کشند

معنی کلمه کشند در فرهنگ فارسی

( اسم ) کشنده قاتل : ( او ل علاج ما به نگاهی کشند کن آنگاه غیر را هدف نوشخند کن ) . ( صائب )

معنی کلمه کشند در فرهنگستان زبان و ادب

{tide} [اقیانوس شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، علوم جَوّ] بالا و پایین رفتن دوره ای سطح آب اقیانوس و پوستۀ زمین براثر نیروهای گرانشی ماه و خورشید

معنی کلمه کشند در دانشنامه آزاد فارسی

کِشَنْد (tide)
(یا: جزر و مدّ) بالاآمدن و پایین رفتن دوره ای سطح آب دریا در اقیانوس های کرۀ زمین، خورها و خلیج ها، تحت تأثیر جاذبۀ گرانشی ماه و، تا حدودی خورشید. جاذبه مذکور در حین چرخش زمین بر نواحی مختلف، به صورت نابرابر اثر می گذارد. آب در سمتی از کرۀ زمین که به ماه نزدیک تر است، تحت تأثیر کشش ماه قرار می گیرد و زیر آن انباشته می شود؛ به این ترتیب مد پدید می آید. فاصلۀ دو مد ۱۲ ساعت و ۲۴ دقیقه و ۳۰ ثانیه است. مرتفع ترین مدها، یا مِه کشنددر زمان کامل بودن یا نزدیک به کامل بودن قرص ماه و هنگامی روی می دهد که ماه و خورشید در یک امتداد باشند و بیشترین کشش گرانشی بر زمین اعمال شود. مدهایی با ارتفاع کمتر یا کِهکشند هنگامی روی می دهند که ماه در ربع اول یا سوم است و ماه و خورشید در وضعیتی عمود برهم قرار دارند. کشند گرانشی کشش گروه های ستاره ای مجاور است، که تأثیر آن ها در کهکشان ها مشاهده می شود.
کشند (موسیقی). کِشَنْد (موسیقی)(prolongation)
در تحلیل موسیقی برحسب بخش های آوایی، تکنیکی که آهنگ سازی به کمک آن یک هارمونی منفرد را روی مقدار طولیِ معیّنی از زمان «امتداد می دهد»، بدین ترتیب که سایر آکوردهای آن پاساژ را تابع آکورد «کِشَندیافته» قرار می دهد. هارمونی کشندیافته ظاهراً در سطح ساختاری عمیق تری از هارمونی های تابع عمل می کند، و می تواند به خودی خود بخشی از یک کشند بزرگ تر در سطحی باز هم عمیق تر باشد. این اصطلاح را در مورد نت های ساختار ملودی به جای هارمونی نیز می توان به کار برد.

معنی کلمه کشند در ویکی واژه

مد

جملاتی از کاربرد کلمه کشند

نیست صائب رنگی از می زاهدان خشک را گردنی از دور گاهی همچو مینا می‌کشند
به خاک اندرون خوار چون گوسفند کشندم دو بازو به خم کمند
گر عاشق صادقی زکشتن مگریز مردار بود هر آنکه او را نکشند
پیش من باد است آهی کاین حریفان می‌کشند ناله جان‌سوز هرگز از دل شادی نخاست
کشنده چو بر خصم خود کام یافت به شادی سوی لشگر خود شتافت
دارسی و تام خانواده‌های دوست‌داشتنی اما بسیار متفکر خود را برای جشن عروسی در مقصد نهایی می‌برند، درست زمانی که زوج سرد می‌شوند. اما ناگهان زندگی همه به خطر می‌افتد زمانی که کل حزب به گروگان گرفته می‌شود. این زوج باید برای نجات عزیزانشان با هم همکاری کنند، اگر در نهایت همدیگر را نکشند.
در راست‌دمی قلب فرد به حدی نارساست که نمی‌تواند خون موجود در شش‌ها را تخلیه کند و فرد مجبور است با کمک گرفتن از نیروی جاذبه این کار را انجام دهد. به همین جهت بیماران مبتلا به نارسایی قلب، هنگام خواب زیر سرشان دو یا چند بالش می‌گذارند. به عبارت دیگر وقتی این افراد دراز می‌کشند، ریه فرد در آب بدن غرق می‌شود و احساس خفگی به وی دست می‌دهد. در این صورت بیمار جهت تنفس راحت باید بنشیند.
گاه همچون سگ زهم می بردرند گه چو گرگان میکشند ومیخورند
چون گل به رحیل کوس می‌زن بر دست کشنده بوس می‌زن
تعداد اسب‌هایی که ارابه را می‌کشند به نوع مسابقه بستگی دارد و به جز در مواردی خاص، بیش از چهار عدد نیستند.
اگر بگیرد دجال وار بخل جهان بود سخات چو عیسی کشنده دجال