کشتی گیر
معنی کلمه کشتی گیر در لغت نامه دهخدا

کشتی گیر

معنی کلمه کشتی گیر در لغت نامه دهخدا

کشتی گیر. [ ک ُ ] ( نف مرکب ) آنکه کشتی گیرد. پهلوان. ( ناظم الاطباء ). مُصطَرِع. ( منتهی الارب ) :
جعد او بر پرند کشتی گیر
زلف او بر حریر چوگان باز.فرخی.سندروس چهار دانگ و نیم سکنگبین ممزوج با آب سرد خوردن در این باب سخت نافع است کشتی گیران بکار دارند تا عصبهاء ایشان قوی شود و خشک اندام و سبک شوند و نفس ایشان تنگ نشود و خفقان نباشد. ( ذخیره خوارزمشاهی ). سرهنگ با سرهنگ و کشتی گیر با کشتی گیر و دبیر با دبیر. ( راحة الصدور راوندی ). چون خراسان مستخلص شد حکایت کشتی گیران خراسان و عراق پیش او گفتند. ( جهانگشای جوینی ).
پسر شوخ چشم و کشتی گیر
شوخ چشمی که بگسلد زنجیر.سعدی.کنند در عرق خود شناچو کشتی گیر
ز خجلت کف او لعل کان و در عدن.شفیع اثر ( از آنندراج ).مغفر و خفتان به میدان محبت ننگ ماست
همچو کشتی گیر عریانی سلاح جنگ ماست.سلیم ( از آنندراج ).

معنی کلمه کشتی گیر در فرهنگ معین

(کُ ) (ص فا. ) کسی که کشتی می گیرد، پهلوان .

معنی کلمه کشتی گیر در فرهنگ عمید

کسی که کشتی می گیرد.

معنی کلمه کشتی گیر در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه با دیگر ی بکشتی گرفتن مشغول شود مصارع : ( باز دل برده زمن پر فن با تدبیر ی شیر اندام بتی نوچ. کشتی گیری ) . ( گل کشتی )

معنی کلمه کشتی گیر در دانشنامه عمومی

کشتی گیر (فیلم ۱۹۷۴). کشتی گیر ( انگلیسی: The Wrestler ) یک فیلم است که در سال ۱۹۷۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به اد اسنر، ریک فلر، و وینس مک من اشاره کرد.
کشتی گیر (فیلم ۲۰۱۸). کشتی گیر ( انگلیسی: Wrestler؛ همچنین با نام Love+Sling نیز شناخته می شود ) یک فیلم کمدی درام محصول کره جنوبی سال ۲۰۱۸ به کارگردانی کیم ده وونگ است. در این فیلم یو هه - جین، کیم مین - جه و لی سونگ - کیونگ بازی کردند. این فیلم در ۹ مه ۲۰۱۸ در کره جنوبی منتشر شد.
• یو هه - جین در نقش گی بو
• کیم مین - جه در نقش سونگ وونگ
• لی سونگ - کیونگ در نقش گا یونگ
• نا مون هی در نقش مادر گی بو
• سونگ دونگ ایل در نقش سونگ سو
• جین کیونگ در نقش می را
• هوانگ وو - سول - هه در نقش دو نا
• کیم ته - هون در نقش سونگ هیوک
• پارک گیو - یونگ در نقش سو یون
• لی جی - ها در نقش معلم هوم روم
• کیم کانگ هیون در نقش دول شینگ
فیلمبرداری کشتی گیر در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۷ آغاز شد و در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ به پایان رسید.

معنی کلمه کشتی گیر در ویکی واژه

کسی که کشتی می‌گیرد، پهلوان.

