کمیسیون

کمیسیون

معنی کلمه کمیسیون در لغت نامه دهخدا

کمیسیون. [ ک ُ یُن ] ( فرانسوی ، اِ ) مأموریتی که برای اجرای امری به کسی دهند. ( فرهنگ فارسی معین ). || مجمعی که جهت تحقیق و مطالعه در باره طرحی یا مسئله ای تشکیل گردد. ( فرهنگ فارسی معین ). || هر یک از شعب مجلس شورای ملی که از عده ای وکیلان تشکیل شود و به یکی از امور مملکتی رسیدگی کند: کمیسیون بودجه. کمیسیون فرهنگ. ( فرهنگ فارسی معین ) :
در کمیسیون خارجه بنویس
نام این بنده را به استادی.بهار ( از فرهنگ فارسی معین ). || در تداول فارسی زبانان ، دلالیی که بانک یا اشخاص برای اجرای معاملات کنند. ( فرهنگ فارسی معین ).
- حق کمیسیون ؛ حق دلالی. حق العمل. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کمیسیون در فرهنگ معین

(کُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - گروهی افراد که برای انجام دادن وظیفة خاصی تعیین شده اند، گروه ، هیئت (فره ). ۲ - (عا. ) حق العمل کاری ، دلالی .

معنی کلمه کمیسیون در فرهنگ عمید

۱. هیئت یا انجمنی مرکب از چند نفر که برای رسیدگی به امری تشکیل شده باشد.
۲. (سیاسی ) هریک از شعب مجلس شورا.
۳. پولی که به خاطر انجام کاری یا ترتیب دادن معامله ای بین دو نفر ردوبدل شود، حق دلالی.

معنی کلمه کمیسیون در فرهنگ فارسی

هیئت یاانجمنی مرکب ازچندنفربرای رسیدگی بامری، هریک ازشعب مجلس شورای ملی، خریدوفروش اجناس برحسب سفارش دیگری، دلالی
( اسم ) ۱ - ماموریتی که برای اجرای امری بکسی دهند . ۲ - مجمعی که جهت تحقیق و مطالعه دربار. طرحی یا مسئله ای تشکیل گردد . ۳ - هر یک از شعب مجلس شورای ملی که از عده ای وکیلان تشکیل شود و بیکی از امور مملکتی رسیدگی کند : کمیسیون بودجه کمیسیون فرهنگ : در کمیسیون خارجه بنویس نام این بنده را به استادی . ( بهار ) ۴ - دلالیی که بانک یا اشخاص برای اجرای معاملات کنند ۵ - حق دلالی حق العمل .

معنی کلمه کمیسیون در فرهنگستان زبان و ادب

[عمومی] ← گروه 1

معنی کلمه کمیسیون در دانشنامه عمومی

کمیسیون (مافیا). کمیسیون یا اتحادیه خانواده ها، در حکم دولت برای مافیا است که در سال ۱۹۳۱ پس از جنگ کاستلاماره توسط چارلی لوچیانو شکل گرفت و جایگزین عنوان capo di tutti cape ( رئیس تمام روسا ) شد که پیش از آن در اختیار سالواتوره مارانزانو بود، این عنوان با کشته شدن مارانزانو و تشکیل کمیسیون از بین رفت.
کمیسیون متشکل بود از روسای پنج خانواده بزرگ نیویورکی، مافیای شیکاگو و خانواده بوفالو
هدف از تشکیل کمیسیون زیر نظر گرفتن فعالیت های مجرمانه در نیویورک و شیکاگو بود اما در طول سالیان بعد با اضافه شدن خانواده های دیگر و نیز قدرتمند تر شدن کمیسیون دامنه نظارت آن بیشتر شد، همچنین از کمیسیون به عنوان میانجی در صورت درگیری بین خانواده ها استفاده می شود.

معنی کلمه کمیسیون در ویکی واژه

(اداری، سیاسی): هیئتی که وظیفه بررسی و مطالعه درباره موضوعی را بر عهده دارد.
گروهی افراد که برای انجام دادن وظیفه خاصی تعیین شده‌اند، گروه، هیئت (فره).
(عامیانه): حق العمل کاری، دلالی.

جملاتی از کاربرد کلمه کمیسیون

سهم بین ایالتی در منابع مشترک مالیات فدرال، بر اساس توصیه‌های کمیسیون مالی به رئیس‌جمهور تعیین می‌شود.
وی عضو کمیسیون مسائل زندانیان سیاسی که در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۱۸ در مجلس تأسیس شده بود، گردید.
بعد از استیضاح، حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری ایران، موضوع واگذاری خودرو به نمایندگان مجلس را تأیید کرد و کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع ورود کرد. در مقابل، احسان ارکانی، نماینده مجلس و دبیر هیئت تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری، اعلام کرد که اطلاعاتی دربارهٔ قرارداد یکی از شرکت‌های خودروسازی برای واگذاری غیرقانونی تعدادی خودرو به وزارتخانه‌های دولتی و نهاد ریاست جمهوری به دست این هیئت رسیده و «این مسیر تداوم دارد.»
ارمنی‌ستیزی در جمهوری آذربایجان از آغاز قتل‌عام ۶ فوریهٔ ۱۹۰۵ در باکو آغاز شده و در واقع دنبالهٔ سیاست نسل‌کشی ارمنیان در ترکیه می‌باشد. امروز احساسات ضد ارمنی در جمهوری آذربایجان گسترده‌است. بر طبق گزارش کمیسیون اروپا علیه نژادپرستی و عدم تحمل، ارمنی‌های جمهوری آذربایجان، «آسیب‌پذیرترین گروه در جمهوری آذربایجان در زمینهٔ نژادپرستی و تبعیض نژادی است.»
جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:
او همچنین سمت‌های سفیر اردن در سوریه و ایران و افغانستان بود. وزیر خارجه در سال ۱۹۶۶، وزیر کشور در سال ۱۹۶۷، سفیر اردن در لبنان، رئیس کمیسیون پادشاهی اردن در امور قدس، عضو مجلس اعیان و عضو فرهنگستان زبان عربی اردن بود.
صحبت کابینه و کمیسیون را موقوف دار ز آنکه ما را زین سخنها تنگ گردد حوصله
در مارس ۲۰۲۳، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، به شرکت توسعه دهنده بازی فورتنایت، یعنی اپیک گیمز، جریمه ۲۴۵ میلیون دلار اعمال کرد به خاطر استفاده از "الگوهای تاریک برای فریب کاربران به انجام خریدها". مبلغ ۲۴۵ میلیون دلار برای بازپرداخت به مشتریان تحت تأثیر استفاده خواهد شد و این بیشترین مبلغ بازپرداختی است که تا به حال توسط کمیسیون تجارت فدرال در یک پرونده بازی صادر شده است.