کنیس

معنی کلمه کنیس در لغت نامه دهخدا

کنیس. [ ] ( اِ ) جامه زربفت.( مهذب الاسماء ) : از ناحیت کومش به دیلمان جامه های کنیس خیزد. ( حدود العالم چ دانشگاه ص 146 ).
کنیس. [ ک َ ] ( معرب ، اِ ) کنشت.کنیسه. معبد یهود. ( فرهنگ فارسی معین ) :
ای هزاران کعبه پنهان در کنیس
ای غلطانداز عفریت و بکیس.مولوی.و رجوع به ماده بعد و کنشت شود.

معنی کلمه کنیس در فرهنگ معین

(کَ ) [ معر. ] (اِ. ) معبد یهود.

معنی کلمه کنیس در فرهنگ عمید

= کنیسه

معنی کلمه کنیس در فرهنگ فارسی

معبد یهود
جامه زر . بفت

معنی کلمه کنیس در ویکی واژه

معبد یهود.

جملاتی از کاربرد کلمه کنیس

با اینکه چندین شهر تاریخی دارای نام فیلادلفیا هستند، شهر فیلادلفیایی که در کتاب مکاشفه یوحنا از آن نام برده می‌شود قطعاً این شهر است. فیلادلفیا ششمین کلیسای کتاب مکاشفه یوحنا است و در این کتاب به طور اختصاصی نامه‌ای به آن نوشته می‌شود. مسیحیان فیلادلفیا تحت آزار شدید توسط یهودیان بودند که توسط کتاب مکاشفه یوحنا «کنیسه شیطان» نامیده می‌شوند. تاریخ زمین لرزه شهر ممکن است دلیل آن باشد که نام کلیسا ستون برده شده است. کلیسای مورد اشاره در کتاب مکاشفه یوحنا در این شهر کلیسای سنت جان است.
تیغ آن تیغست مرد آن مرد نیست لیک این صورت ترا حیران کنیست
جانش را این دم به بالا مسکنیست گر بمیرد روح او را نقل نیست
ور نباشد هر دو او پس کل نیست هم کشندهٔ خلق و هم ماتم‌کنیست
رو رخت سوی او کش و پهلوش خانه گیر کان جا فرشتگان را آرام و مسکنیست
گفت ندایی شنیدم از آسمان که ترا هرگز توبه نپذیرم مگر که ترسا شوی و دین عیسی گیری و اکنون از دین جهودی توبه کردم، ایشان او را در کنیسه فروآوردند و یک سال در خانه‌ای نشست که از آن خانه بیرون نیامد تا کتاب انجیل بخواند و بیاموخت، پس بیرون آمد و گفت ندایی از آسمان شنیدم که: انّ اللَّه قبل توبتک.
آن سلیمانی دلا منسوخ نیست در سر و سرت سلیمانی کنیست
مراسم یادبود او یک هفته بعد در ووستر، ماساچوست، در معبد امانوئل، کنیسه ای که او در کودکی در آن حضور داشت، با حضور ۱۰۰۰ دوست و اعضای خانواده برگزار شد.
نه، کعبه را محرم نیم، مرد کنیسه هم نیم نه، بابت زمزم نیم، مرد خمستان نیستم
بنا بر یک روایت، در یک روز دوشنبه بارانی در این محله مردی یهودی تعرضی به یک زن مسلمان انجام داده‌است و این عمل خشم مسلمانان را برانگیخته و به کشتار یهودیان منجر شده‌است. همین روایت می‌افزاید جسد همه یهودیان در زیر همین مسجد دفن شده‌اند. این روایات همچنین از عده‌ای از یهودیان ساکن رشت در محله استادسرا یاد می‌کند که به سیاهکل کوچ کرده و در مدخل این شهر ساکن شدند. به ادعای این روایت، اموال یهودیان کشته‌شده طی این حادثه ازجمله کنیسهٔ آنان به مسلمین واگذار شده‌است.
خطاب حاکم عادل مثال بارانست چه در حدیقهٔ سلطان چه بر کنیسهٔ عام