کمره

معنی کلمه کمره در لغت نامه دهخدا

( کمرة ) کمرة. [ ک َ م َ رَ ] ( ع اِ ) سر نره. ج ، کَمَر و منه المثل : الکمر اشباه الکمر، وقت تشبیه چیزی به چیزی گویند. ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ). حشفه و سرنره. ( ناظم الاطباء ). سر شرم مرد. سر قضیب. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || گاه بر همه نره اطلاق می شود. ( ناظم الاطباء ). شرم مرد. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
کمرة. [ ک ُ م ُرْ رَ ] ( ع اِ ) نره. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). نره و ذَکَر. || ( ص ) بزرگ و کلان. || کلان ْ نره. ( ناظم الاطباء ).
کمره. [ ک َ م َ رَ / رِ ] ( اِ ) کمر کوه. میانه کوه. کمر. ( فرهنگ فارسی معین ).
کمره. [ک َ م َ رَ / رِ ] ( اِ ) هر یک از محفظه هایی که در کشتی در جاهای مختلف نصب کنند، برای نگاهداری ابزار تا در مواقع لزوم بکار برده شود. ( فرهنگ فارسی معین ).
کمره. [ ک َ رَ / رِ ] ( اِ ) سرگین. ( ناظم الاطباء ). تپاله. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).
کمره. [ ک َ م َ رَ / رِ ] ( اِخ ) طایفه ای از ایل کلهر که دارای 50 خانوار است. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ).
کمره. [ ک َ م َ رَ ] ( اِخ ) از دیههای بخار است. ( از انساب سمعانی ) ( از معجم البلدان ).
کمره. [ ک َ م َ رَ / رِ ] ( اِخ ) از شمال محدود است به عراق عجم و ازمغرب به بروجرد و از مشرق به محلات و از جنوب به گلپایگان و به سه بلوک تقسیم می شود ازاین قرار: الف - خمین دارای پنجاه قریه و 35000 تن سکنه. ب - کله زن دارای 19 قریه و 10000 تن سکنه. ج - حمزه لو دارای 23 قریه و 11000 تن سکنه. مراتع کمره مهم و پشمهای مرغوب آن برای قالی بافی بکار می رود. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 406 ).
کمره. [ ک َ م َ رَ ] ( اِخ ) دهی از دهستان شیان است که در بخش مرکزی شهرستان شاه آباد واقع است و 713 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
کمره. [ ک َ م َ رِ ] ( اِخ ) دهی از دهستان چهاردولی است که در بخش اسدآباد شهرستان همدان واقع است و 106 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).

معنی کلمه کمره در فرهنگ معین

(کَ مَ رِ ) (اِ. ) کمر کوه ، میانة کوه .

معنی کلمه کمره در فرهنگ عمید

=کمر

معنی کلمه کمره در فرهنگ فارسی

( کشتی رانی ) هر یک از محفظه هایی که در کشتی در جاهای مختلف نصب کنند برای نگاهداری ابزار تا در مواقع لزوم بکار برده شود ( سواحل خلیج فارس )
نره. نره و ذکر. یا بزرگ و کلان یا کلان نره

معنی کلمه کمره در ویکی واژه

کمر کوه، میانة کوه.

