کسب کردن

معنی کلمه کسب کردن در لغت نامه دهخدا

کسب کردن. [ ک َ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) ورزیدن. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت مؤلف ). کوشش کردن و تحصیل نمودن. ( ناظم الاطباء ). الفغدن. الفنجیدن.( صحاح الفرس ) ( یادداشت مؤلف ). اکتساب. حاصل کردن. بدست کردن. ( یادداشت مؤلف ). اقتراف. ( ترجمان القرآن ) ( تاج المصادر ). جرح. ( ترجمان القرآن ) :
انفقوا گفته ست پس کسبی بکن
زانکه نبود خرج بی دخل کهن.مولوی.رو توکل کن تو با کسب ای عمو
جهد می کن کسب می کن موبمو.مولوی.گر توکل می کنی در کار کن
کسب کن پس تکیه بر جبار کن.مولوی.کار بخت است آن و آن هم نادر است
کسب باید کرد تا تن قادر است.مولوی.آن خسروان که نام نکو کسب کرده اند
رفتند و یادگار از ایشان جز آن نماند.سعدی.رجوع به کسب شود.

معنی کلمه کسب کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - روزی جستن تحصیل رزق کردن . ۲ - بدست آوردن حاصل کردن .

معنی کلمه کسب کردن در ویکی واژه

acquisire

جملاتی از کاربرد کلمه کسب کردن

لیک با عمر مال عالم را میتوان کسب کردن ای دانا
از بزرگی کسب کردن بی هوس هرگز نماند کیست در عالم که باشد زین هوس مانند تو
اتحادیه دموکرات مسیحی و اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن در انتخابات بوندستاگ ۲۰۰۹ نتایج ضعیف‌تری از انتخابات سال ۲۰۰۵ کسب کردند، اما حزب دموکرات آزاد در این حزب بهترین نتایج انتخاباتی خود را به‌دست آورد و امکان به‌دست آوردن اکثریت کرسی‌های بوندستاگ در صورت ائتلاف با این حزب ممکن شد که اولین دولت راست میانه بعد از ۱۹۹۸ در آلمان بود.
هر که را دیدی بزر و سیم فرد دانک اندر کسب کردن صبر کرد
خیل ترکان که پی غارت جان بسته کمر کسب کردند چشمان تو خونخواری را
طبل‌خواری در میانه شرط نیست راه سنت کار و مکسب کردنیست
پس اگر قوت ایشان از دست مردمان خواهد بود و روزگاری بود که مردمان در چنین خیر راغب باشند بی آن که به سوال حاجت آید و منتی قبول باید کردن، هم ناکردن اولیتر که کسی بوده است از بزرگان که وی را سیصد و شصت دوست بوده است، میشه به عبادت مشغول بودی و هر شبی مهمان یکی بودی و سبب این عبادت دوستان وی بودندی که وی را فارغ داشتندی و این سببی بود که در خیر بر خلق گشاده گرداند و کسی بوده است که وی را سی دوست بوده است، در ماهی هر شبی نزدیکی یکی بودی. اما چون روزگار چنان بود که مردمان بی سوال کردن و مذلت احتمال کردن رغبت نکنند در کفایت وی، کسب کردن اولیتر که سوال از جمله فواحش است و به ضرورت حلال شود، مگر کسی که درجه وی بزرگ بود، علم وی را فایده بسیار بود و مذلت وی در طلب قوت اندک بود، آن گاه باشد که گوییم کسب ناکردن اولیتر مر وی را. و اما کسی که از وی جز عبادت ظاهر نیاید، وی را کسب اولیتر که حقیقت همه عبادات ذکر حق تعالی است و در میان کسب دل با خدای تعالی توان داشت.
ز رفتن در سلطان بکسب کردن زر نگاه دارد سلطان بی وزیر مرا
اورکا سون در پنجمین مراسم جایزه بهترین انیمه توکیو در سال ۲۰۰۶، به همراه مجموعه‌های «بلک جک» و «موشی‌شی» برنده جایزهٔ بهترین مجموعهٔ تلویزیونی شد. دای ساتو جایزهٔ بهترین فیلم‌نامه و کنیچی یوشیدا جایزهٔ بهترین طراحی شخصیت را برای این مجموعه کسب کردند.
آن تواند کسب کردن در جهان خود سؤالش نیک نبود این زمان
پس از این حکم لازم آید که عقل تمام بود و به فعل بود و باز حال قوت نشد، بدانچ او اندر چیزی نبود بود به حد قوت تا به فعل آید، بلک بودش او به امر بود نه از چیزی. و چون لازم آمد به ضرورت بودن چیزی نه از چیزی و از عقل لازم آمد که آن چیز تمام بود به فعل، که اندر چیزی دیگر نیود تا به حد قوت بودی، و نیز تمام بودی به قوت از بهر آنک چیزها به جملگی همه از او پیدا آید، وآن عقل است. پس درست کردیم که عقل تمام است به فعل، و به قوت آنست که شرف وقوت از چیزی دیگر نپذیرد، چون گرفتن چیزهای طبیعی که قوت و شرف از چیزی دیگر نپذیرد، چون گرفتن چیزهای طبیعی که قوت و شرف بگیرد از دیگر چیزهای جسمانی و نورانی چون طبایع و افلاک و انجام و چون عقل از چیزهای دیگر شرف نمی گیرد دلیل است که او خود به فعل است، که اگر نه فعل بودی کسب کردی از چیزی دیگر، و هر چیزی که از چیزی دیگر کسب کند اندر حال کسب کردن میان قوت و فعل باشد باشد یک چند روزگار چون درخت خرما کز دانه بروید، وز آن حال که بروید نه دانه خرما باشد و نه درخت، چون عقل به میان قوت و فعل نمی باشد از بهر آنک نفس خود از عقل همی کسب کند، واجب آید که عقل اندر حد قوت نیست تا بدان کسب به فعل بیرون آید چون چیزهای طبیعی.
در مجموع نفرات ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۸ طلا و ۲۳ نقره و ۳۴ برنز (در کل ۷۵ مدال) کسب کردند.
ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی، در دهه ۱۹۶۰، به عنوان بخشی از افزایش آگاهی مردم دربارهٔ محیط زیست آغاز شد. ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی در ایالات متحده، با تصویب قانون سیاست ملی محیط زیست در سال ۱۹۶۹ اعتبار رسمی کسب کردند. از این ارزیابی‌ها به‌طور فزاینده‌ای در سراسر جهان استفاده می‌شود. تعداد ارزیابی‌های زیست‌محیطی که هر سال در سراسر جهان ثبت می‌شوند، به‌طور چشمگیری از تعداد بیانیه‌های دقیق «ارزیابی‌های اثرات زیست‌محیطی» پیشی گرفته‌اند.
ولی در هنر کسب کردن بکوش به صاحب هنر ده دل و چشم و گوش