کولاب
معنی کلمه کولاب در لغت نامه دهخدا

کولاب

معنی کلمه کولاب در لغت نامه دهخدا

کولاب. ( اِ مرکب ) استخر و تالاب را گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). به معنی آبگیر و استخر و تالاب که آب ایستاده باشد زیرا که کول ، گوی را گویند که در آن آب جمع آید و بایستد و آن را کیلو نیز گویند. ( انجمن آرا ): باقعة؛ مرغ برحذر که از ترس آنکه شکار گردد بر آبشخور فرودنیاید و از کولابها آب خورد. ( منتهی الارب ). جَلس ؛ کولاب در دشت. ( منتهی الارب ). || موجه عظیم را نیز گفته اند. ( برهان ) ( از ناظم الاطباء ). و رجوع به کولاک شود.
کولاب. ( اِخ ) نام ولایتی است از مضافات بدخشان که آن را ختلان گویند. ( برهان چ کلکته ص 619 ). نام ولایتی از ملک بدخشان که ختلان نیز گویند. ( ناظم الاطباء ). ظاهراً مصحف کولان شهرکی پاکیزه در حدود ترک از ناحیتی به ماوراءالنهر. ( از حاشیه برهان چ معین ). و رجوع به کولان شود.
کولاب. ( اِخ ) نام شهری و مدینه ای هم بوده است. ( برهان چ کلکته ص 619 ). نام شهری. ( ناظم الاطباء ). ظاهراً مصحف کولان است. ( حاشیه برهان چ معین ). و رجوع به ماده قبل و کولان شود.

معنی کلمه کولاب در فرهنگ معین

(اِمر. ) آبگیر، استخر.

معنی کلمه کولاب در فرهنگ عمید

۱. آبگیر، تالاب، استخر.
۲. مرداب، کول.

معنی کلمه کولاب در فرهنگ فارسی

آبگیر، تالاب، استخر، کول نیزگفته شده
( اسم ) آبگیر استخر تالاب .

معنی کلمه کولاب در فرهنگستان زبان و ادب

{lagoon} [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] پیکرۀ آبی که با آبسنگ های مرجانی یا تل ماسه ها از پیکرۀ آبی بزرگ تر جدا شده باشد

معنی کلمه کولاب در دانشنامه عمومی

کولاب ششمین شهر بزرگ در کشور تاجیکستان است.
شهر کولاب، واقع در جنوب تاجیکستان، با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، در زمان آغاز جنگ داخلی و دوران استقلال این کشور نقش مهمی داشته است. اکنون بخش عمده ای از مقام های تاجیکستان از این منطقه برخاسته اند. کولاب زادگاه امام علی رحمان، رئیس جمهوری کنونی تاجیکستان نیز هست.
کولاب یکی از قدیمی ترین شهرهای تاجیکستان است که در استان خَتلان قرار دارد. پیشینه این شهر به ۲۷۰۰ سال می رسد. باستان شناسان در این شهر قلعه ای یافته اند که قلعه کولاب نام دارد. این قلعه مربوط به زمان هخامنشیان ( سده ۴ پیش از میلاد ) ، زمان یونان غربی و دولت داری کوشانیان می باشد.
شهر کولاب در قدیم کُتّل نام داشت و زمان درازی مقر حکومتی ساسانیان بود و زبان پارسی میانه در آن رواج داشت. به این خاطر، با ورود اسلام و پس از آمدن زبان فارسی نو به منطقه، مردم کولاب سریع تر از دیگر نقاط پیرامونی، فارسی زبان شدند.
این شهر تا سال ۱۷۵۰ خَتلان نامیده می شد و پس از آن کولاب نام گرفت[ نیازمند منبع] . شوروی ها در سال ۱۹۲۱ بر این شهر دست یافتند و پس از آن صنایعی در آن مستقر شد.
• میر سید علی همدانی
• دژ هلبک
• آرامگاه میر سید علی همدانی
• همدان، ایران
کولاب (جغرافیا). کولاب یا لاگون ( به انگلیسی: Lagoon ) پهنهٔ آبی نسبتاً کم ژرفا با آب شور یا نیمه شور است که به واسطهٔ حائلی طبیعی، چو دیواره ای شنی، یا جزایر سدمانند یا صخره های دریایی، از پهنهٔ آبی بزرگ تری، چون دریا، جدا افتاده باشد. استخرهای تثبیت معمولاً به دو دستهٔ ساحلی و مرجانی تقسیم می شوند. طبقه بندی استخرهای تثبیت ساحلی و مصب ها گاه با یکدیگر همپوشانی دارد.
کولاب را در فارسی تالاب داخلی، خفت آب، دریاچهٔ مرجانی، تالاب، ایستاب، مرداب نیز گفته اند.
معنی کلمه کولاب در فرهنگ معین
معنی کلمه کولاب در فرهنگ عمید
معنی کلمه کولاب در فرهنگ فارسی
معنی کلمه کولاب در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه کولاب در دانشنامه عمومی

