کلمن
معنی کلمه کلمن در لغت نامه دهخدا

کلمن

معنی کلمه کلمن در لغت نامه دهخدا

کلمن. [ ک َم َ ] ( اِ ) صورت چهارم از صور هشتگانه ابجدی. ( فرهنگ فارسی معین ). نام چهارمین صورت از صور هشتگانه حروف جُمَّل. ( یادداشت به خط مرحوم دهخدا ) :
چنان چون کودکان از پیش الحمد
بیاموزند ابجد را و کلمن.منوچهری.و رجوع به ابجدشود.

معنی کلمه کلمن در فرهنگ معین

(کَ مَ ) [ معر. ] (اِ. ) صورت چهارم از صور هشتگانة ابجدی .
(کُ مَ ) [ انگ . ] (اِ. ) نام تجاری یخدان .

معنی کلمه کلمن در فرهنگ فارسی

( اسم ) صورت چهارم از صور هشتگان. ابجدی .

معنی کلمه کلمن در دانشنامه عمومی

کلمن (فیلم). کلمن ( انگلیسی: Clément ) یک فیلم در ژانر رمانتیک و درام به کارگردانی امانوئل برکو است که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به امانوئل برکو، لو کاستل، ایو وِرووِن و ژوسلین کیورین اشاره کرد.
کلمن (کالیفرنیا). کلمن ( به انگلیسی: Coleman ) یک منطقه ثبت نشده در شهرستان نوادا، ایالت کالیفرنیا است و در ارتفاع ۷۷۷ متری سطح دریا قرار دارد. کلمن در فاصله ۳٫۲ کیلومتری شمال شیکاگو پارک، کالیفرنیا واقع شده است.

معنی کلمه کلمن در دانشنامه آزاد فارسی

کَلَمن
رجوع شود به:ابجد

معنی کلمه کلمن در ویکی واژه

صورت چهارم از صور هشتگانة ابجدی.
نام تجاری یخدان.

جملاتی از کاربرد کلمه کلمن

ای ادبا تا بکی معانی بی اصل می بتراشید ابجد و کلمن را
در سال ۱۹۴۹ به کلمن مدال تاریخ طبیعی استرالیا اعطا شد.
زانکه در کلمن رموز ازل خاصه آنگه که جان شنید غزل
کتاب حکمت و عرقان چه خوانی نخوانده ابجد و حطی و کلمن
دفتر دانش به هم زن از ره تحقیق در سبق ما نه ابجدست و نه کلمن
آرتور کلمن دانتو متولد ۱۹۲۴، منتقد هنر و استاد فلسفه است. او بعد از دو سال کار در ارتش به مطالعه تاریخ و کار هنری در دانشگاه وین مشغول شد و سپس برای ادامه تحصیلات به دانشگاه کلمبیا رفت و در آنجا رشته فلسفه را برای تحصیل برگزید. دانتو در سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۰ در پاریس تحت نظر موریس مرلو ـ پونتی به مطالعه فلسفه پرداخت و دوباره به کلمبیا برگشت و در آن دانشگاه به تدریس مشغول شد.
هشام بن عروة عن ابیه عن عایشه: انّ الحرث بن هشام، سأل رسول اللَّه (ص): کیف یأتیک الوحی فقال احیانا یأتینی مثل صلصلة الجرس و هو اشده علی، فیفصم عنی و قد وعیت عنه ما قال، و احیانا یتمثل لی الملک رجلا، فیکلمنی فاعی ما یقول، قالت عائشة: و لقد رأیته ینزل علیه الوحی من الیوم الشدید البرد، فیفصم عنه و ان جبینه، لیتفصد عرقا.
او پاسخ نامه را به آلمانی دریافت کرد: "اگر خواهان پاسخ به درخواست پیگیری خود هستید، باید سعی کنید، به زبانی بنویسید که ما بتوانیم بفهمیم. واکلاو کلمنت جوان با آن که تجربه فنی نداشت، تصمیم به ایجاد تعمیرگاه دوچرخه کرد و با کمک واکلاو لاورین در ۱۸۹۵ در ملادا بولسلاو تعمیرگاه راه افتاد.
سرود شعر ز طبعم بخواستند آنان که در دبستان ناخوانده ابجد و کلمن
در تفسیر نیشابوری پیرامن آیه ی : «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم » چنین آمده است: در پاره ای از اخبار مسند آمده است که : اعضای آدمئی به لغزش های او شهادت دهد.
ای که نشناختی الف از بی بلکه خطی ز ابجد و کلمن
آن دولتیان صحابه نه بآن می‌پرسیدند از کیفیت انفاق که راه بدرویشی نمی بردند، لکن بامید آنک تا از حضرت عزت این نواخت بایشان رسد که: وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ هر چه شما دادید و میدهید من که خداوندم میدانم، و بدان آگاهم. این چنانست که موسی را آن شب دیجور در بیابان طور بر خواندند که یا مُوسی‌! موسی از لذت این خطاب سوخته این ندا شد، از سر سوز و اشتیاق گفت من الذی یکلمنی؟ کیست این که با من سخن میگوید؟ میدانست، لکن موسی در بحر اشتیاق دیدار حق غرق شده بود، دستگیری طلب میکرد گفت: درین یک ندا بسوختم باشد که یک بار دیگرم بر خواند مگر بر افروزم، فرمان آمد که یا موسی! نمیدانی که ترا که میخواند؟ گفت «دانم! لکن منتظر آنم که خواننده گوید انّی انا اللَّه رب العالمین.
چنانچون کودکان از پیش الحمد بیاموزند ابجد را و کلمن
آنچه در تاریکی انجام می‌دهیم، مجموعه تلویزیونی ترسناک کمدی آمریکایی به کارگردانی جامین کلمنت است که اولین بار در ۲۰۱۹ پخش شده‌است. این مجموعه تلویزیونی بر اساس فیلمی به همین نام ساخته شده که در سال ۲۰۱۴ اکران شد. داستان این سریال بین ۴ هم اتاقی خون‌آشام در شهر نیویورک اتفاق می‌افتد.
پس از جنگ جهانی، لورین اند کلمنت آغاز به ساختن کامیون کرد، ولی در ۱۹۲۴ پس از آتش‌سوزی و برخورد به مشکلات با شرکت اشکودا ورکس، بزرگترین شرکت صنعتی در چکسلواکی، ادغام گردید.