کشور همسایه

معنی کلمه کشور همسایه در فرهنگستان زبان و ادب

{neighbouring state/ neighbour state} [جغرافیای سیاسی] کشوری در مجاورت کشوری دیگر که با آن مرز مشترک دارد

معنی کلمه کشور همسایه در ویکی واژه

کشوری در مجاورت کشوری دیگر که با آن مرز مشترک دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه کشور همسایه

آژانس جهانگردی فلسطین از تصمیم یونسکو برای کنار گذاشتن محل تعمید غسل غربی ابراز تأسف کرد. در جریان مذاکرات فهرست‌های یونسکو، پیشنهاد اصلی به یونسکو اراده گسترش سایت در آینده با همکاری «کشور همسایه» را اعلام کرد.
این کشور در سال ۱۹۶۹ میلادی با کشور همسایه خود هندوراس بر سر یک گل فوتبال جنگید. پس از آن، جنگ‌های داخلی دوازده ساله (۱۹۷۹–۱۹۹۱) السالوادور زیان‌های فراوانی به نهادها و سازمان‌های این کشور وارد آورد.
برق هرات از دو کشور همسایهٔ ایران و ترکمنستان تأمین می‌شود. در اوج گرما و سرما در شهر هرات برق با مشکل مواجه می‌شود و تقریباً همه شهروندان هرات از داشتن بیست و چهار ساعته محروم می‌شوند، برق در این دو فصل در شهر هرات جیره‌بندی می‌گردد.
اقتصاد هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. هند با رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد طی ۸ سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده‌است. این میزان رشد نزدیک به رشد اقتصادی کشور همسایه آن چین است. بر اساس برابری قدرت خرید، اقتصاد هند اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به‌شمار می‌آید. میلیون‌ها تن هنوز در فقر شدید زندگی می‌کنند و درآمد سرانه ۷۲۰ دلار آمریکا در سال است. مشکلات زیربنایی نیز در هند ادامه دارد.
یکبار در مسکو پرسیدم که چرا در ایران کشور همسایه خود تبلیغ کمونیسم نمیکنید در حالیکه فقیرترین مردم را دارد. پاسخ دادند:
با این وجود نحوه پوشش الجزیره از اعتراضات مردمی در بحرین کشور همسایه قطر و محل استقرار این رسانه با انتقادات بسیاری همراه بود.
موقعیت روستا در دامنهٔ الوند بطرف جنوب و غرب امتداد دارد و آخرین نقطهٔ مرزی و گردنهٔ اسدآباد در این ناحیه قرار گرفته و شاید اصطلاح آذری «آرامَد» یادگار دوران مادها باشد چون این عبارت در حقیقت به معنای آرا ماد یعنی مرز میان ماد با کشور همسایه است.
پارلمان ترکیه به دولت این کشور اجازه داد سرباز به کشور همسایه عراق اعزام کند تا به سرکوب شورشیان کرد بپردازد.فارس