معنی کلمه کولاب در دانشنامه آزاد فارسی

کولاب (lagoon)
بخشی از آب ساحلیِ شور و کم عمق، که معمولاً به دریا راه ندارد. معمولاً برای توصیف منطقه ای از دریای کم عمق به کار می رود که با آبسنگهای مرجانی یا جزایر سدّی جدا شده است.

معنی کلمه کولاب در ویکی واژه

آبگیر، استخر.

جملاتی از کاربرد کلمه کولاب

آرزو عیسی در ۱۴ اکتبر ۱۹۷۶ در شهر کولاب به دنیا آمد و در قرغان‌تپه بزرگ شد. در چهارسالگی پدر و مادرش از هم جدا شدند و هر یکی خانواده‌ای نو برپا کردند. او فارغ‌التحصیل دانشکدهٔ روزنامه‌نگاری دانشگاه دولتی فرهنگ و صنعت تاجیکستان در سال ۲۰۱۳ می‌باشد.
از آنجا که دلایل منجر به جنگ داخلی هیچگاه به‌طور واقعی حل و فصل نگردید، تنش در منطقه هنوز وجود دارد. بخش خاوری (کولاب) خاستگاه رئیس‌جمهور کشور و خاندان او است و به این خاطر نفوذ سیاسی زیادی به دست آورده‌است. در زمان شوروی پیشین، منطقۀ کولاب با نخبگان حاکمه وقت در لنین‌آباد همکاری نزدیکی داشت، و نیروهای شبه‌نظامی، ارتشی و نیروهای امنیتی جمهوری را تأمین می‌کرد.
جزیره آندروت نزدیکترین جزیره از تمام جزایر در گروه به سرزمین اصلی است. و همچنین بزرگترین جزیره است. این جزیره حدوداً در فاصله ۱۹۸ کیلومتری (۱۲۳ مایل) از کالیکوت و ۲۹۳ کیلومتری (۱۸۲ مایل) از کوچی قرار گرفته‌است. مساحت این جزیره ۴٫۹۸ کیلومتر مربع (۱٫۹۲ مایل مربع) و تنها جزیره این گروه است که جهت گیری غربی-شرقی دارد. مساحت این کولاب ۶٫۶ کیلومتر مربع (۲٫۵ مایل مربع) است.
آرزو عیسی (به تاجیکی: Орзу Исо) (زاده ۱۴ اکتبر ۱۹۷۶ ، کولاب، تاجیکستان شوروی، اتحاد شوروی) روزنامه‌نگار، شاعر و ترانه‌نویس مشهور تاجیک است.
جناح‌های سیاسی این منطقه به‌ویژه کولابی‌ها در جنگ‌های داخلی ۱۹۹۲-۱۹۹۳ طرف پیروز در کشمکش‌ها بودند و پس از آن امور تاجیکستان بیشتر در دست این جناح است.