کنسانتره

کنسانتره

معنی کلمه کنسانتره در فرهنگ معین

(کُ رِ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - شکل غلیظ شدة بعضی از مواد. ۲ - ماده ای که آب آن تحت فشار گرفته شود، افشرده . (فره ).

معنی کلمه کنسانتره در دانشنامه عمومی

کنسانتره ( به فرانسوی: Concentrate ) شکلی از ماده است که اکثر اجزای اصلی تشکیل دهنده یا حلال آن را حذف کرده اند. معمولاً با گرفتن آب موجود در یک محلول یا سوسپانسیون، مثلاً گرفتن آب موجود در آبمیوه و تبدیل آن به پودر یا عصاره، کنسانتره تشکیل می شود.
اصطلاح کنسانتره در خوراک دام نیز به کار می رود و ماده غذایی برای تغذیه دام است. کنسانتره در تغذیه دام شامل تمام مواد مورد نیاز برای پرواربندی دام بوده و کمابیش دارای بیش از ۷ درصد از پروتیین و ۱۸ درصد فیبر است.
مفهوم کنسانتره در تغذیهٔ طیور، با مفهوم آن در تغذیهٔ دام متفاوت است. بطوریکه کنسانترهٔ طیور صرفاً شامل مواد ریز مغذی شامل اسید آمینه ها و ویتامین ها و مواد معدنی و فسفر و کلسیم و… می باشد.
امروزه عمدهٔ کاربرد کلمه کنسانتره در تغذیه دام و طیور، و سپس در صنایع غذایی می باشد. معنی لغوی کنسانتره یعنی فشرده شده؛ و به هر ماده ای که دارای ترکیبات غنی و فشرده از یک یا چند نوع ماده باشد کنسانتره می گویند. بعنوان مثال در کنسانتره طیور، غلظت اسیدهای آمینه و ویتامین ها و مواد معدنی بالاست. فایده تولید کنسانتره این است که با حذف آب، وزن ماده غذایی کاهش یافته و بنابراین حمل و نقل آن راحت تر و با صرف هزینهٔ کمتر صورت می گیرد. به علاوه کنسانتره را به راحتی در هنگام مصرف با اضافه نمودن حلال ( معمولاً آب ) ، به حالت اولیه خود برگردانده و مصرف می کنند. در این روش در واقع از میوه ها اسانس یا عصاره تهیه می نمایند و از مخلوط نمودن این اسانس با شکر و آب، انواع آبمیوه را تهیه می کنند. در این روش تولید کنسانتره میوه مانند انگور، هلو، سیب، آلبالو، لیمو و . . . برای استفاده به عنوان طعم دهنده در صنایع غذایی و شربت استفاده میشود که مزیت آن نسبت به خود میوه ماندگاری طولانی تر میباشد.

معنی کلمه کنسانتره در ویکی واژه

شکل غلیظ شدة بعضی از مواد.
ماده‌ای که آب آن تحت فشار گرفته شود، افشرده. (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه کنسانتره

تمام فرایندهای نمک زدایی، تولید مقدار زیادی کنسانتره می‌کنند، که ممکن است با درجه حرارت افزایش یابد و باقی‌مانده‌های مواد پیش تصفیه و تمیز کننده‌های شیمیایی، محصولات جانبی نتیجهٔ واکنش آنها، و فلزات سنگین ناشی از خوردگی را شامل می‌شود. مواد پیش تصفیه و تمیز کننده‌های شیمیایی در بیشتر واحدهای آب شیرین کن یک ضرورت است، که به‌طور معمول شامل پیشگیری رسوب بیولوژیکی، پوسته پوسته شدن، کف و خوردگی در واحدهای حرارتی، و در برابر رسوب بیولوژیکی، ذرات معلق و رسوبات پوسته‌ای در واحدهای غشایی می‌باشد.
اصلی‌ترین تولیدکنندگان این آلیاژ عبارتند از شیلی (۱۶۹۱۸ تن)، چین (۴۰۰۰۰ تن) و ایالات متحده که حدود ۷۸ درصد از تولید جهانی سنگ معدن مولیبدنیت را در سال ۲۰۰۸ به خود اختصاص دادند. همچنین دیگر تولیدکنندگان آن شامل کانادا، مکزیک و پرو است که باقی تولید را به خود اختصاص داده‌اند. کنسانتره‌های مولیبدنیت برای تشکیل اکسید مولیبدیک برشته می‌شوند که می‌تواند به فرومولیبدن، مواد شیمیایی مولیبدن یا فلز مولیبدن تبدیل شوند. اگرچه ایالات متحده دومین کشور پیشرو در تولید مولیبدن در جهان در سال ۲۰۰۸ بود، اما بیش از ۷۰ درصد فرومولیبدن مورد نیاز خود را در سال ۲۰۰۸ وارد نمود که بیشتر آن را در صنایع فولاد مورد استفاده قرار داد.