جملاتی از کاربرد کلمه کشتی گیر

کیست آرد پشت گردون ستمگر را به خاک می زند این کهنه کشتی گیر یکسر را به خاک
از افتخارات وی میتوان به کسب مدال برنز وزن ۹۸ کیلوگرم کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۵ اشاره کرد. وی در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۹۸ کیلو حاضر بود، در دور اول آردو آروسار از استونی را شکست داد اما در دور بعد از جنک ایلدم کشتی گیر ترکیه شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.
هرگاه پدر به طفل کشتی گیرد خود می‌افتد که طفل خوشحال شود
در وزن ۶۱ کیلوگرم که ۲۷ نفر حضور دارند، رضا اطری در دور اول استراحت کرد و در دور دوم به مصاف کودای اوگاوا از ژاپن رفت و در یک کشتی نزدیک با تساوی یک به یک برابر این حریف شکست خورد. وی که امیدوار بود با حضور حریف ژاپنی در فینال به مسابقاتش در گروه شانس مجدد ادامه دهد، با شکست این کشتی گیر از دور مسابقات کنار رفت تا اولین حذف شده تیم ملی کشتی آزاد ایران باشد.
همچنین بعد از انقلاب به وی زمینی چند هزار متری به عنوان هدیه داده شد که همه آن را به کشتی گیران تیم خراسان که وضعیت خوبی نداشتند بخشید و برای خود هیچ چیزی باقی نگذاشت.
تصمیم به زور آزمایی می‌گیرند که در این صورت به شهرها و آبادی‌های نزدیک خبر می‌دهند وکشتی گیران
جعد او بر پرند کشتی گیر زلف اوبر حریرچوگان باز
کشتی گیران خوبی نظیر (مهدی حاجیلویی) ملی پوش خوش اخلاق را به جامعه ورزشی استان و کشور معرفی کرده است. [نیازمند منبع]
وان ابرو بین بشکل کشتی گیران سر سوی سر آورده و قدها زده خم
دامن اولاد حیدر گیر و از طوفان مترس گرد کشتی گیر و بنشان این فزع اندر پسین
ای دلارام یار کشتی گیر سینه تو ز سنگ آکنده ست
و یکی را در پیش رسول (ص) می گفتند که او عظیم با قوت مردی است. گفت، «چرا؟» گفتند، «با هر کسی کشتی گیرد او را بیفکند و با همه کس برآید.» رسول (ص) گفت، «قوی و مردانه آن باشد که با خشم خویش برآید نه آن که کسی را بیفکند.» و رسول (ص) گفت، «سه چیز است که هرکه بدان رسید ایمان وی تمام شد. چون خشم گیرد قصد باطل نکند و چون خشنود بود حق بنگذارد و چون قادر شود بیش از حق خویش نستاند». و عمر رضی الله عنه گفت، «بر خلق هیچ کس اعتماد مکن تا به وقت خشم او را نبینی و بر دین هیچ کس اعتماد مکن تا در وقت طمع او را نیازمایی.» و علی بن حسین رضی الله عنه یک روز به مسجد می شد. یکی وی را دشنام داد. غلامان وی قصد وی کردند. گفت، «دست بدارید از وی.» اورا گفت، «آنچه از ما بر تو پوشیده است بیشتر است، هیچ حاجتی هست تو را که به دست ما برآید؟» آن مرد خجل شد. پس علی بن حسین رضی الله عنه جامه ای داشت به وی داد و هزار درم فرمود وی را. آن مرد می شد و می گفت، «گواهی دهم که این جز فرزند پیمبران نیست.» و هم از وی روایت است که غلام را دو بار آواز داد، جواب نداد. وی را گفت، «نشنیدی؟» گفت، «شنیدم.» گفت، «چرا جواب ندادی؟» گفت، «از خلق نیکوی تو ایمان بودم که مرا نرنجانی.» گفت، «شکر خدای را که بنده من از من ایمن است.»
در وزن ۶۶ کیلوگرم علی ارسلان پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم و سوم به ترتیب کشتی گیرانی از کشورهای قزاقستان و ژاپن را ضربه کرد و به دیدار فینال راه یافت. ارسلان در این دیدار با نتیجه ۹ بر ۲ از سد کشتی‌گیر ازبکستانی گذشت و با اقتدار صاحب مدال طلا شد.
گفتی که نهال صبر در دل کشتی گیرم که بکاشتم بگیرد هرگز؟
بود کشتی گیر برنائی چو ماه سرکشان را سرنگون کردی براه
آدام حَمیدوویچ سایتیِف (به روسی: Адам Хамидович Сайтиев) (زادهٔ ۱۷ دسامبر ۱۹۷۷) کشتی‌گیر سابق اهل روسیه در دسته‌های ۷۶ و ۸۵ کیلوگرم کشتی آزاد است. او برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و قهرمان دو دورهٔ مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۲ و از کشتی گیران صاحب سبک تاریخ کشتی آزاد جهان است. او همچنین قهرمان سه دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی اروپا در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ است.
مغفر و خفتان به میدان محبت ننگ ماست همچو کشتی گیر، عریانی سلاح جنگ ماست
احمد محمدنژاد جوان (زاده ۳۰ آبان ۱۳۸۲ مشهد) کشتی گیر ایرانی.عضو تیم ملی کشتی ایران.