کوخ

معنی کلمه کوخ در لغت نامه دهخدا

کوخ. [ کو / ک ُ ] ( اِ ) خانه ای باشد که آن را از چوب و نی و علف سازند. ( برهان ). خانه خرپشته که از چوب و علف و نی سازند، بخلاف کاخ که خانه عالی را گویند و کوخ در قاموس نیز آمده که خانه ای که روزن نداشته باشد. ج ، اکواخ. ( از آنندراج ). خانه نیین. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). کردی ، کوخیک ( کلبه ، مصغر کوخ ) و در عربی کوخ ، کازه ای از نی و کلک و مانند آن بی روزن. ( حاشیه برهان چ معین ) :
دنیا که دو روزه کاخ و کوخی است
در راه محمدی کلوخی است.خاقانی ( از حاشیه ٔبرهان چ معین ).|| خانه بی روزن را نیز گویند. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ). || گیاهی که از آن حصیر بافند و در خراسان خربزه آونگ کنند. ( برهان ). یک نوع گیاهی که از آن حصیر سازند. ( ناظم الاطباء ). مصحف لوخ است. ( حاشیه برهان چ معین ). رجوع به لوخ و روخ شود. || چرک کنج و گوشه های چشم را هم می گویند. ( برهان ). چرک کنج چشم. ( ناظم الاطباء ). || به معنی کرم هم آمده است ،چنانکه گویند: در فلان چیز کوخ افتاده است ؛ یعنی کرم افتاده است. ( برهان ). کرم. ( ناظم الاطباء ): مشهدی کُوخ ؛ کرم. ( فرهنگ فارسی معین ).
کوخ.( معرب ، اِ ) کازه ای از نی و کلک و مانند آن بی روزن ، کاخ مثله. ج ، اکواخ ، کوخان ، کیخان ، کِوَخة. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). کوخ و کاخ ؛ خانه ای که از نی برآورده باشند بی روزن و هر دو کلمه دخیل است. ( از اقرب الموارد ): مُحَرَّد؛ الکوخ فارسیة. الکوخ و الکاخ ؛ بیت مسنم من قصب بلاکوة. ( تاج العروس ). بیت محرد؛ مسنم و هو الذی یقال له بالفارسیة کوخ. ( لسان العرب ). || هر خانه بدون روزن. ( از اقرب الموارد ).

معنی کلمه کوخ در فرهنگ معین

(اِ. ) خانه ای که از علف و نی و چوب ساخته شود.

معنی کلمه کوخ در فرهنگ عمید

۱. خانۀ بی پنجره.
۲. خانه ای که کشاورزان و فالیزبانان میان کشتزار برای خود درست می کنند.

معنی کلمه کوخ در فرهنگ فارسی

ربرت کخ پزشک و میکرب شناس آلمانی ( و. کلستال ۱۸۴۳ - ف. ۱۹۱٠ م . ) وی همان کسی است که میکرب سل را بنام توبرکولوز کشف کرد .
( اسم ) کرم : در ... کوخ افتاده است .
کازه ازنی و کلک ومانند آن بیروزن کاخ مثله کوخ و کاخ خانه که از نی بر آورده باشند بی روزن و هر دو کلمه دخیل است .

معنی کلمه کوخ در ویکی واژه

خانه‌ای که از علف و نی و چوب ساخته شود.

جملاتی از کاربرد کلمه کوخ

که بشتاب از حالش آگاه باش به قلواد و قلوش نکوخواه باش
دگر ره یوسفش گفت ای نکوخوی مراد دیگرت گر هست برگوی
در مراغه نیز خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشکده و رصدخانهای بزرگ تأسیس نمود که به روایتی در کتابخانهٔ آن ۴۰٬۰۰۰ کتاب از اقصی نقاط گیتی گردآوری شده بود، و توسط هولاکوخان ایلخانی تأمین مخارج می‌گردید.
بد اندیش ترا تا دامن حشر نکوخواه ترا تا دامن صور
شاد باش ای به عدل شاهنشاه زین همه خواجگان نیکوخواه
ابراهیم کوخایی در سال ۱۳۹۶ در سریال راه و بیراه به کارگردانی داوود بیدل همکاری داشت.
نیکوخوه و بند زنیکوخوهی که اوست هم شاه و هم رعیت و هم ملک و هم سپاه
مهر تو جرم مهر و نکوخواه تو گهر جاه تو طبع ماه و بداندیش تو قصب
گردد آن ساعت کام نکوخواهان روا گردد آن لحظه ز تو عمر بداندیشان تلف
شود نکوخوه او بر شده بجاه خطیر فرو فتاده بداندیش او بچاه خطر
در طبع نکوخواه تو نوری و سروری در مغز بداندیش تو ناری و دخانی
احمد باکوخانف در ۲۶ ماه مارس سال ۱۹۷۳ در باکو درگذشت و در پارک مفاخر باکو به خاک سپرده شد.
آسوده نکوخواهش در نعمت و آسانی فرسوده بداندیشش در سختی و دشواری
میلگرام هنگامی که یک مجموعه مشهور از آزمایش‌ها را از سال ۱۹۶۷ در دانشگاه هاروارد آغاز کرد، آزمایش‌های گورویچ در شبکه‌های آشنایی را نیز مرور کرد. یکی از مشهورترین کارهای میلگرام مطالعه‌ای در مورد اطاعت و اقتدار است که به طور گسترده‌ای به عنوان آزمایش میلگرام شناخته می‌شود. همکاری قبلی میلگرام با پول و کوخن احتمالاً منبع علاقهٔ او به اتصال فزایندهٔ بین انسان‌ها بود و مصاحبه‌های گورویچ به عنوان مبنایی برای آزمایش‌های دنیای کوچک او مورد استفاده قرار گرفت.