کناره گیر

معنی کلمه کناره گیر در لغت نامه دهخدا

کناره گیر. [ ک َ /ک ِ رَ / رِ ] ( نف مرکب ) معتزل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).که دوری گزیند. که گوشه گیرد و دوری کند.

معنی کلمه کناره گیر در فرهنگ معین

( ~ . ) (ص فا. ) عزلت گزیده .

معنی کلمه کناره گیر در فرهنگ عمید

کسی که از مردم دوری گزیند و گوشه نشینی اختیار کند، کناره جو.

معنی کلمه کناره گیر در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - کناره جو ۲ - کشتیی که در بار انداز بارگیری کند .

معنی کلمه کناره گیر در ویکی واژه

عزلت گزیده.

جملاتی از کاربرد کلمه کناره گیر

شادی کناره گیر که در بزم روزگار غم با دو دست خود ز میانم گرفته است
از ساحل تن گر کناره گیری سود تو درین بحر بی کنار است
معنی کناره گیرد اگر از میان روم خالی شود جهان چو برون از جهان روم
آلخاندرو دومینگز در ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان رئیس کونمبول انتخاب شد. او تنها نامزد پس از کناره گیری ویلمار والدز از اروگوئه بود و به اتفاق آرا انتخاب شد.
زین حکایت کناره گیر نشاط که نهایت ندارد این آغاز
کناره گیر ازین قوم بی مروت خشک که داغ تشنه لبی به بود ز منت خشک
کناره گیر ز مردم که تا نگردد فرد به خضر آب ز سرچشمه بقا ندهند
چه اوفتاد که از ما کناره گیر شدی بقید الفت بیگانگان اسیر شدی
انتونیو در زمان حضورش روی نمیکت بیانکونری رکورد های فراوانی را به دست آورد. او موفق شد رکورد ۲۸ بازی بدون شکست را که در اختیار فابیو کاپلو بود را بزند. همچنین در فصل ۱۲–۲۰۱۱ باشگاه فوتبال یوونتوس را بدون شکست به قهرمانی سری آ برساند. قهرمانی که در فصل های ۱۳–۲۰۱۲، ۱۴–۲۰۱۳ تکرار کرد. او این تیم را بعد از ۸ سال به فینال جام حذفی فوتبال ایتالیا در سال ۲۰۱۲ رساند. همچنین او موفق شد این تیم را بعد از ۹ سال به قهرمانی سوپرجام فوتبال ایتالیا ۲۰۱۲ برساند. قهرمانی که در سال بعد تکرار کرد. کونته سه سال پی در پی به عنوان مربی سال سری آ دست یافت و جایزه نیمکت طلایی را نیز به دست آورد.در تاریخ ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴ او از سمت خود کناره گیری کرد.
بر مهر شاه باش وز کینش کناره گیر گر خوانده‌ای کتاب ثواب و گناه را
کناره گیر ازو کاین سوار، تازان است کسی کنار نگیرد سوار تازان را
سپس به نیویورک رفت و کار بازیگری را با نقش های کوتاه در فیلم ها آغاز کرد.در دهه پنجاه در سریال های تلویزیونی هم حضور پیدا کرد.او برای نقش لوئیز تِیت در سریال افسونگر در دهه ۶۰ میلادی، مشهور شد.ورنون در فصل اول و دوم سریال این نقش را ایفا کرد اما پس از پایان فصل دوم،دنی آرنولد یکی از نویسندگان سریال،پروژه را ترک کرد و الیزابت مانتگامری (بازیگر نقش اصلی سریال) و ویلیام اشر (کارگردان سریال و شوهر مانتگامری)،ورنون را تحت فشار قرار دادند که او نیز از پروژه کناره گیری کند.(ورنون و دنی آرنولد دوستان یکدیگر بودند).ورنون سرانجام از سریال انصراف داد.علت این موضوع بیماری شوهرش عنوان شد در حالی‌که چنین نبود.او پس از ترک افسونگر،از بازیگری کناره گیری کرد و دیگر هرگز به فعالیت هنری اش ادامه نداد.
تو کناره گیر از راه بدان ریز در آتش علوم جاهلان
ایمان‌ زاده در جوانی به جبهه رفت و در سال ۱۳۶۵ شمسی به آرزوی کودکی خود رسید و افسر نیروی انتظامی شد. وی در سال ۱۳۷۱ از کار دولتی کناره گیری کرد و وارد کسب و کار خصوصی شد. او اکنون برای بیش از ۷۰۰ نفر شغل ایجاد نموده است. در سال ۱۳۹۰ به عنوان کارآفرین نمونه ملی معرفی شد و خدمات وی بارها مورد تقدیر و تشکر مسئولان کشور ایران قرار گرفته است.