کولیت

معنی کلمه کولیت در لغت نامه دهخدا

کولیت. [ ک ُ ] ( فرانسوی ، اِ ) ( اصطلاح پزشکی ) ورم مخاط روده فراخ که معمولاً با عوارض دفع بلغم و خون و چرک همراه است. ورم قولون. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کولیت در فرهنگ معین

(کُ ) [ فر. ] (اِ. ) ورم مخاط رودة فراخ که معمولاً با عوارض دفع بلغم و خون و چرک همراه است ، ورم قولون .

معنی کلمه کولیت در فرهنگ عمید

التهاب حاد یا مزمن روده که ممکن است به دلیل تنگی یا زخم باشد.

معنی کلمه کولیت در فرهنگ فارسی

( اسم ) ورم مخاط رود. فراخ که معمولا با عوارض دفع بلغم و خون و چرک همراه است ورم قولون .

معنی کلمه کولیت در دانشنامه آزاد فارسی

کولیت (colitis)
التهاب کولون (رودۀ بزرگ)، همراه با اسهال غالباً خونی. علت آن معمولاً عفونت یا برخی از انواع اسهال خونی باکتریایی است. زخم شدن آن را «کولیت اولْسر» می گویند.

معنی کلمه کولیت در ویکی واژه

ورم مخاط رودة فراخ که معمولاً با عوارض دفع بلغم و خون و چرک همراه است، ورم قولون.

جملاتی از کاربرد کلمه کولیت

مواد مغذی کلیدی در آب آناناس وجود دارند که ممکن است به تسکین علائم سرماخوردگی و سرفه کمک کنند. بروملین یکی از این مواد است، که به‌طور خاص برای سرفه مفید در نظر گرفته می‌شود. بروملین آنزیمی کلیدی در آناناس است که از ویژگی ضد التهابی قوی سود می‌برد و می‌تواند به‌طور بالقوه به درمان مشکلات تنفسی، از جمله آسم و آلرژی‌ها، کمک کند. ویژگی‌های موکولیتیک (خلط آور) در بروملین به تجزیه و دفع مخاط در سینوس‌ها یا ریه‌ها کمک می‌کنند.
آبه که در یک خانوادهٔ سیاسی برجسته متولد شده بود، در انتخابات ۱۹۹۳ به مجلس نمایندگان راه یافت. او در سپتامبر ۲۰۰۵ توسط نخست‌وزیر جونیچیرو کویزومی به عنوان دبیر ارشد کابینه منصوب شد و سپس در سپتامبر ۲۰۰۶ به عنوان نخست‌وزیر و رئیس حزب لیبرال دموکرات جایگزین او شد و به جوانترین نخست‌وزیر ژاپن پس از جنگ، و اولین کسی که پس از جنگ جهانی دوم متولد شد تبدیل گردید. آبه درست پس از یک سال حضور در سمت نخست‌وزیری، به دلیل عوارض پزشکی ناشی از کولیت اولسراتیو، اندکی پس از شکست حزبش در انتخابات مجلس شورای آن سال، از نخست‌وزیری استعفا داد. یاسوئو فوکودا جایگزین او شد، که اولین نفر از یک سری پنج نخست‌وزیر بود که هیچ‌کدام نتوانستند بیش از شانزده ماه در سمت خود باقی بمانند.
در کاوش‌های باستان‌شناسی آثار باستانی کشف شده‌است که گواه این نتیجه است که این مکان برای اولین بار توسط گروه کوچکی از کشاورزان در دوره کالکولیتیک، حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد، آباد شده‌است. همچنین نشانه‌هایی از عصر هلنیستی وجود دارد.
اکولیتا ۸۴ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
آرمالکولیت یک ماده معدنی جزئی است که در سنگهای بازالت غنی از تیتانیوم، گدازه آتشفشانی و گاهی پگماتیت گرانیت، سنگهای اولترا مافیک، لامپرویت‌ها و کیمبرلیت‌ها یافت می‌شود. این ماده با انواع اکسیدهای آهن - تیتانیوم مخلوط، گرافیت، آنالایم، دیوپسید، ایلمنیت، فلوگوپیت و روتیل همراه است. این بلورهای کشیده تا طول تقریباً ۰/۱–۳/۳ میلی‌متر را که در یک ماتریس بازالت جاسازی شده تشکیل می‌دهد. تجزیه و تحلیل پتروگرافی نشان می‌دهد که آرمالکولیت به‌طور معمول در فشارهای کم و دمای بالا تشکیل می‌شود.
همچنین به نظر می‌رسد که الیگوساکاریدهای شیر انسان بر واکنش سلول‌های خاص سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند به نحوی که پاسخ‌های التهابی را کاهش می‌دهند. همچنین گمان می‌رود که این الیگوساکاریدها خطر ابتلای نوزادان نارس به بیماری بالقوه کشندهٔ انتروکولیت نکروزان را کم می‌کند.
نظریه‌های بسیاری برای به وجود آمدن این بیماری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به استفادهٔ بیش از حد استروئیدها، شیمی‌درمانی، مصرف بیش از اندازه الکل، فشارخون بالا، واسکولیت و بیماری‌هایی از این قبیل نام برد.
هیپرتانسیون شدید و غیرقابل کنترل، خونریزی فعال (هموراژی)، نارسایی کبد، نارسایی کلیه، کولیت اولسراتیو، آمبولی مغزی اخیر، صدمه عروقی مغز، سابقه انجام جراحی اعصاب در ۲ ماه اخیر، جراحی اخیر قفسه سینه، زخمهای اولسراتیو.
پلی آرتریت قرینه التهابی، تظاهرات خارج مفصلی (ندولهای روماتوئید، فیبروز ریوی، واسکولیت و سروزیت) و فاکتور روماتوئید مثبت در خون ۸۰٪ بیماران مشخصه این بیماری است.