کلوت

کلوت

معنی کلمه کلوت در لغت نامه دهخدا

کلوت. [ ک َ ] ( اِخ ) دهی از دهستان یوسف آباد پایین ولایت باخرز است که در بخش طیبات شهرستان مشهد واقع است و 490 تن سکنه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).
کلوة. [ ک ُل ْ وَ ] ( ع اِ ) گُرده ، لغتی است در کلیه به نزد اهل یمن. ج ، کلی ً. ( منتهی الارب ) ( از آنندراج ). لغتی است در کلیه اهل یمن را، مثنای آن کلوتان است وج ، کلی و کلوات. ( از اقرب الموارد ). به لغت اهل یمن ، کلیه. گرده. قلوه. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ).

معنی کلمه کلوت در دانشنامه عمومی

کلوت (فیلم). کلوت ( به انگلیسی: Klute ) فیلمی ۱۱۴ دقیقه ای به کارگردانی آلن جی پاکولا با بازی جین فوندا است.
کلوت (میناب). کلوت، روستایی در دهستان بندزرک بخش بندزرک شهرستان میناب در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۹۴۰ نفر ( ۲۴۱ خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کلوت در دانشنامه آزاد فارسی

کَلوت (yardang)
(یا: یاردانگ، پشتۀ کویری) پشته ای حاصل از فرسایش باد بر روی بستر رودخانۀ خشک یا عارضه ای مشابه. این عارضه در چاد، چین، پرو، و امریکای شمالی یافت می شود. کلوت هایی عظیم در مریخ نیز دیده می شوند.

جملاتی از کاربرد کلمه کلوت

مه کلوته فروشم که هست زیب چمن کلوته وار رقیبان اوست دستک زن
این ایزوتوپ برای اولین بار توسط دانشمند بلژیکی چارلز پچر استفاده شد. پچر در ماه مه ۱۹۴۱ حق اختراع برای سنتز استرانسیم-۸۹ و ایتریوم-۸۶ با استفاده از سیکلوترون‌ها را ثبت کرد و استفاده از استرانسیم برای مصارف درمانی را توصیف نمود.
پایداری ساختمانی در حین بازتاب دهی این آینه‌ها در برابر پرتوهای پُرانرژی نظیر پرتو سیکلوترون از آینه‌های معمولی بیشتر است. همین ویژگی خاص آینه‌های چند لایه‌ای سبب می‌شود که در اثر برخورد پرتو سیکلوترون به سطح این آینه‌ها مقاومت حرارتی بیشتری نسبت به آینه‌های معمولی از خود نشان دهند.
صوفی شدی و صوف سیه شد لباس تو چون صوفیان کلوته به سر بر عقیق رنگ
آب‌انبار دو درب صالح آباد مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان گناباد، بخش مرکزی، دهستان پس کلوت واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۲۹۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این روستا در دهستان پس کلوت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر (۳۲خانوار) بوده‌است.
زمانی که آیگیستوس پدرش را کشت، به تیندارئوس پناه برد و به یاری او پادشاه موکنای شد. او عاشق کلوتایمنسترا همسر آگاممنون شد و با توطئه او آگاممنون را به قتل رساندند. جسد وی به سبک مصری با پارچه پیچیده شده‌است و بر روی جسد او یک ماسک قرار گرفته‌است که از کاوش‌های میسن به دست آمده‌است.
اسکلوتو به دلیل داشتن ریشه ایتالیایی، موفق به کسب تابعیت ایتالیا شد. در نوامبر ۲۰۰۹ به تیم ملی فوتبال زیر ۲۱ سال ایتالیا دعوت شد و بلا فاصله در ترکیب اصلی برای بازی برابر مجارستان قرار گرفت.
فصل پنجم در تاریخ ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ شروع شد و در ۱۵ قسمت به پایان رسید. در خلاصهٔ داستان آمده‌است که کلوتو با خواهرانش هم دست می‌شود و سرنوشت را دوباره می‌نویسد. استرا به زمین برمی‌گردد، به افسانه‌ها کمک می‌کند و در پایان، افسانه‌ها باری دیگر پیروز می‌شوند؛ ولی کلوتو، اتم و نورا دارک، افسانه‌ها را ترک می‌کنند.
در سال ۶۰۷، ویتریک، پادشاه ویزیگوت‌ها، اتحادی چهار جانبه علیه تئودریک دوم بورگوندی را آغاز کرد که شامل تئودبرت دوم اوسترازیا، کلوتار دوم نوستریا و آگیلولف بود.