کنوانسیون

معنی کلمه کنوانسیون در فرهنگ معین

(کُ یُ ) [ فر. ] (اِ. ) موافقت نامه یا عهدنامة میان چند کشور.

معنی کلمه کنوانسیون در فرهنگ عمید

عهدنامه، موافقت نامه.

معنی کلمه کنوانسیون در فرهنگ فارسی

مجلسی که بر اثر انقلاب کبیر در فرانسه دایر شد .
قرارداد، عهدنامه

معنی کلمه کنوانسیون در ویکی واژه

(سیاسی): عهدنامه، موافقت‌نامه میان چند کشور. کنوانسیون ژنف، کنوانسیون حقوق مؤلف، کنوانسیون حقوقی دریای خزر.

جملاتی از کاربرد کلمه کنوانسیون

در پی نشستی در اوایل سپتامبر ۱۹۳۶ در لوسرن، سوئیس، تا ۳۰۰۰ نسخه از بیانیه ای اعتراض‌امیز به رهبران دولت، مردم و روحانیون ارسال شد، تا جدال ضد کاتولیکی انجمن را افزایش دهد. چندین شاهد آلمانی که در این کنوانسیون شرکت کرده بودند هنگام بازگشت به خانه‌هایشان توسط پلیس در کمین دستگیر شدند و میان اوت و سپتامبر، گشتاپو بیش از ۱۰۰۰ عضو را دستگیر کرد. پاسخ جامعه شاهدان به این کار، گذاشتن ۲۰۰٬۰۰۰ نسخه از بیانیه لوسرن در صندوق‌های پستی، و نیز غرفه‌های تلفن، نیمکت‌های پارک و اتومبیل‌های پارک شده، در ۱۲ دسامبر بود.
در سال ۱۳۵۴ این تالاب به همراه دو تالاب دیگر (آلاگل و آلماگل) تحت یک عنوان به لحاظ داشتن معیارهای تالابی در فهرست کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها (رامسر) به ثبت رسید.
این کنوانسیون بر طبق مسائل جدیدی که در دو جنگ متوالی اتفاق افتاد با کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۰۶، ۱۹۲۹ و ۱۹۴۹ جایگزین شده‌است.
اعلامیه حقوق بشری که در کنوانسیونی کامل و آزاد برای اعطای حقوق آن‌ها و نسل‌های بعدیشان است، توسط نمایندگان مردم ویرجینیا، به عنوان اساس و پایه‌ای از حکومت تهیه شده‌است.
ماده‌های مختلفی از کنوانسیون‌های ژنو حفاظت خاصی برای کودکان زیر سیزده سال قائل می شود.
بیشتر مفاد اصلاحات پلات در سال ۱۹۳۴ هنگام مذاکره پیمان روابط کوبا و آمریکا در سال ۱۹۳۴ بین ایالات متحده و کوبا به عنوان بخشی از " سیاست خوب همسایه " رئیس‌جمهور آمریکا، فرانکلین روزولت در قبال آمریکای لاتین، لغو شد. خوزه مانوئل کورتینا و سایر اعضای کنوانسیون قانون اساسی کوبا در سال ۱۹۴۰، اصلاحات پلات را از قانون اساسی جدید کوبا حذف کردند.