کلوس

معنی کلمه کلوس در لغت نامه دهخدا

کلوس. [ ک ُ ] ( اِ ) اسبی را گویند که چشم و رو و پوز او سفید باشد و این چنین اسب را شوم و بدیمن می دانند. ( برهان ) ( آنندراج ). اسبی که رو و چشم و پوزه وی سپید باشد. ( ناظم الاطباء ). اسبی که چشم و روی و پوز او سفید باشد و آن را شوم می دانستند. ( فرهنگ فارسی معین ) :
کلوس ( و ) کژدم و چپ شوره پشت و آدم گیر
یسار و عقرب و چل ، سم سفید و کام سیاه.( از فرهنگ رشیدی ، ذیل چل ).
کلوس. [ ک َ ل َ ] ( اِ ) قسمی سبزی صحرایی بهاره خوردنی که در آشها کنند. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کلوس در فرهنگ معین

(کُ ) (اِ. ) اسبی که چشم و روی و پوزش سفید باشد و آن را شوم می دانستند.

معنی کلمه کلوس در فرهنگ عمید

اسبی که چشم و پوزه اش سفید باشد و آن را شوم می دانند.

معنی کلمه کلوس در فرهنگ فارسی

( اسم ) اسبی که چشم و روی و پوز او سفید باشد و آنرا شوم میدانستند : ( کلوس ( و ) کژ دم و چپ شوره پشت و آدم گیر یسارو عقرب و چل سم سفید و کام سیاه ) . ( بنقل رشیدی در چل )
قسمی سبزی صحرایی بهاره خوردنی که در آشها کنند.

معنی کلمه کلوس در ویکی واژه

اسبی که چشم و روی و پوزش سفید باشد و آن را شوم می‌دانستند.

جملاتی از کاربرد کلمه کلوس

در طاسی آندروژنیک داروهای آنتی آندروژنیک مانند فیناستراید جزو خط اول درمان هستند. مطالعات اندکی نیز در مورد سایر ترکیبات مانند استفاده از سیکلوسپورین خوراکی و تاکرولیموس موضعی صورت گرفته‌است.
بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا نیز در جشنواره بین‌المللی حکمت سینوی، نشان حکمت را به پاس یک عمر فعالیت در فلسفه اسلامی به وی اهدا کرد. سیدحسین نصر، میکلوس ماروت، علی‌اکبر ولایتی و سید هادی خسروشاهی از دیگر برگزیدگان این جایزه بودند.
برایانا هیلدبرند در فیلم‌های ددپول (۲۰۱۶) و ددپول ۲ (۲۰۱۸) وظیفه بازی در این نقش را، هرچند با ظاهری متفاوت و تغییراتی در توانایی‌های ابرانسانی نسبت به شخصیت کتاب کمیک بر عهده داشت. در نسخه سینمایی او یکی از اعضای گروه مردان ایکس و تحت آموزش شخصیت کلوسوس است.
تمیسکلوس چون نمی‌خواست علیه یونانی‌ها وارد جنگ شود سم خورد و هلاک شد، با آنکه به شاه ایران قول داده بود که در چنین جنگی شرکت خواهد کرد.