کوم
معنی کلمه کوم در لغت نامه دهخدا

کوم

معنی کلمه کوم در لغت نامه دهخدا

کوم. [ ک َ] ( ع اِ ) کس زن ، یا عام است. ( از منتهی الارب ). کس زن. ( آنندراج ). کس زن یا هر حیوانی. ( ناظم الاطباء ).
کوم. [ ک َ ] ( ع مص ) کومة. گاییدن زن را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ): کام الرجل امرأته کوماً و کومة؛ گایید آن مرد زن خود را. || برجستن نریان برمادیان. ( ناظم الاطباء ). برجستن اسب نر بر مادیان. ( منتهی الارب ). گشنی کردن اسب. ( تاج المصادر بیهقی ).
کوم. [ ک َ وَ ] ( ع مص ) بزرگ کوهان گردیدن ناقه. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). بزرگ کوهان گردیدن ماده شتر. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
کوم. ( ع اِ ) گله شتران. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). گله ای از شتر. ج ، اکوام. ( از اقرب الموارد ). || ج ِ اَکوَم ، کوماء. ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ).
کوم. ( اِ ) گیاهی باشد خوشبوی که آن را اذخر گویند. ( برهان ). گیاهی است خوشبوی بعضی اذخر را دانسته اند. ( آنندراج ). نام گیاهی است خوشبوی. ( فرهنگ جهانگیری ). گیاه اذخر. ( ناظم الاطباء ). اذخر. گورگیاه. ( فرهنگ فارسی معین ). سروری گفته که در تاج الاسامی به معنی اذخر آمده. ( آنندراج ) :
من از خط تو نخواهم بخط شد ار به مثل
برآید ازبر گلبرگ کامگار تو کوم.سوزنی ( از فرهنگ جهانگیری ).اذخر؛ گیاهی است خوشبو که آن را کوم خوانند. ( منتهی الارب ). || آن سبزه که بر کنار حوض و رود روید. ( لغت فرس اسدی چ اقبال ص 345 ). سبزه ای که از کنار آب و حوض خیزد. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ). سبزه ای که کنار حوض و رود روید. ( فرهنگ فارسی معین ) :
آن حوض و آب روشن و آن کوم گرد او
روشن کند دلت چو ببینی هرآینه.
بهرامی ( از لغت فرس اسدی چ اقبال ص 345 ).
|| گیاهی است که در زمین شیار کرده پیدا شود و بیخ و ریشه آن همچو نی باشد. ( برهان ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). آن گیاه خشک بود که در شدکار یابند که بنش چون بن نی باشد. ( حاشیه «س » لغت فرس اسدی چ اقبال ص 345 ). گیاهی است خشک که در شخم زدن زمین یابندو بنه آن چون درخت نی بود. ( حاشیه برهان چ معین ).رجوع به کومک شود.
کوم. ( اِ ) ( پشتو و هروی ) گریبان : سر به کوم فراکرد. ( طبقات انصاری از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کوم در فرهنگ معین

[ پشتو ] (اِ. ) گریبان .

معنی کلمه کوم در فرهنگ عمید

سبزۀ کنار حوض یا نهر، سبزه ای که بر کنار حوض می روید، کزم: آن حوض و آب روشن و آن کوم گِرد او / روشن کند دلت چو ببینی هرآینه (بهرامی : شاعران بی دیوان: ۴۱۱ ).

معنی کلمه کوم در فرهنگ فارسی

دریاچه ایست در ایتالیا واقع در ناحیه لومباردی در دامنه کوههای آلپ که از یخچالهای قدیمی بوجود آمده و ۱۴۶ کیلو متر مربع مساحت دارد .
( اسم ) گریبان : سر بکوم فرا کرد .
گله شتران . گله از شتر

معنی کلمه کوم در دانشنامه عمومی

کوم (جمهوری آذربایجان). کوم ( به لاتین: Kum ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان آب شوران واقع شده است.

معنی کلمه کوم در ویکی واژه

گریبان.

