کودکی
معنی کلمه کودکی در لغت نامه دهخدا

کودکی

معنی کلمه کودکی در لغت نامه دهخدا

کودکی. [ دَ ] ( حامص ) بچگی و طفولیت. ( ناظم الاطباء ). صِبا. صباوت. صَبوَت. صُبُوَّت. چگونگی و حال و صفت کودک. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
چنین تا برآمد بر این پنج سال
برافراخت آن کودکی فر و یال.فردوسی.جز افسر که هنگام افسر نبود
بدان کودکی تاج درخور نبود.فردوسی.پدر داده بودش گه کودکی
به آذر طوس آن حکیم نکی .عنصری.شیری که به کودکی لبم نوشیده ست.
اکنون ز بناگوشم برزوشیده ست.عسجدی.جلب کشی و همه خان و مانت پرجلب است
بلی جلب کش و کرده به کودکی جلبی.عسجدی.پدر خواست و خدا نخواست که پادشاه زاده به کودکی و جوانی گذشته شد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 512 ). بدان روزگار جوانی و کودکی خویشتن ریاضتها کردی. ( تاریخ بیهقی ). از چنین... اثرها بود که او را به کودکی ولیعهد کرد. ( تاریخ بیهقی ).
وین عیش چو قند کودکی را
پیری چو کبست کرد و خربق.ناصرخسرو.چون که با کودک سر و کارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد.مولوی.ز ایشان توان به خون جگر یافتن مراد
کز کودکی به خون جگر پروریده اند.سعدی.چون پیر شدی ز کودکی دست بدار.سعدی ( گلستان ).|| نادانی. جهالت. ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه کودکی در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) کودک بودن ، زمان کودک بودن .

معنی کلمه کودکی در فرهنگ فارسی

بچگی و طفولیت. صبا

معنی کلمه کودکی در دانشنامه عمومی

کودکی به محدودهٔ سنی ای گفته می شود که از تولّد تا دوران بلوغ را دربرمی گیرد. در روانشناسی رشد کودکی را از منظر سیر رشدیافتگی به چهار مرحله تقسیم می کنند: نوپایی ( یادگیری راه رفتن ) ، دوران کودکی آغازین ( سن بازی ) ، دوران کودکی میانه ( سن مدرسه ) و نوجوانی ( گذار از سن بلوغ و بالغ شدن ) .
کودکی (ترانه مایکل جکسون). «کودکی» ( به انگلیسی: Childhood ) ترانه ای از خواننده اهل ایالات متحده آمریکا مایکل جکسون است. این ترانه به عنوان یک قطعه از آلبوم استودیویی ۱۹۹۵ جکسون، هیستوری است و به عنوان یک رو و پشت صفحه با تک آهنگ «جیغ» منتشر شد.
معنی کلمه کودکی در فرهنگ معین

معنی کلمه کودکی در ویکی واژه

کودک بودن، زمان کودک بودن.

جملاتی از کاربرد کلمه کودکی

که کشتی کودکی مانند ماهی نترسیدی ز خون بی‌گناهی
با بزرگانست جویا نشئهٔ کوچک دلی هم‌زبان گردند با هر کودکی کهسارها
کودکی اندوهگین بنشسته بود هم دلش آغشته هم جان خسته بود
از قضای آسمانی چنان اتفاق افتاد که کودکان نا امید گشتند و صیدی را قید نتوانستند کرد، برخاستند و برفتند و دامها با خود ببردند. به نشاطی تمام هدهد از بالای دیوار به نشیب زمین آمد و گستاخ وار از پیش دامگاه کودکان پرید، بر امید آنکه دانه ای که ازیشان فوت شده باشد، برچیند و سد رمقی سازد که گرسنگی نیک بر وی غالب گشته بود. قضای آسمان و حکم یزدان چنان بود که کودکی حلقه دام به سهو در خاک خاموش کرده بود. هدهد را ناگاه به طمع دانه، حلق در حلقه دام سخت شد، خواست که بر پرد، خویشتن را در قید دید. می طپید و می غلتید، سود نمی داشت. عاقبت تن اندر داد و به قضا راضی شد. آن پارسا مرد که دوست هدهد بود، به وقت بازگشتن از شغلی که داشت، گذر بر آن موضع کرد تا هدهد را وداع کند. بر بالای دیوار نظر افکند، آن موضع از وی خالی یافت. از یمین و یسار می نگریست، ناگاه نظرش بر دامگاه کودکان افتاد، هدهد را دید که در دام بلا افتاده، بشتافت و حلقه دام ببرید، هدهد را دید بیهوش گشته، بعد از تاملی و تدبری هوش به وی باز آمد. پارسا مرد گفت: نصیحت دوستان خوار داشتی و به گفتار من التفات ننمودی.
وی در یک خانواده یهودی و در شهر اسکندریه مصر به دنیا آمد. در کودکی، خانواده اش از اسکندریه به وین و سپس برلین مهاجرت کردند. هابسبام بعدها در بریتانیا (لندن) سکنی گزید. همان‌جا زیست و همان‌جا درگذشت.
عاقبت اندیش‌ترین کودکی دشمن او بود در ایشان یکی
او بیشتر به سبک‌های هیپ هاپ و آراندبی علاقه‌مند است. آیلیش طرفدار موسیقی رپ نیز هست و به همکاری با رپرهایی مانند ایسپ راکی، میگل و دریک تمایل دارد. او در کودکی به بیتلز، گرین دی و آوریل لوین گوش می‌کردهاست و مهم‌ترین الهام بخش‌اش در موسیقی لانا دل ری است.
محمدرضا شجریان، ۱ مهر ۱۳۱۹ در مشهد زاده شد. آواز خواندن را از کودکی آغاز کرد و با توجه به استعداد و صدای خوبش، تحت آموزش پدر خود که قاری قرآن بود، مشغول به پرورش صدای خویش شد.
تا کعب کودکی بود آغاز چشمه سار چون پیشتر رود ز سر مرد بگذرد
تا نبیند کودکی که سیب هست او پیاز گنده را ندهد ز دست
صبح پیری طلوع کرد و هنوز نشد از خواب کودکی بیدار
امید به زندگی در نهنگ‌های در اسارت بسیار کاهش پیدا می‌کند، به‌گونه‌ای که میانگین عمر این نهنگ‌ها، تنها دو دهه‌است. در حالی که در طبیعت ماده‌هایی که بتوانند دوران کودکی را سپری کنند میانگین عمری ۵۰ ساله دارند که گاه تا بیش از ۸۰ سال نیز می‌رسد. میانگین طول عمر نرها نیز ۳۰ سال است.
نه از غالب حریفیهای حسن است که یک عالم حریف کودکی نیست
این کرده چه خدمت‌؟‌ کجا؟ هم در سفر هم در حضر ازکی‌؟ ز عهدکودکی طوبی لارباب الهمم