جملاتی از کاربرد کلمه کمره

بکمرهای کوه، مردان تاخت تا بتازند رنگ را ز کمر
در سال ۱۳۲۷ وارد حوزه علمیه قم شد. وی در قم دوره سطح را به پایان رساند و به مدت پنج سال در درس خارج فقه و اصول از اساتیدی همچون سید محمد حجت کوهکمره و سید حسین طباطبایی بروجردی استفاده کرد.
سر سرکشان یکسر آغشته شد کمرها ز خون لاله گون گشته شد
اشمسیان (خمین)، روستایی از توابع بخش کمره شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.
و با ایشان پنج پیل نر آوردند و دو ماده نران با برگستوانهای‌ دیبا و آیینه‌های زرّین‌ و سیمین و مادگان با مهدهای زر و کمرها و ساختهای مرصّع بجواهر . و بیست اسب آوردند بر اثر پیلان با زینهای زرّین، نعل زر برزده‌، و ساختهای مرصّع بجواهر بدخشی‌ و پیروزه، اسبان گیلی‌ ؛ و دویست اسب خراسانی با جلهای دیبا، و بیست عقاب و بیست شاهین. و هزار اشتر آوردند دویست با پالان و افسارهای ابریشمین، دیباها درکشیده در پالان‌، دیگر اسباب و جوال‌ سخت آراسته، و سیصد اشتر از آن با محمل‌ و مهد، و بیست با مهدهای بزر ؛ و پانصد هزار و سیصد پاره بلور از هر دستی؛ و صد جفت گاو و بیست عقد گوهر سخت قیمتی و سیصد هزار مروارید و دویست عدد چینی فغفوری‌ از صحن‌ و کاسه و غیره که هر یک از آن در سر کار هیچ پادشاهی ندیده بودند و دو هزار چینی دیگر از لنگری‌ و کاسه‌های کلان و خمره‌های چینی کلان و خرد و انواع دیگر؛ و سیصد شادروان‌ و دویست خانه قالی و دویست خانه محفوری‌ .
علوم عقلی را از میرزا ابوالقاسم الهی و میرزا مهدی آشتیانی فرا گرفته و در سال ۱۳۲۷ در ری با سیدمحمدحجت کوه‌کمره‌ای دیدار کرد و پس از مذاکرات علمی موفق به دریافت اجازه اجتهاد مطلق گردید.
ستوران جز گزیده ننشستی کمرها جز گرانمایه نبستی
سیدعبدالله در نجف نزد مرتضی انصاری، میرزا محمدحسن شیرازی و سید حسین کوه‌کمره‌ای و دیگران تحصیل کرد و درجه اجتهاد گرفت. در سال ۱۲۵۶ به تهران آمد و به جای پدر به امور دینی و اجتماعی پرداخت.
کمرهای زرین فزون از هزار به هرگوشه بد جامه شاهوار
امامزاده عبدالله (خمین)، روستایی از توابع بخش کمره شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.
خلیل در سال ۱۲۷۷ شمسی در دهکده فرنق از توابع شهرستان خمین در بخش کمره متولد شد. پدرش، مشهدی ابوطالب کشاورز و مادرش بی‌بی خاتون جان خانه‌دار بود. وی در حدود شش سالگی خواندن و نوشتن را نزد عموی خود و سپس در مکتب خانه ده فرا گرفت و در حدود دوازده سالگی برای ادامه تحصیلات به سوی جاپلق و خمین و سپس خوانسار رهسپار گردید و علوم ادبی و مقدمات عربی را نزد ملامحمد خوانساری امینی و سایر استادان فراگرفت.
با این حال، مشخص نیست که این پیام به دست کندی رسیده‌است، یا خیر؛ زیرا وی دو هفته پس از این اتفاق ترور شد. همچنین ناصرالدین کمره‌ای که خود نیز از روحانیون شیعه است، در گفتگو با تسنیم در رابطه با انتقال پیام خمینی برای کندی به سفارت آمریکا توسط پدرش، گفت:
اسفنجه (خمین)، روستایی از توابع بخش کمره شهرستان خمین در استان مرکزی ایران است.
آزرده دلم هزار افسوس کافتاده بدام خوش کمرها
بره عشق منه بی مدد پیر قدم چونکه این راه بسی کوه و کمرها دارد
کمرها گسست و زره نیز هم ز خوی شان زمین شان (به شد) پر ز نم
امامزاده طیب آباد مربوط به سدهٔ ۸ و ۹ ه.ق است و در شهرستان خمین، بخش کمره، دهستان خرم دشت، روستای طیب آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۰۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کمرهای مرصع کرده یکسر غلامان سمن بر، چون دو پیکر
پشت نه گردون ز کوه محنت ما بشکند آری آری کوه درد ما کمرها بشکند