کم کردن

کم کردن

معنی کلمه کم کردن در لغت نامه دهخدا

کم کردن. [ ک َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) کاستن. مقابل افزودن و زیاد کردن. ( فرهنگ فارسی معین ). تقلیل. نقص. وَکس. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
که یک نیمه از عمر خود کم کنم
جهانی پراز نام رستم کنم.فردوسی.نمودی خوار خود را ومرا چون خود زبون کردی
ترا هرچند گفتم کم کن این سودا فزون کردی.فرخی.هر کو ز مراد کم کند مرد شود
کم کن الف مراد تا مرد شوی.خواجه عبداﷲانصاری.کم کن بر عندلیب و طاوس درنگ
کانجا همه بانگ آمد و اینجا همه رنگ.( از کلیله و دمنه ).کجا خازن لشکر و گنج من
به رشوت مگرکم کند رنج من.نظامی.گر آرایش نظم از او کم کنم
به کم مایه بیتش فراهم کنم.نظامی.از آنم که بر سر نبشتی ز پیش
نه کم کردم ای بنده پرور نه بیش.( بوستان ).کسی با سگی نیکویی گُم نکرد
کجا گم شود خیر با نیک مرد.( بوستان چ فروغی ص 262 ).به مویی که کرد از نکوییش کم
نهادند حالی سرش در شکم.( بوستان ). || منها کردن. وضع کردن. موضوع کردن. افکندن. انداختن. بیرون کردن از؛ صد تومان از این هزار تومان کم کنید می شود نهصد تومان. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ). || ( در کُشتی ) تنزل کردن ، مقابل زیاد کردن. ( فرهنگ فارسی معین ) کم آوردن :
کرده کم از نگهت هر صنم گلبویی
زده زانو به زمین پیش تو هر آهویی.( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه کم کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - کاستن مقابل افزودن زیاد کردن . ۲ - ( کشتی ) تنزل کردن مقابل زیاد کردن : ( کرده کم از نگهت هر صنم گلبو یی زده زانو بزمین پیش تو هر آهو یی ) . ( گل کشتی )

معنی کلمه کم کردن در دانشنامه عمومی

کم کردن (فیلم ۲۰۱۶). کم کردن ( به انگلیسی: The Thinning ) یک هیجانی آمریکایی به کارگردانی مایکل گالاگر و محصول سال ۲۰۱۶ است.
در آینده ای نزدیک، منابع زمین تقریباً به دلیل ازدیاد جمعیت تمام می شود، به طوری که سازمان ملل متحد اعلام می کند که همه ملت ها باید جمعیت خود را تا ۵٪ کاهش دهند. در حالی که برخی کشورها افراد مسن خود را حذف می کنند و دیگر کشورها سیاست تک فرزندی را اجرا می کنند؛ در ایالات متحده برای کاهش جمعیت یک آزمون استاندارد از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم گرفته می شود و کسانی که کمترین نمره را کسب می کنند حذف می شوند. اما هنگامی که دو دانش آموز متوجه توطئه ای پشت پرده این آزمون می شوند، با افشا کردن این مسئله با سیستم مبارزه می کنند و …

