کوران
معنی کلمه کوران در لغت نامه دهخدا

کوران

معنی کلمه کوران در لغت نامه دهخدا

کوران. ( فرانسوی ، اِ ) جریان هوا یا برق. ( فرهنگ فارسی معین ).
- کوران سیاست ؛ جریان امور سیاسی. ( فرهنگ فارسی معین ).
کوران. ( اِخ ) دهی از دهستان حومه بخش صوما که در شهرستان ارومیه واقع است و 119 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 )
کوران. ( اِخ ) دهی از بخش زابلی که در شهرستان سراوان واقع است و 120 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).
کوران. ( اِخ ) از روستاهای اسفرایین است. ( از معجم البلدان ). رجوع به کورانی شود.

معنی کلمه کوران در فرهنگ معین

(اِ. ) ۱ - جریان ، بحبوحه . ۲ - جریان هوا.

معنی کلمه کوران در فرهنگ عمید

۱. جریان هوا.
۲. (اسم ) جریان.

معنی کلمه کوران در فرهنگ فارسی

روان، جاری، رایج، جریان هوایابرق
( اسم ) جریان هوا یا برق . یا کوران سیاست . جریان امور سیاسی . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .

معنی کلمه کوران در دانشنامه عمومی

کوران (اسفراین). کوران روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی ایران است. مردم روستای کوران تات هستند با قدمتى تاریخى بوده اند وبه زبان ترکى و زبان تاتی صحبت می کنند.
این روستا در دهستان زرق آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۷ نفر ( ۱۳خانوار ) بوده است.
کوران (بستک). کوران نام روستایی کوچک و کوهستانی از توابع بخش کوخرد شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده است. . .
این روستا در درون کوه واقع است و راهی سخت گذر دارد. چند سال است که از طریق روستای انجیره برای آن جاده جیپرو ایجاد شده است. وازسال ۱۳۷۲ مسیر دیگری بنام گردنه شم باز شده که وصل به جاده اصلی بندرلنگه بستک به مسافت ۱۱کیلومتر می باشد واین مسیر نزدیکترین مسیر به شهرستان بستک و بندرلنگه وتوابع این شهرستان ها برای کل این مناطق می باشد.
جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۲ نفر ( ۲۱ خانوار ) بوده است. که از اهل سنت و از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی می باشند و به زبان فارسی و به گویش محلی تکلم می کنند. و دارای ۲ باب آب انبار برکه و یک باب مسجدویک مدرسه ابتدایی است. چشمه آب جاری با ۱۰۰ من زمین زیر کشت دارد و آبش شیرین است. دارای ۵۰۰ اصله نخل آبی و حدود ۲۰۰ بته درخت حنا است. روستای کم رضوان در ۱۰ کیلومتری شرق کوران واقع است.
پیشه مردم این روستا دامداری است، همچنین از کوهای اطراف روستای خود گیاهان داروئی جمع آوری می کنند و در دهات نزدیک خود می فروشند و از این راه گذران زندگی می کنند.
کوران (مهاباد). کوران نام روستایی است که در کیلومتر ۶۰ جاده مهاباد سردشت واقع شده است.
کوران (مهرستان). کوران، روستایی در دهستان زابلی بخش مرکزی شهرستان مهرستان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱٬۹۹۳ نفر ( ۵۴۷ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کوران در ویکی واژه

جریان، بحبوحه.
جریان هوا.

جملاتی از کاربرد کلمه کوران

چون ندارد از حضور کس خبر کورکورانه رود در رهگذر
قاسمی، جای مدارا نیست با کوران راه گر ببینی منکر حق را تو هم انکار کن
زه‌ای واعظ صلب همچون کلیم که وعظ تو کوران دین را عصاست
در ۱۳۵۴ش / ۱۹۵۷، رهبری جدید حزب شامل عدنان سلمان کعبی، مهدی عبد مهدی و ابراهیم مالک دوباره در عراق شکل گرفت، که به کمیتهٔ عراق (لجنة العراق) معروف شد. این کمیته با رهبر سابق حزب محمد هادی سبیتی که در اردن مستقر بود، تماس گرفت. سبیتی یکی از اعضا به نام علی کورانی، مسئول شاخهٔ حزب در لبنان، را به عضویت در رهبری کل حزب تعیین کرد. این دو تن در کنار سید مرتضی عسکری، سید کاظم حائری و محمدمهدی آصفی رهبری کل (القیادة العامة) حزب را تشکیل دادند.
او پیروی کورکورانه (تقلید) را مانعی بر سر راه پیشرفت مسلمانان می‌دانست، خود را وقف تربیت توده‌ها برای ترقی اسلام کرد.
چه بسا ممکن است نتیجهٔ معکوس هم بدهد. کارشناسان امور تطبیقی نیز بر این اعتقاد اصرار می‌ورزند که نتایج مثبت ویا منفی از کارکرد آموزش و پرورش در یک کشور، هرگز با نتایجی که در کشور دیگر گرفته شده، یکسان نیست. نتیجه آنکه، در امور تطبیقی بایستی از تقلید کورکورانه صرف و بعضاً ساختگی اجتناب ورزید و در مقابل، به گزینش منطقی و عاقلانه از نظام آموزش و پرورش سایر ملل دست یابد.
کوران در سنت جان به دنیا آمد. او از نوجوانی شروع به نواختن گیتار و آهنگ‌نویسی کرد و در نهایت دانشگاه را رها کرد.
ظالم آن کوران که از انوار شید دیدهٔ حس‌شان بجز گرمی ندید
آرامگاه امامزاده کبیر کوران مربوط به اوائل دوره صفوی است و در اسفراین، غرب شهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۵۹۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چون انا الحق گفت شیخ و پیش برد پس گلوی جمله کوران را فشرد
کاندرین کورهٔ پر از کوران واندرین کارگاه مزدوران
هین مدو گستاخ در دشت بلا هین مران کورانه اندر کربلا
اقتدا به سلف صالح و پیروی از ایشان از اصول اعتقادی اهل تسنن است با این تفاوت که اهل سنت اعتقاد به عدل صحابه دارند اما تابعین را عادل نمی‌دانند. اقتدا به سلف صالح در نظر اهل سنت به معنی پیروی کورکورانه است. از محمد غزالی نقل شده‌است که: «آنچه از پیامبر صلی الله علیه و سلم به ما رسید آن را به سر و دیده گرفتیم، آنچه از صحابه رضی الله عنهم رسید بعضی گرفتیم و بعضی نهادیم، و اما آنچه از تابعین رسید، بدانید که ایشان برای خود کسی هستند و ما هم کسی هستیم»
ای خوش آن دلبر گل چهره خوش لهجه که رخت زود بربست ز هنگامه کوران و کران
فیلم ملودی کور در میان ۲۵۰ فیلم برتر پایگاه داده اینترنتی فیلم‌ها قرار دارد. کورانا علاوه بر نقش‌های بازیگری‌اش، برای چندین فیلم خود آواز خوانده‌است.
خصمان شوند منکر فضل و کمال وی کوران نهند تهمت ظلمت بر آفتاب
خوش بخندید و گفت آن کوران که ز گمراهی‌اند بی‌ایمان