیم، مسگر، امانت، مشگین باغ، صابون چی، دقیق ، اورنگ پور، کاردان کوچه باغی و چائی کوچه باغی اشاره کرد. حاج میرزا محمد کاردان کوچه باغی از علمای مشهور کوچه باغ به شمار می روند.
== آثار تاریخی
• مسجد قدیمی «الله وردی خان» ( معروف به مسجد خان )

معنی کلمه کوچه باغ در ویکی واژه

کوچه‌ای که راهی به باغ داشته باشد یا از کنار باغ بگذرد.

جملاتی از کاربرد کلمه کوچه باغ

گلستان مرا بر خاک یکسان کردی و رفتی گریبان چاک از دست تو باشد کوچه باغ من
آسیاب آبی شعبجره مربوط به سده‌های ۱۰ تا ۱۳ ه.ق - دوره قاجار است و در شهرستان زرند، بخش مرکزی، دهستان شعبجره، روستای شعبجره، جاده قدیم (کوچه باغ)، روبروی مدرسه قدیمی حافظ واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بود ز بوی گلم کوچه باغها لبریز از این چه سود که گلچین کند فراموشم
آب‌انبار کورو مربوط به دوره قاجار است و در لار، خیابان راحلی، کوچه باغ نشاط، پشت حسینیه فاطمه الزهرا واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۷۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به کوچه باغ دل داغدار من گذری به پابوس تو ریزم چمن چمن گل سرخ
آسیاب بزرگ محله کوچه باغ مربوط به اواخر دوره صفوی - اوایل دوره قاجار است و در میبد، محله کوچه باغ، مجاور مسجد حسن بن علی (ع) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سر از دریچه کرد برون آن بهار حسن هر کوچه از نسیم رخش کوچه باغ شد
درکوچه باغ خلد خزان را گذارنیست دل را به آن دو سلسله مشکبار بخش
گر گذارم پای خود در کوچه باغ اهل جاه همچو باد صبح با چندین تغافل می روم
عمریست همچو چشم گدا کوچه باغها ایستاده اند منتظر گرد راه تو
کوچه باغ زلف اگر پایان ندارد گو مدار می‌توان رفتن به مژگان هرکجا دل می‌رود
چو آن سرو سهی قامت به سیر کوچه باغ آید درختان را به انداز سلامش خم شود سرها
موج گل در کوچه باغ از هر سو دیوار ریخت در حنا امروز از گل پای هر دیوار شد