معنی کلمه کم کردن در ویکی واژه

scalare
diminuire

جملاتی از کاربرد کلمه کم کردن

(و مثل این مرد به حکم کردن اندر لذت که مردم مر آن را به پنج حواس بیابد و گفتن که آن جز راحت از رنج هیچ چیز نیست و این جز بر عقب رنج نباشد، چو مثل مردم بیابانی است که هیچ میوه ای ندیده باشد، پس بر طبقی گوزی تر با پوست بیند و خرمایی و انجیری و بادامی و خربزه، و مر آن گوز تر را با پوست برگیرد و بچشد و ناخوشی آن به کام و زبان او رسد، اندیشه نکند که شاید بودن که زیر این پوست اندر چیزی خوش تر از این است یا شاید بودن که این دیگر چیزها جز چنین است، بل حکم کند که این چیزها همه چنین تلخ و ناخوش و زبان گیر است، و از این چیزها هیچ چیز چنین نیست. و حکم او ماننده این فیلسوف باشد که بدانچه اندر سه یک از یک حاست از جمله پنج حواس بیافت، حکم کرد که اندر هر پنج حواس این حکم که من اندر این یک سه یک حاستی یافتم روان است تا چو از آن بازجویند، جهل و غفلت او ظاهر شود، چنین که ظاهر کردیم جهل و سفاهت او را.)
به گزارش برخی پایگاه‌های خبری در ۱۳۹۳/۰۷/۱۳، سازمان جهانی کار در تازه‌ترین گزارش خود با طرح مباحثی پیرامون لزوم کم کردن روزهای کاری هفته، با طرح ۵ دلیل برای لزوم کاهش روزهای کاری هفته به ۴ روز، اعلام کرده است، که کار زیاد باعث بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات گوارشی و اسکلتی و همچنین از بین رفتن شادی و رضایت از زندگی می‌شود.
اعتیاد رفتاری شامل رفتارهایی هستند که ما از انجام دادن آن‌ها احساس خوبی می‌کنیم، و از آن رفتارها برای تحمل و کم کردن اضطراب و استرس استفاده می‌کنیم و نمی‌توانیم کنترلشان کنیم، حتی اگر باعث آسیب به خودمان و دیگران بشود، نمی‌توانیم کنار بکشیم.
و حقیقت توحید حکم کردن بود بر یگانگی چیزی به صحت علم به یگانگی آن و چون حق تعالی یکی است بی قسیم اندر ذات و صفات خود و بی بدیل و شریک اندر افعال خود، و موحدان وی را بدین صفت دانند دانش ایشان را به یگانگی توحید خوانند.
هر شیء که به افق نزدیک شود، از دید سمت ناظر، در حال کم کردن سرعت به نظر آمده و هیچ‌گاه به‌طور کامل از افق رویداد عبور نمی‌کند. به علت انتقال به سرخ گرانشی، تصویر شیء با دورتر شدن از ناظر، در طول زمان سرخ‌تر می‌شود.
همیشه صفر نمی‌شود. در نتیجه در حالت کلی پتانسیل اسکالر به تنهایی برای تعریف میدان الکتریکی کافی نیست. پتانسیل میدان الکتریکی در حالت کلی، با کم کردن مشتق زمانی بردار پتانسیل برداری مغناطیسی از گرادیان پتانسیل اسکالر حاصل می‌شود.
هم او گوید سه چیزست از نشان یقین، با مردمان مخالطت کم کردن و چون عطا بتو رسد از مخلوقی مدح ناکردن و چون چیزی نرسد ذم نا کردن.
و از آن جمله محاضره و مکاشفه و مشاهده است. محاضره ابتدا بود و مکاشفت از پس او بود و از پس این هر دو مشاهده بود، محاضرت حاضر آمدن دل بود و بود از تواتر برهان بود و آن هنوز وراء پرده بود و اگرچه حاضر بود بغلبۀ سلطان ذکر و از پس او مکاشفه بود و آن حاضر آمدن بود بصفت بیان اندر حال بی سبب تأمّل دلیل و راه جستن، و دواعی شک را بر وی دستی نبود و از نعت غیب بازداشته نبود، پس ازین مشاهدة بود و آن وجود حق بود چنانک هیچ تهمت نماند و این آنگاه بود که آسمان سرّ صافی شود از میغهای پوشیده به آفتاب شهود تابنده از برج شرف و حق مشاهدة آنست که جُنَیْد گفت وجود حق با کم کردن تست نفست را پس خداوند محاضرة بسته بود بنشانهای او و خداوند مکاشفه مبسوط بود بصفات او و خداوند مشاهده بوجود رسیده بود و شک را آنجا راه نبود.
نخستین عمل جراحی کم کردن آلت تناسلی در جهان در سال ۲۰۱۵ بر روی پسری ۱۷ ساله انجام گرفت که در نتیجه پریاپیسم پیاپی آلت تناسلی به شکل فوتبال آمریکایی داشت.
تن و جان در خصومتند و سزد عقل را در میان حکم کردن
رنج بر دل منه که گردون را پیشه افزونی است و کم کردن
دولت امارات متحده عربی مدتهاست که برای متنوع کردن و کم کردن وابستگی خود به درآمد نفت در اقتصاد سرمایه‌گذاری کرده است.