جملاتی از کاربرد کلمه کوم

گردون چو غم زشت و نکومی نخورد این شکر و شکایت اندرو می نخورد
مردی جوان که به تازگی دانشکده حقوق را به پایان رسانده، تلاش می‌کند برای پدربزرگ خود که محکوم به اعدام است زمان بخرد…
باز شکل و صورت شاه صفی هست محکوم یکی فکر خفی
تقی‌پور دیپلم ادبی را در ارومیه گرفت و در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک شد. در سال ۱۳۴۹ در رشتهٔ بازیگری و کارگردانی دانش‌آموخته شد و به عنوان بازیگر با کارگاه نمایش در چندین اجرا همکاری کرد. اولین کار حرفه‌ای او بازی در نمایش حکومت زمانخان به کارگردانی رکن الدین خسروی بود که در سال ۱۳۴۶–۱۳۴۵ در تالار سنگلج به اجرا درآمد.
حکم او را نبود کس محکوم امر او را نبود کس مامور
مرا محکوم خود فرما که زیبد ترا بر جسم و جانم حکمرانی
در صیانت جمهور مشتغل به تنهائیست چون نباشد او تنها کومثل بیکتائیست
ز سرکلاه حکومت بدامن تو نهاد قضا که هست دو عالم بحکم او مجبور
به گزارش خبرگزاری هرانا حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از برگزاری سالگرد کشته‌شدن مهسا امینی (و خیزش ۱۴۰۱ ایران) و پیشگیری از احتمال بروز اعتراضات، دست‌کم ۲۹۲ معترض و فعال مدنی را در سراسر ایران بازداشت کرده و نیز بیش از ۳٫۱۲۶ دانشجو و ۳۱ استاد دانشگاه را به‌دلیل همراهی با اعتصابات و تظاهرات مسالمت‌آمیز در یک‌سال اخیر، با روش‌های مختلفی همچون: احضار، ممنوعیت از ورود به دانشگاه، محرومیت از تحصیل و اخراج، تنبیه کرد.
هرگز مکشد ز یمن حکمت محکوم تو از فلک تحکم
در سال ۳۳۲ قبل از میلاد، اسکندر مقدونی این منطقه را به عنوان بخشی از لشکرکشی خود علیه امپراتوری ایران فتح کرد. پس از مرگ او، این منطقه تحت کنترل امپراتوری‌های بطلمیوسی و سلوکی به عنوان بخشی از کوئل-سوریه شناخته شد. در طول قرون بعدی، یونانی شدن منطقه منجر به تنش‌های فرهنگی گردید که در زمان سلطنت آنتیوخوس چهارم به اوج رسید و شورش مکابیان در سال ۱۶۷ قبل از میلاد را سبب شد. ناآرامی‌های داخلی حکومت سلوکیان را تضعیف کرد و در اواخر قرن دوم ، پادشاهی نیمه خودمختار هامونی یهودیه به وجود آمد که در نهایت به استقلال کامل دست یافت و به مناطق همسایه گسترش یافت.
روشنی چشم بلند اختران شاهد دلهای نکومحضران
بعد از حمله آپاچی‌ها به قطار حامل مهاجران، تنها تعداد انگشت شماری از آن‌ها زنده می‌مانند. آن‌ها جان خود را به دست‌های کومانچی تاد، مردی سفید پوستی که بیشتر زندگی خود را با کومانچی‌ها زندگی کرده‌است می‌سپارند.
جان‌آفرین که زیب حکومت به عدل داد یک فرد را به معدلت او نیافرید
تقریباً همه مسیحیان کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان و پیروان کلیسای آشوری شرق رستاخیز جسمانی عیسی مسیح را به عنوان یک رویداد واقعی تاریخی قبول دارند، و انکار واقعیت فیزیکی رستاخیز او را به عنوان یک ارتداد محکوم می‌کنند.
توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، از حکومت ایران خواست که این حکم را لغو کند و گفت: «با وجود احترام به استقلال کشورهای دیگر و قوه قضائیه آن‌ها در مورد سرنوشت نوید افکاری به شدت نگران هستیم و در این مورد با کمیته المپیک و فدراسیون کشتی ایران تماس گرفته‌ایم».
که شاها چیست حالت ناله از چیست؟ جهان محکوم تست این نالش از کیست؟