کوتل
معنی کلمه کوتل در لغت نامه دهخدا

کوتل

معنی کلمه کوتل در لغت نامه دهخدا

کوتل. [ ت َ ] ( ترکی - مغولی ، اِ ) کُتَل. تپه. گردنه. ( فرهنگ فارسی معین ) : از کوتل کیالان که راهی است در نهایت صعوبت... روانه شدند. ( عالم آرا ص 501 از فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به کتل شود. || علمی که پیشاپیش دسته های عزاداری ایام محرم و صفر حرکت دهند و آن مرکب است از چوبی بلند که قسمت فوقانی آن را با استوانه ای که از پارچه های نخی یا ابریشمی رنگارنگ پوشانده اند و بر فراز آن پنجه مانندی نصب و آن را تزیین کنند. و رجوع به کتل شود. || مرکب سواری خاص. این لفظ ترکی است. ( آنندراج ) ( غیاث ). || اسب یدکی. اسب یدک. نوبتی. جنیبت. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
شرابی که بر کوتلان بار بود
تلف شد ضرورت که ناچار بود.نزاری قهستانی ( دیوان چ روسیه ص 65 ).

معنی کلمه کوتل در فرهنگ معین

(کُ تَ ) [ تر - مغ . ] (اِ. ) = کتل : ۱ - تپه ، گردنه . ۲ - علمی که پیشاپیش دسته های عزاداری ایام محرم و صفر حرکت دهند و آن مرکب است از چوبی که با پارچه های رنگارنگ یا ابریشمی آن را تزیین کنند.

معنی کلمه کوتل در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - تپه گردنه : از کوتل کیالان که راهی است در نهایت صعوبت ... روانه شدند . ۲ - علمی که پیشاپیش دسته های عزا داری ایام محرم و صفر حرکت دهند و آن مرکب است از چوبی که با پارچه های رنگارنگ یا ابریشمی آنرا تزیین کنند .

معنی کلمه کوتل در دانشنامه عمومی

کوتل (لاونبورگ). کوتل ( به آلمانی: Köthel ) یک شهر در آلمان است که در هرتسوگتوم لاونبورگ واقع شده است. کوتل ۲۹۴ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه کوتل در فرهنگ معین

معنی کلمه کوتل در ویکی واژه

کتل:
تپه، گردنه.
علمی که پیشاپیش دسته‌های عزاداری ایام محرم و صفر حرکت دهند و آن مرکب است از چوبی که با پارچه‌های رنگارنگ یا ابریشمی آن را تزیین کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه کوتل

بر اسب جفا کوتلی برفزودی جفا برفزودی ستم غوش کردی
بیشتر وسعت و نفوس پروان در درهٔ غوربند و شاخه‌های آن قرار دارد، اما نواحی شرقی به واسطهٔ قرار گرفتن در شاهراه کابل به مزار شریف و نزدیکی به پایتخت از توسعه و تسهیلات بیشتری برخوردار گردیده است. درهٔ سالنگ، درهٔ غوربند، درهٔ ترکمن و سرخ و پارسا به همراه دشت سرسبز شمالی از نقاط دارای طبیعت زیبا در این ولایت هستند. با ساخت جاده دره غوربند تا کوتل شیبر مسیر شمال و جنوب این ولایت تسهیل می‌شود.
بعد از تاخیرهای طولانی مدت، در نهایت دولت افغانستان اقدامات جدی را برای دستگیری گروه‌های یاغی، که پس از کشتن چندین مقامات بریتانیا و خانم‌های آن‌ها در آن سوی مرز به قلم‌رو افغانستان پناه آورده بودند، روی دست گرفت. گروهی که به‌نام «گروه کوهات» یاد می‌شدند در ۱۳ ژانویه دستگیر و به کابل آورده شد، هم‌چنین از قاتل‌های «لندی کوتل» یکی آن‌ها چند روز بعد کشته شده و یکی دیگر آن زخمی اما دستگیر نگردید. زندانیان پس از آن به ترکستان تبعید شدند. در عین حال حکومت افغانستان از استخدام مردمان قبایل وزیری که در قلم‌رو بریتانیا زندگی می‌کردند در ارتش خود، منصرف شد و با این کار یک روحیه کم‌تر دوستانه نسبت به روحیه‌ای که چندی قبل اظهار می‌داشت، نشان داد.
معنای تحت‌اللفظی کلمه کتسال کوال، «مارِ پَردار» است، ولی می‌توان آن را جفت باارزش نیز، معنی کرد، به این دلیل که ستاره بامداد و مغرب هر دو یکی است؛ زیرا ناهید در سپیده دمان توسط کتسال کوال و در غروب توسط برادر توامان خود، شولوتل ظاهر می‌شود. و به همین علت است که تلاویسکالپانته کوتلی، با دو چهره (چهره انسان زنده و چهره جمجمه) دیده می‌شود. برابری ستاره سحری و غروب، موجب پیدایش اساطیر بسیاری شده‌است و تقریباً تمامی آن‌ها در رابطه با کتسال کواتل است.