کوچان
معنی کلمه کوچان در لغت نامه دهخدا

کوچان

معنی کلمه کوچان در لغت نامه دهخدا

کوچان. ( نف ، ق ) کوچنده. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || در حال کوچیدن. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کوچان در دانشنامه عمومی

کوچان ( به بلغاری: Kochan ) یک منطقهٔ مسکونی در بلغارستان است که در شهرستان ساتووچا واقع شده است. کوچان ۳۲٫۷۸۳ کیلومتر مربع مساحت و ۲٬۹۸۸ نفر جمعیت دارد و ۹۶۱ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه کوچان در ویکی واژه

فارسی
بن مضارعِ کوچاندن، کوچاندن؛ کوچاندن.

جملاتی از کاربرد کلمه کوچان

طبق فرمان شاه عباس ارمنیان «جلفای قدیم» (نخجوان کنونی) به اصفهان کوچانده و ابتدا در شمس‌آباد اصفهان سکنی گزیدند و به مرور زمان نو جلفا (جلفای اصفهان) را بنا نهادند.
کُردستانی‌ها: کُردها در شهرهای اصفهان، گلپایگان، کاشان و همچنین نایین زندگی می‌کنند. آنها منسوب به استان کُردستان هستند و در زمان پهلوی اول به استان‌های اصفهان و یزد کوچانده شدند.
۳. ترک‌ها از ترک‌های قزلباش، بیات، افشار و جغتایی هستند که در سده های اخیر از قفقاز و آذربایجان و مناطقی از آناتولی(ترکیه) به این نواحی کوچانده شده‌اند و بیشتر در بخش بام اسفراین زندگی می‌کنند.
مردمان آمل در جنگ‌های مختلفی شرکت کردند. در کتابخانه دانش عمومی آمده‌است که کنستانتین چهارم در ۶۸۶ میلادی (سده هفتم) دوازده هزار از مردی‌ها را، که قبیله‌ای جنگجو و ایرانی نژاد بودند که در بخش‌های شمالی دریای خزر می‌زیستند، برای سد و جلوگیری تاختن‌های مسلمانان به سرزمین لبنان کوچانید.
نام سلسله افشار از نام ایل افشار، یکی از قبایل ترکمان در شمال شرقی ایران، گرفته شده‌است. ایل افشار اوایل سده هفدهم میلادی، توسط شاه عباس یکم صفوی و برای دفاع از مرزها در برابر ازبک‌ها، از آذربایجان به مناطق شمال شرقی کوچانده شده بودند.
این منطقه سپس بخشی از ایران شد و شاه‌عباس بزرگ صفوی در سال ۱۶۰۴ میلادی مردم یغگنادزور را به زور به درون ایران کوچاند و سده‌ها بعد یعنی پس از امضای قرارداد ترکمنچای مردم آن شهر به دیار خود بازگشتند.
در سال‌های ۵۰ سده ۸ق/۱۴م در اصفهان زاده شد. سالیان دراز نزد برادرش که از فقیهان و متصوّفان مترشع بود، درس خواند و در فقه، علوم غریبه، حروف و تصوّف مهارت یافت. پس از فتح اصفهان توسط سپاهیان تیمور، وی و برادرانش به سمرقند کوچانیده شدند و در آن‌جا به مناصب قضا و جز آن اشتغال یافتند.