کفا

کفا

معنی کلمه کفا در لغت نامه دهخدا

کفا. [ ک َ ] ( اِ ) رنج و سختی و محنت و تنگی. ( برهان ). سختی و رنج. ( لغت فرس چ اقبال ص 13 و 14 ). محنت و رنج. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). سختی و محنت و مشقت و تنگی. ( ناظم الاطباء ) :
میر ابواحمد محمد خسرو ایران زمین
آنکه شاد است او و دور است از همه رنج و کفا .قصارامی ( از لغت فرس اسدی ).جهان به عدل تو شد آن چنان که ممکن نیست
که بردلی رسد از جور روزگار کفا.شمس فخری ( از انجمن آرا ).|| افشردن گلو. ( برهان ) ( فرهنگ جهانگیری ) ( فرهنگ رشیدی ). افشردگی گلو. ( ناظم الاطباء ).
کفا. [ ] ( اِ ) در فهرست مخزن الادویه این کلمه در فصل الکاف مع الفاء بدینسان «کفا وکفری وعای طلع نخل است » آمده ولی در متن این کتاب وهمچنین در کتاب اختیارات بدیعی و تحفه حکیم مؤمن و الفاظ الادویه کفا نیامده است. رجوع به کفری شود.

معنی کلمه کفا در فرهنگ معین

(کَ یا کِ ) (اِ. ) رنج ، زحمت ، سختی .

معنی کلمه کفا در فرهنگ عمید

۱. سختی، مشقت، رنج، محنت.
۲. دلتنگی.

معنی کلمه کفا در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - رنج و سختی محنت ( میر ابواحمد محمد خسرو ایران زمین آنکه شادست او و دورست از همه رنج و کفا ) . توضیح : ن ل : آنکه پیش آرد در شادی چو پیش آید کفا .
در فهرست مخزن الادویه این کلمه در فصل الکاف مع الفائ بدینسان [[ کفا و کفری وعای طلع نخل است ]] آمده ولی در متن این کتاب و هچنین در کتاب اختیارات بدیعی و تحفه حکیم مومن والفاظ الادویه کفا نیامده است .

معنی کلمه کفا در دانشنامه عمومی

کلری کفا، روستایی است از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل در دهستان نمارستاق است که از شرق با پلریه و از غرب با نمار همجوار است. این روستا از خاندان دیلمی و تیرگر تشکیل شده است. این روستا با شهرستان آمل ۷۰ کیلومتر فاصله دارد
این روستا در دهستان نمارستاق قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۳ نفر ( ۱۹خانوار ) بوده است.

معنی کلمه کفا در ویکی واژه

رنج، زحمت، سختی.

جملاتی از کاربرد کلمه کفا

با حمله تو زمرهٔ کفار را چقدر ؟ شیطان چقدر دارد با حمله شهاب ؟
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال هاپوئل کفار سابا، باشگاه فوتبال بنی سخنین، و باشگاه فوتبال پارتیزان اشاره کرد.
اگر تو را چو قوامی است یک جهان بنده کند کفایتشان رحمتت به تنهائی
از فیلم‌ها یا سریال‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به همه مردان بی‌کفایت، افسران پلیس و عشق یک جادوگر اشاره کرد.
وقایع ۳۰ و ۳۱ خرداد تظاهرات و درگیری‌های خیابانی بود که همزمان با طرح عدم کفایت سیاسی ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور وقت، در مجلس شورای اسلامی روی داد و توسط سازمان مجاهدین خلق ایران سازماندهی شده بود.
کافی شَرَفُ‌المُلک که هست او ز کفایت تا روز قیامت شرف آدم و حوا
هفتم آنکه تأمل نماید و بداند که هر چه در عالم واقع می شود همه به قضا و قدر الهی است و جمیع موجودات، مسخر قبضه قدرت او، و همه امور در ید کفایت اوست و خدا هر چه از بنده مقرر کرده است، البته خیر و صلاح آن بنده در آن است و بسا باشد که مصلحت او در گرسنگی و بیماری، یا فقر و احتیاج، یا ذلت و خواری، یا قتل یا امثال اینها باشد.
لشکر کفرست و حرص و شهوت اندر تن ترا ناگهان امشب یکی بر لشکر کفار زن
ایا کسی که تورا خدمتش کفایت نیست ز روزگار تورا مالش و مکافات است
صدری ز محل زین ملوک همه‌ گیتی بدری ز شرف شمس‌کفات همه کشور
از طرف دیگر خراسانیان هم افرادی بودند که آمادهٔ جنبش بودند و به دنبال رهبری شایسته و با کفایت می‌گشتند؛ در نهایت اهالی خراسان با دیدن محمد بن علی به او پیوستند
هیبتش الماس سخت را بکفاند چون بکفاند دو چشم مار زمرد
بیار آنک دمی کز سرم شود خالی سیاه و تیره شوم گوییا ز کفارم