کنتراست

کنتراست

معنی کلمه کنتراست در فرهنگ معین

(کُ تْ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - تضاد احساسات و افکار و رنگ ها. ۲ - میزان اختلاف میان روشن ترین و تیره ترین بخش یک تصویر.

معنی کلمه کنتراست در فرهنگ عمید

۱. (هنر ) کنار هم قرار گرفتن عناصر متضاد در یک اثر هنری.
۲. (فیزیک ) میزان اختلاف میان روشن ترین و تیره ترین بخش یک تصویر.

معنی کلمه کنتراست در فرهنگ فارسی

( اسم ) تضاد احساسات و افکار و رنگها . توضیح احتراز از استعمال این کلم. بیگانه اولی است .

معنی کلمه کنتراست در دانشنامه عمومی

کُنْتْراست ( فرانسوی ) ( به انگلیسی: کانترستContrast ) تفاوت درخشندگی رنگ یا تضاد در اشیاست که باعث تمایز آنها ( یا تصویرشان ) از یکدیگر می شود. واژهٔ فرانسوی کنتراست به معنای تباین و جدایی است و یکی از اصل های پایه ایِ رشته های گوناگونِ هنر است.
برای نمونه، رامبراند معمولاً از کنتراست شدید تیرگی ـ روشنی بهره گرفته و با تاباندن نور در بخش های موردنظرش، که درمیان سایه های تیرهٔ وسیع در تابلو قرار گرفته اند، بر این بخش ها تأکید می کند.

معنی کلمه کنتراست در ویکی واژه

تضاد احساسات و افکار و رنگ‌ها.
میزان اختلاف میان روشن ترین و تیره ترین بخش یک تصویر.

جملاتی از کاربرد کلمه کنتراست

از عوارض جانبی شایع آن، استفراغ، اسهال و قرمزی پوست می باشد. از سایر موارد نظیر خارش، مشکلات کلیوی، افت فشار خون و پاسخ های حساسیتی نیز می توان نام برد.در افرادی که حساسیت به ید دارند استفاده از این دارو توصیه نمی‌گردد. دیاتریزوئیک اسید یک عامل رادیوکنتراست یونی یددار با اسمولالیته ی بالا می باشد.
کنتراست‌های شدیدتر رنگ‌ها، موج‌های دریا را نمایان می‌کنند که با طراحی‌های ساده همراه می‌شوند و رنگ‌هایی که به درستی به منظره حس حرکتی صلح‌آمیز را می‌دهند. فیگورهای انسان‌ها بسیار ساده شده هستند با طراحی‌های خطی با روشی که می‌توان آن را شبیه سبک نقاشی ژاپنی شیجو دانست، ماتیس می‌گوید «وقتی به هوکوسائی نگاه می‌کنم به مارکه می‌اندیشم منظور من تقلید از آثار هوکوسائی نیست بلکه شباهت به آثارش هست...».
رنگ (مادهٔ کنتراست) به درون کاتتر تزریق خواهد شد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس مختصر سوزش یا گرمی داشته باشید. اما دوباره، اگر درد یا ناراحتی داشتید به پزشک خود بگویید.
همچنین کنتراست تصویر را نیز، اپل بیشتر کرده‌است که در تمام زوایا، رنگ سفید روشن‌تر و رنگ مشکی غلیظ تر نشان داده شوند. این بسیار خوب است! زیرا مطمئن هستید فردی که در کنار شما نشسته‌است هم همان چیزی را می‌بیند که شما می‌بینید!
از فیلترهای رنگی در عکاسی سیاه و سفید جهت بهبود کنتراست عکس استفاده می‌شود. فیلترهایی به رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی با تاریک کردن آسمان و حفظ روشنایی ابر، کنتراست آسمان و ابر را افزایش می‌دهند.
هرچه یک شیء دورتر باشد، رنگ آن غالباً آبی به چشم می‌رسد. به عنوان مثال، کوه‌هایی که در فاصله قرار دارند، اغلب به رنگ آبی دیده می‌شوند. این تأثیر چشم‌انداز جوی است. هرچه شیء دورتر از بیننده باشد ، کنتراست کمتری بین جسم و رنگ پس زمینه آن وجود دارد که معمولاً آبی است. در نقاشی که قسمت‌های مختلف این ترکیب به رنگ آبی، سبز و قرمز باشد، رنگ آبی از فاصله بیشتری به نظر می‌رسد، و قرمز به بیننده نزدیکتر است. هرچه رنگ خنک تر باشد، از فاصله دورتر به نظر می‌رسد.
انسداد یا ناهنجاری در مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی یا خون‌ریزی در مغز شود. برای انجام این آزمایش، یک لوله پلاستیکی از راه برشی در بازو یا ران به شریان رفته و پس از رسیدن به محل مورد نظر ماده کنتراست ید در آنجا تزریق می‌شود.
"یک دستور چند داده" به طور کلی در کارهای معمولی استفاده می‌شود مانند تنظیم کنتراست تصاویر دیجیتالی یا تنظیم شدت صدای دیجیتالی. طراحی بیشتر سی‌پی‌یوهای مدرن شامل دستورالعمل‌های "یک دستور چند داده" می‌باشند تا بتوانند اجرای استفادهٔ چندرسانه‌ای را ارتقا بخشند.