کولن
معنی کلمه کولن در لغت نامه دهخدا

کولن

معنی کلمه کولن در لغت نامه دهخدا

کولن. [ لُن ْ ] ( اِ ) مأخوذاز نام فیزیکدان فرانسوی به نام شارل دوکولن ( 1736 - 1806 م. ) و آن واحد مقدار برقی است که در یک ثانیه از جریانی که معادل یک آمپر است بگذرد. ( از لاروس ). آزمایشهای دقیق نشان می دهد که هر کولن الکتریسته 1/118 میلی گرم نقره از محلول نمک نقره آزاد می کند. بنابراین یک کولن مقدار الکتریسته ای است که 1/118 میلی گرم نقره را در کاتد یک ولتامتر نیترات نقره بنشاند. و رجوع به مدخل بعد شود.
کولن. [ لُن ْ ] ( اِخ ) شارل دو. فیزیکدان فرانسوی ( 1736-1806 م. ) و مصنف «کارهای الکتریسته ساکن » و مغناطیس و همچنین کاشف «ترازوی جفت نیرویی » و «قانون جذر معکوس » است. ( از لاروس ). و رجوع به مدخل قبل شود.

معنی کلمه کولن در فرهنگ فارسی

شهر و بندریست در کشور جمهوری پاناما واقع در ناحیه اطراف کانال پاناما متعلق به کشور ایالات متحده آمریکا در ساحل اقیانوس اطلس دارای ۶۸/٠٠٠ تن سکنه .
ماخوذ از نام فیزیک دان فرانسوی بنام شارل دو کولن و آن واحد مقدار برقی است که در یک ثانیه از جریانی که معادل یک آمپر است بگذرد. آزمایشهای دقیق نشان می دهد که هر کولن الکتریسته ۱۱۸ را میلی گرم نقره از محلول نمک نقره آزاد می کند.

معنی کلمه کولن در فرهنگستان زبان و ادب

{coulomb} [مهندسی برق] یکای بار الکتریکی برابر با باری که در طول یک ثانیه و در هنگام عبور جریان یک آمپری از سطح مقطع یک رسانا می گذرد

معنی کلمه کولن در دانشنامه عمومی

کولن (دهانه). کولن یک دهانه برخوردی در ماه است.
این دهانه ۶ دهانه اقماری دارد.
کولن (کمبریج شر). کولن ( به انگلیسی: Colne ) یک روستا و محله مدنی در بریتانیا است که در هانتینگدونشر واقع شده است. کولن ۸۶۵ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه کولن در فرهنگ فارسی

معنی کلمه کولن در دانشنامه آزاد فارسی

کولُن (coulomb)
یکای بار الکتریکی در دستگاه بین المللی، با نماد C. یک کولن برابر است با مقدار بار الکتریکی ای که جریانی به شدت یک آمپر در هر ثانیه با خود حمل می کند. این یکا به افتخار دانشمند فرانسوی، شارل کولُن، نام گذاری شده است.

معنی کلمه کولن در ویکی واژه

یکای بار الکتریکی برابر با باری که در طول یک ثانیه و در هنگام عبور جریان یک آمپری از سطح مقطع یک رسانا می‌گذرد.

جملاتی از کاربرد کلمه کولن

از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال لینکولن سیتی و باشگاه فوتبال منزفیلد تاون اشاره کرد.
وی در یکی افسران ارشد سواره نظام امپراتوری روسیه در جنگ‌های ناپلئونی و از رهبران سازمان فیلیکی اتریا در جنگ استقلال یونان در برابر امپراتوری عثمانی بود. ایپسیلانتیس که با عبور از رود پروت در شهر اسکولنی به شرق اروپا رفته بود گروه سیکرد (گروه مقدس) را در شهر والاچیا رومانی تشکیل داده و پس از حمله ارتش عثمانی مورد حمایت امپراتوری هابسبورگ و اتحاد مقدس قرار نگرفته و پس از دستگیری و پس از گذراندن هفت سال زندانی با اصرار نیکلای یکم امپراتور روسیه از زندان آزاد شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال دونکستر راورز، باشگاه فوتبال هارتل پول یونایتد، باشگاه فوتبال کلیفتون‌ویل، باشگاه فوتبال استوک‌پورت کانتی، باشگاه فوتبال بری، باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، باشگاه فوتبال استالی‌بریج سلتیک، باشگاه فوتبال ساوتپورت، باشگاه فوتبال منچستر سیتی، باشگاه فوتبال گینزبورو ترینیتی، باشگاه فوتبال درویلزدن، باشگاه فوتبال نورتویچ ویکتوریا، باشگاه فوتبال لینشوپینگ، و باشگاه فوتبال لیک تاون اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال برتون آلبیون، باشگاه فوتبال دربی کانتی، باشگاه فوتبال بوروواش ویکتوریا، باشگاه فوتبال لوتون تاون، باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، و باشگاه فوتبال بوستون یونایتد اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال منزفیلد تاون، باشگاه فوتبال کمبریج یونایتد، باشگاه فوتبال لینکولن سیتی، باشگاه فوتبال چسترفیلد، باشگاه فوتبال استیونج، و باشگاه فوتبال لستر سیتی اشاره کرد.
الکترون دارای بار الکتریکی برابر با ۳۰۱۸۸۳۹۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰♠−۱٫۶۰۲×۱۰−۱۹ کولن است