کسل
معنی کلمه کسل در لغت نامه دهخدا

کسل

معنی کلمه کسل در لغت نامه دهخدا

کسل. [ ک ِ ] ( ع اِ ) زه کمان نداف چون بکشد. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). زه کمان نداف چون فروکشد از آن. ( آنندراج ).
کسل. [ ک َ س َ ] ( ع مص ) سستی کردن در کار و تنبلی و کاهلی نمودن. ( از ناظم الاطباء ). سستی کردن و کاهلی نمودن در آنچه که نباید در آن سستی شود. ( از اقرب الموارد ). || آرمیدن با زن بی انزال و اعتزال کردن و خواهش فرزند نکردن زن. ( از ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ).
کسل. [ ک َ س َ ] ( ع اِمص ) سستی و کاهلی در کار. ( ناظم الاطباء ). سستی و کاهلی. ( آنندراج ). || فتور در چیزی. ( ناظم الاطباء ).
کسل. [ ک َ س ِ] ( ع ص ) سست و کاهل. ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) ( آنندراج ). || بیمار. ( ناظم الاطباء ).
کسل. [ ک ُ س ِ ] ( فعل امر ) کلمه امر یعنی رهاکن و جداکن. ( ناظم الاطباء ). اما صحیح کلمه گسل است. رجوع به گسل شود.

معنی کلمه کسل در فرهنگ معین

(کَ سْ ) [ ع . ] (اِمص . ) سستی و کاهلی در کار، فتور در چیزی .
(کَ س ) [ ع . ] (ص . ) سست ، تنبل و کاهل .

معنی کلمه کسل در فرهنگ عمید

۱. سستی کردن.
۲. کاهلی، بی حالی، تنبلی.
سست، ناتوان، کاهل، ناخوش، بی حال.

معنی کلمه کسل در فرهنگ فارسی

سست، ناتوان، کاهل، ناخوش، بیحال، سستی کردن، کاهلی، بیحالی، تنبلی
( اسم ) نا توانی سستی کاهلی : ( ... از مناظلت و مطاولت خصم عنان نپیچند و سلاح هنر در پای کسل نریزند ) . ( مزبان نامه )

معنی کلمه کسل در دانشنامه عمومی

کسل ( به آلمانی: Landkreis Kassel ) یک منطقه روستائی آلمان در آلمان است که در کاسل واقع شده است.
کسل ۲۳۳٬۴۵۱ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه کسل در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۲(بار)
به فتح کاف و سین به معنی سستی در آنچه نباید در آن سستی کرد و لذا مذموم است راغب و دیگران گفته‏اند:«اَلْکَسَلُ اَلتَّثاقُلُ عَمالا یَنْبَغیِ التَّثاقُلُ عَنْهُ» کَسِل به فتح کاف و کسر سین و کَسْلان به معنی سست و بی حال است جمع آن کُسالی به ضم و فتح کاف آید . چون به نماز برخیزند بی حال و کسل برخیزند و به مردم ریا کنند ایضاً . هر دو آیه در باره منافقان است. این لفظ تنها دوبار در قرآن آمده است.

معنی کلمه کسل در ویکی واژه

depresso
stufo
سست، تنبل و کاهل.
سستی و کاهلی در کار، فتور در چیزی.

جملاتی از کاربرد کلمه کسل

تا چند کسل از غم بیهوده شویم تا کی به هوای نفس آلوده شویم
نزل العشق بداری معه کاس عقاری هو معراج سواری و علی السطح کسلم
حسد و آز جبن و زرق و ریا کسل و ظلم و جور و حقد و جفا
نتیجه این اقدامات آن بود که در نوامبر ۱۹۹۴ میلادی «پیمان لوساکا» میان دولت و حزب یونیتا منعقد گردید. بعد از ایجاد آرامش داخلی نسبی، در سپتامبر سال ۱۹۹۵ میلادی، در پی اقدامات و طرح‌های دوس‌سانتوس برای بازسازی کشور و تقویت زیرساخت‌ها، نمایندگانی را برای جلب پشتیبانی جامعه بین‌الملل به بروکسل فرستاد. ناآرامی‌های داخلی آنگولا تا سال ۲۰۰۲ میلادی نیز ادامه یافت. اما با کشته شدن جوناس ساویمبی، رهبر حزب یونیتا، توسط ارتش آنگولا در سال ۲۰۰۲ میلادی، اعضای دیگر این حزب دست از مبارزه برداشتند و صلح نمودند. حزب یونیتا در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط آمریکا به رسمیت شناخته شده بود. از اقدامات دوس‌سانتوس می‌توان به لغو مجازات اعدام و تغییر بخشی از قانون اساسی اشاره نمود.
راستی این که نه دین دار و نه دولت خواه است هر که امروز به تعطیل و کسل متصف است
امید من مکسل زان دو لاله سیراب خمار من بشکن زان دو نرگس مخمور
ولی تحمل مجموع آن نیارستند از آن که بار گران بود و بردبار، کسل
و گفت: چون خدای تعالی بکسی خیری خواهد داد برو بگشاید در عمل و در بندد بر وی در کسل.
این ارتش در ۲ آوریل ۱۹۴۵ از نیروهای باقی‌مانده گروه ارتش جنوب به وجود آمد. گروه ارتش اوستمارک در اتریش و چکسلواکی فعالیت می‌کرد. این ارتش در نهایت در ۷ مه ۱۹۴۵ در شمال اتریش تسلیم نیروهای متفقین شد.
او بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ برای شرکت کابوت در بروکسل کار کرد و سپس به مقام دولتی بازگشت تا به عنوان مدیر منابع، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری در دفتر وزیر امور خارجه از ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ خدمت کند. جانستون سپس معاون ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در اتاق بازرگانی شد، وی بعد از ترک این سمت معاون اروپایی و مدیر کل کمپانی بوئینگ را برعهده گرفت. در ۲۰۰۷ جانستون به عنوان قائم مقام کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان معرفی شد.
شود از هر جدید و تازه کسل جز از آن تازه کاو رباید دل
یا نمانده است شهوتی باقی شده خالی خم و کسل ساقی
افکار عمومی و مطبوعات در یوگسلاوی معتقد بودند که ایتالیا در برنامه‌ریزی و هدایت این ترور بسیار مهم بوده است.[۷۷] تظاهرکنندگان خارج از سفارت ایتالیا در بلگراد و کنسولگری ایتالیا در زاگرب و لیوبلیانا، موسولینی را مسئول ترور اسکندر دانستند.[۷۸] تحقیقات پلیس فرانسه به سرعت نشان داد که قاتلان در مجارستان آموزش دیده و مسلح شده بودند. با گذرنامه‌های جعلی چکسلواکی به فرانسه سفر کرده بود. و به‌طور مکرر با رهبر اوستاش، آنته پاولیچ، که در ایتالیا زندگی می‌کرد، تلفن می‌کرد.[۷۹]
طبل از وصل تو چنان نالد که من اندر فراق روح کسل