کشاف

معنی کلمه کشاف در لغت نامه دهخدا

کشاف. [ ک ِ ] ( اِمص ) بچه آوردگی هرسال ماده شتر. ( از منتهی الارب ). هرسال بچه آوردن ماده شتر و هو اردء النتاج. ( ناظم الاطباء ). || آبستنی شتر پس از بچه دادن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || ( مص ) کشوف گردیدن ماده شتر و بچه آوردن و گشنی کرده شدن با باردار بودن. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ).
کشاف.[ ک َش شا ] ( ع ص ) بسیار کشف کننده. بسیار پیداکننده.( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || گشاینده و کارهای مشکل را حل کننده. || تفسیر و تعبیر کننده. ( از ناظم الاطباء ).
- شرح کشاف ؛ کنایه از بیان آشکار و واضح. ( از ناظم الاطباء ). و ظاهراً اشاره است به شرح کشاف زمخشری که بسیار مفصل و واضح است.
کشاف. [ ک ُ ] ( اِخ ) نام قریتی است بساحل رود زاب در موصل و آن را قلعتی بوده بسیار عظیم در نزدیکی مصب رودخانه زاب. بدان ناحیه نصارا زندگی کنند. ( معجم البلدان ).

معنی کلمه کشاف در فرهنگ معین

(کَ شّ ) [ ع . ] (ص . ) بسیار کشف کننده ، بسیار پیدا کننده .

معنی کلمه کشاف در فرهنگ عمید

۱. بسیارکشف کننده.
۲. آشکارکننده.

معنی کلمه کشاف در فرهنگ فارسی

کتابی است بعربی در تفسیر قر آن بنام : [ الکشاف عن حقیقه التنزیل ] بقلم ابو - القاسم محمود بن زمخشری . وی در این تفسیر بذکر خصوصیات صرفی و نحوی و معانی و بیانی و قرائت و شان نزول آیات و مسائل اعتقادی معتزله توجه داشته و بجهت کثرت اهمیت شروح متعدد بر آن نوشته اند و مخالفان معتزله نیز تعریضاتی بر آن دارند .
بسیارکشف کننده، آشکارکننده
( صفت ) بسیار کشف کننده بسیار آشکار کننده .
بچه آوردگی هر سال ماده شتر .یا آبستنی شتر پس از بچه دادن

معنی کلمه کشاف در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم کتابداری و اطلاع رسانی] ← واژه یاب

معنی کلمه کشاف در ویکی واژه

بسیار کشف کننده، بسیار پیدا کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه کشاف

بر اساس آمار وزارت انکشاف دهات افغانستان در حدود سه چهارم ۷۳٪ نفوس استان پروان در دهات و یک چهارم ۲۷٪ آن در شهرها زندگی می‌کنند. زبان رایج فارسی می‌باشد.
ترک کشاف گو کزان مسدود باشد ابواب کشف بر ارواح
سخن کشاف اسرار نهانیست مکن منع این سخن را، کاسما نیست
سکوتی عند احرار غدا کشاف اسرار وراء الحرف معلوم بیان النور فی التعیین
در کشاف در تفسیر سوره ی انعام آمده است که: ورود عیسی - بر پیامبر ما و وی درود بادا - به مصر چهارصد سال پس از ورود یوسف(ع) بدانجا اتفاق افتاده است.
گر ز موانع دل تو صاف نیست کشف موانع حد کشاف نیست
ز چشم او بیاموزند خود علم نظربازی که از هر غمزهٔ شوخش دو صد کشاف می‌آید
رخ و آب کشاف حسن را تفسیر غمِ تو مخزنِ اسرارِ عشق را مِفتاح
آیینه جمالت، کشاف سر عالم راز دل از جبینت، روشن چو صبح صادق
به درس عشق در آ صوفیا چو مطلوبت نگشت فتح ز مفتاح و کشف از کشاف
زبان مردم باختر از تأثیرات نفوذی یونانیان نیز متأثر گردیده و از قرن سوم پیش از میلاد، رسم‌الخط یونانی با زبان پراکریت و رسم‌الخط خروشتی یکجا بکار می‌رفت و مورد استفاده قرار می‌گرفت. همچنان خط پارتی که انکشاف یافته خط آرامی است در عهد سلسلهٔ کوشانی‌ها و نفوذ ساسانی‌ها در بخش‌های از باختر مرسوم گردید.
مفتاح ترا نیست در این باب فتوحی کشاف ترا لایق این کشف ندیدیم
در ۲۶ فوریه ۲۰۲۲، ایلان ماسک اعلام کرد که پس از درخواست دولت اوکراین برای جایگزینی سرویس‌های اینترنتی نابود شده در حمله روسیه به اوکراین، ماهواره‌های استارلینک بر فراز اوکراین فعال شده‌اند. تا ۶ آوریل ۲۰۲۲, اسپیس اکس برای دادن امکان دسترسی به شبکه استارلینک به اوکراینی‌ها بیش از ۵۰۰۰ ترمینال استارلینک به اوکراین فرستاده بود. بخشی از هزینه تجهیزات استارلینک فرستاده شده به اوکراین از سوی نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای انکشاف بین‌المللی، و نیز حکومت‌های فرانسه و لهستان تأمین شده بود.