کمابیش

معنی کلمه کمابیش در لغت نامه دهخدا

کمابیش. [ ک َ ] ( ق مرکب ) کم و بیش و به تازی تخمیناً. ( آنندراج ). کم و زیاد. ( ناظم الاطباء ). کم و بیش. اندک و بسیاری. ( فرهنگ فارسی معین ). تخمیناً. تقریباً.نزدیک... ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
دویست پیل و کمابیش ده هزار سوار
نودهزار پیاده مبارز و صفدر.فرخی.کمابیش از صد وهفتادوسه روز
بدم در بستر خورشید پر نور.منوچهری.و اندر محاسن و عنقفه وی پانزده موی کمابیش سپید بود. ( مجمل التواریخ ، ص 261 ). تا اکنون چهار هزار و پانصد و هفتاد سال کمابیش باشد. ( مجمل التواریخ ). این قوم بعد از کسری و پرویز بوده اند در مدت چهار سال و پنج کمابیش... پادشاهی کرده اند. ( مجمل التواریخ ).
نشناخت همای چون کمابیش
از خشکی پوست استخوان را.سیف اسفرنگ.و آن غیبت و فناء کلی در آن وقت مدت شش ساعت نجومی یا کمابیش داشته است. ( انیس الطالبین نسخه خطی ص 23 ). با وجود آنکه در سوراخی از آن کمابیش پنجاه کس و صد کس می بودند. ( ظفرنامه یزدی ، از فرهنگ فارسی معین ). و در آن روز کمابیش دویست خانه باز می فروختند. ( تاریخ غازان ص 356 ). || همگی. تمامی. سرتاپای :
کمابیش سخا دید آنک او را دید در مجلس
سراپای هنر دید آنکه او رادید در میدان.فرخی ( دیوان چ دبیرسیاقی ص 255 ).|| چگونه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه کمابیش در فرهنگ معین

(کَ ) (ق مر. ) کم و بیش ، اندک و بسیاری .

معنی کلمه کمابیش در فرهنگ عمید

کم وبیش، کم وزیاد.

معنی کلمه کمابیش در فرهنگ فارسی

کم و بیش اندک و بسیاری : ( و با وجود آنکه در سوراخی از آن کما بیش پنجاه کس و صد کس میبودند ... )

جملاتی از کاربرد کلمه کمابیش

در مجمرهٔ عشق و غمت سوخته گشتم زین بیش سر گفت و کمابیش ندارم
کمابیش سخا دید آن که او را دید در مجلس سرا پای هنر دید آن که او را دید در میدان
نیایم به گفتار تو پیش اوی که دانم ز هر بد کمابیش اوی
به حقیقت این واقعه آن است که خواجه علیه الصلوه و السلام به نور نبوت پیش از ششصد و اند سال باز دیده بود. قتل ازین بیشتر چگونه بود که از یک شهرری که مولد و منشأ این ضعیف است و ولایت آن قیاس کرده‌اند کمابیش پانصد هزار آدمی بقتل آمده است و اسیر گشته.
دو برادر دیگر وی نیز کمابیش در فعالیت‌های سیاسی حضور دارند، که برادر کوچکتر او؛مهدی جهانگیری، در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت سرمایه‌گذاری این سازمان را بر عهده داشت و در سال ۱۳۸۷ پس از یک اتفاق، مجبور به استعفاء شد، سپس مهدی جهانگیری اقدام به تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری نمود و هم‌اکنون به عنوان نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران فعالیت می‌کند.
این قشون توانست به علت نبود نیروهای روسی در قفقاز به علت انقلاب روسیه و وقوع جنگ داخلی روسیه، کمابیش در منطقه قفقاز به راحتی پیروی کند.
زلف کمابیش‌تر از جام خورد صدره بسا بیشتر از زلف دست
کمابیش یک هفته چیزی نیافت زتاب شره اندرونش بتافت
واژهٔ آریا همچنان کمابیش در متون دینیِ هندوییسم، سیکیسم، جینیسم، بوداییم و دیگر ادیان هندی پیدا می‌شود.
کمابیش از صد وهفتاد شد روز بدم در بستر خورشید پر نور
ابن بطوطه کمابیش هم‌عصر با مارکو پولو بود اما بیش از سه برابر مارکوپولو راه پیمود. (۱۱۷۵۰۰ کیلومتر) ابن بطوطه را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین جهان‌گردان تاریخ بشری به‌شمار آورد.
راست می‌خواهی نخواهم بی‌تو عمر برگ گفتار کمابیشم نماند
و هیچ پادشاه را درد دین دامن جان نمیگیرد که در دفع این آفت کوشد تا جبر این خلل کند. و این آفت درین بیست سال کمابیش ظاهر شد و قوت گرفت والا در عهدهای پیشین کس را ازین طایفه زهره نبودی که افشای این معنی کردی کفر خویش پنهان داشتندی که دردین ائمه متقی بسیار بودند و پادشاهان دیندار که دین را از چنین آلایشها محفوظ میداشتند.
هرآن گوهری کش بهاخوار بود کمابیش هفتاد دینار بود