کمه

کمه

معنی کلمه کمه در لغت نامه دهخدا

کمه. [ ک ُم ْه ْ ] ( ع اِ ) ماهی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). قسمی از ماهی. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ).
کمه. [ ک َ م َه ْ ] ( ع اِمص ) کوری مادرزادی یا عام است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ).
کمه. [ ک َ م َه ْ ] ( ع مص ) نابینا و اکمه گردیدن. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( ازاقرب الموارد ). کور شدن. نابینا گردیدن. ( فرهنگ فارسی معین ). || شب کور گشتن. ( از منتهی الارب )( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || تاریک گشتن چشم کسی و فروگرفتن بینایی او را تاریکی و ناپدید کردن. || غبارناک گردیدن روز و فروپوشیدن گرد آفتاب آن را. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). غبارناک گردیدن روز. ( آنندراج ). || برگردیدن رنگ کسی. || برگشتن عقل. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || نادان گردیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
کمه. [ ک َ م َ / م ِ ] ( اِ ) کامه. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به کامه ( شیر و دوغ در هم جوشانیده ) شود.
کمه. [ ک ُ م َ / م ِ ] ( اِ ) کلبه را گویند. ( از سفرنامه شاه ایران از آنندراج ). کومه. کلبه. ( فرهنگ فارسی معین ).
کمه. [ ] ( اِخ ) کمه و فاروق و سیرا شهرکی است [ از کوره اصطخر ] و دیههای بزرگ و نواحی هوای آن سردسیر است معتدل و آبهای روان خوش دارد و میوه ها باشد از هر نوعی و نخجیرگاه است و همه آبادان است و به حومه آن جامع و منبر است. ( فارسنامه ابن البلخی ص 125 ). و رجوع به فارسنامه ابن البلخی چ گای لیسترانج ص 160، 164 و 165 شود.
کمه. [ ک ُ م ِ ] ( اِخ ) دهی از بخش سمیرم بالاست که در شهرستان شهرضا واقع است و 500 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10 ).

معنی کلمه کمه در فرهنگ معین

(کَ مَ ) [ ع . ] (مص ل . ) کور شدن ، نابینا شدن .

معنی کلمه کمه در فرهنگ عمید

۱. نابینا شدن، کور شدن.
۲. کوری.
۳. (پزشکی ) شب کوری.

معنی کلمه کمه در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خان. کوچک و تنگ و تاریک : ( کلبه ای کاندرو بروز و بشب جای آرام و خورد و خواب من است ) . ( انوری انجمن ) ۲ - حجره دکان . ۳ - کنج گوشه . ۴ - دکان می فروش .
کوری مادر زادی یا عام است .

معنی کلمه کمه در دانشنامه عمومی

کُمه شهری در بخش پادنا شهرستان سمیرم استان اصفهان ایران است.
کمه جنوبی ترین شهر استان اصفهان است. این شهر در کوه پایه های خاوری قله دنا قرار گرفته و منطقه ای سردسیر است. چشمه بابا زرنگ، امامزاده بی بی گل خاتون مشرف بر شهر کمه، تپه وزیری معروف به ( تل وزیری ) / طاقچه بت در شمال کمه/کلنجه کوه در جنوب کمه با پوشش گیاهی ( گیاهان دارویی فراون ) و جانوری فراوان از جاذبه های طبیعی شهر کمه میباشد.
اکثریت مردم این شهر از ایل لر هستند و به و زبان لری سخن می گویند.

معنی کلمه کمه در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۲(بار)
کَمَه کوری و نیز معیوب شدن چشم است «کَمِهَ کَمَهاً: عَمِی و صارَاَعْشی» اَکْمَه به معنی کور مادرزاد و نیز به معنی کور است. برص به معنی پیسی است یعنی به اذن خدا کور مادرزاد و پیس را شفا می‏دهم و مردگان را زنده می‏کنم. ایضاً . هر دو آیه در خصوص معجزات عیسی «علیه السلام» است و دوبار بیشتر در قرآن مجید یافته نیست.

معنی کلمه کمه در ویکی واژه

کور شدن، نابینا شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه کمه

بر جیب شقایق که نهد تکمهٔ یاقوت بر تارک نرگس‌که نهد قاب مزعفر
هست در چشم کبر نقش و حشم شکل کنّاس واکمه و ابکم
و یجوز ان یکون رفعا علی معنی ساء الحکم حکمهم.
بیدل دل عاشق به هوس رام نگردد اخگر نشود تکمهٔ پیراهن‌ کاغذ
سر خود تکمه پیراهن خود ساخته ام پای بیرون نگذارم ز ته چادر خویش
محاکمه‌های نورمبرگ پس از جنگ در ۱۹۴۵–۱۹۴۶ میلادی در آلمان برقرار شد.
«قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما لَبِثُوا» ممّن یختلف فی ذلک، «لَهُ غَیْبُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ما غاب فیها عن العباد، «أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ» اللفظ لفظ الامر و المعنی التعجّب، ای ما ابصر اللَّه تعالی لکل موجود و ما اسمعه لکل مسموع، «ما لَهُمْ» ای لاهل السّماوات و الارض، «مِنْ دُونِهِ» دون اللَّه، «مِنْ وَلِیٍّ» ناصر، «وَ لا یُشْرِکُ فِی حُکْمِهِ أَحَداً» فلیس لاحد ان یحکم بحکم لم یحکم به اللَّه، و قرأ شامی: «و لا تشرک» بالجزم علی النهی ای لا تشرک ایّها الانسان فی حکمه احدا.
واکنش‌ها نسبت به اعدام صدام گوناگون بودند. بسیاری از افراد که اکثراً آسیب‌هایی از نظام دیکتاتوری صدام دیده بودند به شدت از اعدام وی حمایت کردند. برخی از این قربانیان نیز خواستار آن بودند که صدام برای دیگر جنایتهایش که موجب مرگ افراد بسیار بیشتری (نسبت به مقدار مذکور در پرونده) شده محاکمه و مجازات شود. گروهی بر این باور بودند که اعدام صدام باعث افزایش روحیه مردم خواهد شد اما در مقابل کسانی هم فکر می‌کردند که این کار موحب افزایش خشونت‌ها خواهد گردید. در جامعهٔ بین‌المللی افراد زیادی از اجرای عدالت در مورد صدام حمایت کردند ولی نسبت به مجازات اعدام که هم‌اکنون در اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا ممنوع است اظهار نارضایتی کردند. مدافعان صدام هم اعدام وی را ناعادلانه خواندند.
دانه یاقوت دل آن تو شد تکمه چاک گریبان تو شد
بگفت این و با چکمه پای پلید برآورد و کرد آنچه نتوان شنید
بود سنگ مزارش تکمه تاج سر شاهان گدای درگهش باشند اگر فغفور اگر دارا
ترامپ پیشتر اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده نامزد می‌شود و نه این محاکمه و نه عواقب قضایی آن وی را رد صلاحیت نمی‌کند.