کماندو

کماندو

معنی کلمه کماندو در لغت نامه دهخدا

کماندو. [ ک ُ دُوْ] ( فرانسوی ، اِ ) گروهی از سربازان که تعلیمات خاصی فراگیرند و در حمله های ناگهانی خدمات مهمی انجام دهند. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کماندو در فرهنگ معین

(کُ نُ دُ ) [ فر. ] (اِ. ) دسته ای از نظامیان که آموزش های ویژه دیده اند برای شبیخون زدن و حملات غافلگیرانه ، تکاور (فره ).

معنی کلمه کماندو در فرهنگ عمید

جنگ جویی که تعلیمات ویژه را فراگرفته و برای ماموریت های ویژه و خطرناک آماده شده.

معنی کلمه کماندو در فرهنگ فارسی

جنگجویانی که تعلیمات سربازی رافراگرفته ودرجنگهاوحمله های ناگهانی شرکت کنند
( اسم ) گروهی از سربازان که تعلیمات خاصی فرا گیرند و در حمله های ناگهانی خدمات مهمی انجام دهند .

معنی کلمه کماندو در دانشنامه عمومی

کماندو (فیلم ۲۰۲۲). کماندو ( به انگلیسی: The Commando ) یک فیلم اکشن، جنایی و دلهره آور آمریکایی به کارگردانی آصف اکبر با بازی میکی رورک و مایکل جای وایت که در ژانویه ۲۰۲۲ توسط کمپانی صبان فیلمز منتشر شد.
یک مامور زبده مواد مخدر بعد از یک ماموریت سخت به خانه باز می گردد و باید از خانواده اش در برابر خلافکاری که تازه از زندان آزاد شده و افرادش که دنبال میلیون ها پول در خانه این مامور هستند، محافظت کند.
• میکی رورک در نقش جانی
• مایکل جای وایت در نقش جیمز بیکر
• جفری دیوید فاهی
• برندان فهر
• دونالد کرون
در سپتامبر سال ۲۰۲۰ اعلام شد که رورک در این فیلم انتخاب شده است. در اکتبر سال ۲۰۲۰، وایت به جمع بازیگران فیلم پیوست.
فیلمبرداری اصلی در اکتبر و نوامبر سال ۲۰۲۰ در نیومکزیکو رخ داده است.

معنی کلمه کماندو در دانشنامه آزاد فارسی

کُماندو
رجوع شود به:تکاور

معنی کلمه کماندو در ویکی واژه

دسته‌ای از نظامیان که آموزش‌های ویژه دیده‌اند برای شبیخون زدن و حملات غافلگیرانه، تکاور (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه کماندو

گروه آینزاتس‌کماندو ۱۶ در کشتارهای پیاشنیتسا که در میان پاییز ۱۹۳۹ تا بهار ۱۹۴۰ اتفاق افتاد نقش داشت. در آن زمان تقریباً بین ۱۲٬۰۰۰ تا ۱۶٬۰۰۰ لهستانی، یهودی، چکی و آلمانی کشته شدند.
گاگیک هواکیمیان، (متولد ۱۹۱۱ میلادی در مازندران) استاد دانشگاه تهران و عضو آکادمی علوم فرانسه که از جانب پاپ پل ششم یک قطعه نشان عالی (کماندور پاپ) در سال ۱۹۷۵ میلادی به او اعطاء گردید.
اتاقک خلبان عقب چند فروند اف-۱۰۵اف دو سرنشینه زیر عنوان پروژهٔ کماندونیل تغییر کرده و مجهز به رادار-۱۴ای گردید. این هواپیما برای همهٔ شرایط آب و هوایی و حملهٔ شبانه در ارتفاع پایین به هدف‌های خطرناک بهینه‌سازی شد. برخی از این هواپیماها با استانداردهای وایلدویزل ۳ هماهنگ شد. زیر عنوان پروژهٔ کامبت مارتین برای جلوگیری از حملهٔ میگ‌ها چندین فروند اف-۱۰۵اف مجهز به سیستم اختلال رادیویی از نوع کیوآرسی-۱۲۸ شدند.
این فیلم داستان شخصی به نام جان استراتون را روایت می‌کند که کماندوی ویژه نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا است. او مأموریت می‌یابد یک خلافکار بین‌المللی که تروریستی خطرناک است را ردیابی و دستگیر کند؛ اما برای او اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود از هدف اصلی خود دور شود.
جلال شرفی کارمند سفارت ایران در عراق در سال ۲۰۰۷ توسط افرادی که لباس گردان ۳۶ کماندویی عراق را که واحدی تحت نظر نیروهای آمریکاییست، پوشیده بودند، «ربوده شد». وی دو ماه پس از ربوده شدن آزاد شد. وی ادعا نموده‌است که در مدتی که زندانی بود، توسط ماموران سیا به شدت شکنجه شده‌است.
در روز شانزده آذر ۱۳۳۲، در آستانه دیدار هیئت بلندپایه به ریاست ریچارد نیکسون معاون وقت ریاست جمهوری آمریکا و در جریان اعتراض جنبش دانشجویی به حضور نظامیان در دانشگاه، نیروهای نظامی به سمت آن‌ها آتش گشودند. در جریان تیراندازی کماندوهای حاضر در دانشگاه، مهدی شریعت رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا کشته شدند و این روز به عنوان روز جنبش دانشجویی ایران ثبت شد.