کنو

کنو

معنی کلمه کنو در لغت نامه دهخدا

کنو. [ ک َ ن َوْ / ک َ نو ] ( اِ ) بنگ را گویند وبه عربی ورق الخیال خوانند. ( برهان ). کنب و کنف است که بنگ باشد و تخم آن را کنودانه و شاه دانه گویند. ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از جهانگیری ). کنب. ( فرهنگ رشیدی ). اسم فارسی ورق الخیال است. ( فهرست مخزن الادویه ). بنگ. ( ناظم الاطباء ). کنب. کنف. قنب ( معرب ). رجوع به کنف شود. ( فرهنگ فارسی معین ): الابق ؛ رسن که از پوست کنو است. ( مهذب الاسماء ). رجوع به کنف شود.
کنو. [ ک ُ نُو ] ( اِخ ) دهی از دهستان حومه بخش سروستان است که در شهرستان شیراز واقع است و 330 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه کنو در فرهنگ معین

(کَ نَ ) (اِ. ) کنف .

معنی کلمه کنو در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - شرمزده و افسرده وجه. خود را از دست داده : دختر یک باره کنف شد و احساس حقارت شدیدی کرد . ۲ - دارای چین و چروک و کثیف شده ( پارچه و مانند آن ) .
بنگ را گویند و بعربی ورق الخیال خوانند. کنب و کنف است که بنگ باشد و تخم آنرا کنودانه و شاه دانه گویند.

معنی کلمه کنو در دانشنامه عمومی

کنو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سروستان در استان فارس ایران است. در رابطه با نام گذاری این بخش میتوان به این مورد اشاره کرد که با توجه به کوچ نشین بودن ساکنان اولیه این منطقه که از نظر جغرافیایی در محیطی گود که در آن آب بود است و در اصطلاح به آن کون آب میگفتند اشاره کرد در ادبیات فارسی به مکانی که از سطح زمین پایین تر از است کون گفته میشود مردم ساکن این منطقه به دلیل وجود این کون آب نام او را کون آب و در زبان عامیانه خود که به آب اصطلاحا اُو میگفته اند و در طول زمان برای تسهیل در تلفظ به آن کون اُو یا کنو گفته اند . روستای کنو دارای مدرسه ای به نام تنها شهید روستا عطااله نصیری و همچنین مسجدی است که توسط خیر اهل روستا حاج حسین باقری معماری و احداث شده است. در مورد نامگذاری این روستا روایتی نیز وجود دارد که وجود قنات ها و اب فراوان در محیط پیرامونی ساکنین اولیه موجب شده نام این روستا به کون اب یا همان مرکز ( کانون ) یا معدن اب اطلاق گردد. البته در مورد سال پیدایش که در مقاله ذکر شده شاید در مورد روستای فعلی که خرابه های ان موجود است این موضوع صدق کند اما با توجه به تپه های باستانی مانند تل محمد حسنی و قلعه کهنه و توجه به این موضوع که این روستا در گذشته بسیار اباد بوده و اب فراوان و زمین های حاصل خیزی را شامل میشده و در این گونه اماکن مهاجرت کمتر اتفاق میافتاده بلکه با خراب شدن یک ابادی مردم در مجاورت همان روستا روستای دیگری بنا میکردند احتمالا تاریخ این منطقه بسیار قدیمی تر بوده و شواهد به دوران قبل از اسلام بر میگردد که البته نیاز به کاوش های باستانشناسی دارد.
این روستا در دهستان سروستان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۹ نفر ( ۹۱خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کنو در ویکی واژه

کنف.

جملاتی از کاربرد کلمه کنو

کنون چون روز پیری روی بنمود همی از روی دلبر دل بگیرد
خود شه راستین کنون است او که چو مجنون در این جنون است او
اعرابی چون این سخن بشنید در شورید. پشت بداد تا رود، رسول خدا گفت: یا اعرابی! چنان که آمدی می‌بازگردی؟ و بدین خرسندی؟! گفت: یا محمد نه چنان که درآمدم باز میگردم، که بدان خدای که جز وی خدای نیست، که چون درآمدم بر روی زمین در دلم از تو دشمن‌تر کسی نبود، و اکنون که همی باز گردم بر وی زمین از تو عزیزتر مرا کس نیست. پس رسول خدا بر وی اسلام عرضه کرد، و مهری از اسلام بر دل وی نهاد. آن گه گفت: یا اعرابی! معیشت تو از چیست؟ گفت: بوحدانیت اللَّه و نبوت تو یا محمد که در بنی سلیم از من درویش‌تر کس نیست. رسول خدا یاران را گفت: که دهد وی را شتری تا من او را ضامن باشم بناقه‌ای از ناقه‌های بهشت؟
منطقه کنونی ازبکستان از مناطق باستانی ایرانی‌زبان بود که بعدها با کوچ فزاینده ترک‌تباران، زبان‌های ترکی در آن رایج شد. دو شهر بزرگ سمرقند و بخارا در این کشور همچنان پارسی‌گو هستند. آمارهای رسمی این کشور، درصد تاجیکان پارسی‌گوی ازبکستان را حدود ۵ درصد اعلام می‌کند. آماری که در محافل پژوهشی با شک و تردید روبه‌رو شده‌است. تاجیک‌های سراسر ازبکستان بر این پافشاری دارند که این نمایه بیشتر به ۲۵ تا ۳۰ درصد نزدیک است و بر این تأکید دارند که تاجیک‌ها ۷۰ درصد جمعیت سمرقند، پایتخت پیشین و دومین شهر بزرگ ازبکستان و بیش از ۹۰ درصد مردم بخارا را تشکیل می‌دهند.
قصد من زین مدح شاه دیگر است کافسر اقبالش اکنون بر سر است
زین خمارآباد حسرت باده‌ای پیدا نشد شیشه‌ام از درد نومیدی کنون می‌گردد آب
هفته باشد کنون کز هجر آن بی مهر ماه زحمتی بینم که دید اسفندیار از هفت خوان
المپیاد ریاضی آزاد دانشگاه بلاروسی-روسی یک مسابقه سالانه ریاضی برای دانشجویان مؤسسات آموزش عالی است که از سال ۲۰۱۰ تا کنون در دانشگاه بلاروسی-روسی شهر موگیلف در بلاروس برگزار شده است.
باید توجه کرد که اطلاعات تکنولوژی مفهومی جدا از فناوری اطلاعات دارد (گرچه در کاربرد معمولاً با هم رابطه پیدا می‌کنند).
که اکنون فراز آمد آن روزگار که دین بهی را کنم خواستار
کنون شبانی عدلش بدان مثابه رسید که شیر بره ز پستان شیر غاب دهد
با این جفا که اکنون با عاشقان نمودی روزی نگفت یک کس کز یک فغان برآمد
مرا بفریفتی وز ره ببردی کنون زنهار با جانم بخوردی