کرین

کرین

معنی کلمه کرین در لغت نامه دهخدا

کرین. [ ک َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان شاهرود بخش شاهرود شهرستان هروآباد. کوهستانی است و 653 تن سکنه دارد. شغل اهالی زراعت و صنایع دستی جاجیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
کرین. [ ک ُ ] ( اِخ ) دهی است به طبس. ( منتهی الارب ).
کرین. [ ک ِ / ک ُ ] ( ع اِ ) ج ِ کرة به معنی گوی. ( آنندراج ) ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ).

معنی کلمه کرین در فرهنگ فارسی

کرین استیفن . نویسنده آمریکایی ( و. نیو آرک ۱۸۷۱ - ف. ۱۹٠٠ م . ) . وی بمسئله جنگ و جنبه های روانی آن توجه بسیار داشت . آثار مهمش عبارتند از : [ نشان سرخ دلیری ] [ قایق بی حفاظ ] [ دختر ولگرد ] [ سواران سیاه ] و [ مهمانخانه آبی ] . وی را پیشوای رمان نویسان قرن بیستم آمریکا میدانند .
جمع کره بمعنی گوی

معنی کلمه کرین در دانشنامه عمومی

کرین (میزوری). کرین ( به انگلیسی: Crane ) یک شهر در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان استون، میزوری واقع شده است. کرین ۳٫۹۴ کیلومتر مربع مساحت و ۱٬۴۶۲ نفر جمعیت دارد و ۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه کرین در ویکی واژه

کرین (جمع کرین‌ها)
[کَ] فاعل، کننده‌ی کار (دستور زبان، پیشنهاد محمد حیدری ملایری)[۱]

جملاتی از کاربرد کلمه کرین

تلخ بود مذاق من با لب شکرین تو تیره شبست روز من با همه روشناییت
بشکر میر از لب شکر افشاند پس این مطلع سرود از شکرین لب
درحالی که اصلاح‌گری دینی در اسلام پیوسته پایا و پویا است، بعضی از متفکرین با پیش‌فرض مترادف دانستن اصلاح‌گری اسلامی با پروتستانتیسم اسلامی نتیجه گرفته‌اند که پروتستانتیسم اسلامی نه تنها نتایج مثبتی نداده بلکه خود باعث رشد بنیادگرایی اسلامی و ظهور گروه‌های تندرو شده‌است.
کنت اس. کرین (۱۳۸۲)، فیزیک جدید، مرکزنشردانشگاهی
شکرین لبشان بگداخته از بی‌آبی گرچه رسمست‌ که بگدازد در آب شکر
الیجا جیمز کرین (زاده ۳ ژانویه 1980) یک سیاستمدار و تاجر آمریکایی است که از سال ۲۰۲۳ به عنوان نماینده ایالات متحده از ناحیه ۲ کنگره آریزونا انتخاب شده است. او یکی از اعضای حزب جمهوری‌خواه است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال بریستول راورز، باشگاه فوتبال چسترفیلد، باشگاه فوتبال چستر، و باشگاه فوتبال آکرینگتون استنلی اشاره کرد.
کیست آن سرو صنوبر قد طوبی رفتار شکرین خنده و نوشین لب و شیرین گفتار
از نظر الاهیات (علم کلام) شیخ مفید (۹۴۸–۱۰۲۲ م/۳۳۶–۴۱۳ ق) بود که اکثر اعتقادات امروزی اثنی عشری را ایجاد کرد. از جمله ضرورت وجود امام در هر عصر و عصمت امام و وجود نص (حدیثی که دلالت بر امامت دوازده نفر از فرزندان علی و فاطمه می‌کند که هریک فرزندان امام قبلی هستند) او منکرین امامت را کافر دانست و امامان شیعه را از انبیا (به استثنای محمد) برتر می‌دانست و امامان شیعه را در اجرا و تغییر احکام مجاز دانست.
از فیلم‌ها یا مجموعه‌های تلویزیونی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به پوآرو، کرینگتون، آدمکشان میدسامر و غیرممکن اشاره نمود.
علاوه بر این، اسکرین‌کست‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا با سرعت خودشان حرکت کنند، زیرا می‌توانند محتوا را در هر زمان و هر مکان متوقف یا مرور کنند. اسکرین‌کست‌ها برای آن دسته از زبان‌آموزانی که فقط به توضیح شفاهی و تصویری محتوای ارائه‌شده نیاز دارند، عالی هستند.
گریه های تلخ دارد خنده های شکرین گردهد دامن به دستت گل ز استغنامگیر
در آن روضه حوا و آدم قرین زبان کرده از شکر حق شکرین
وی در تهران در خانواده تئاتری زاده شد و رشد کرد. پدرش غلامحسین مفید یکی از قدیمی‌ترین نقالان و شاهنامه‌خوانان و از بازیگران و کارگردانان تئاترهای حماسی داستان‌های شاهنامه بود. برادر بزرگش بیژن مفید، نویسنده و کارگردان شهر قصه و یکی از مبتکرین تئاتر کودکان در ایران که بیش از ده نمایش نامه برای کودکان نوشت، که هنوز هم پس از سال‌های سال از این نمایشنامه‌ها برای تئاتر کودکان استفاده می‌شود. برادر دیگرش بهمن مفید از هنرپیشگان سینما و تئاتر و خواهرش هنگامه از بازیگران تئاتر و تئاتر عروسکی است.
گل خنده لعل شکرینت قدر گل و گل شکر شکسته
هزار جان به لب بوسه داده برمی گشت صلای بوسه گر آن شکرین دهان می داد
مشو گستاخ کان لب خنده های شکرین دارد که زهر از گفتگوی تلخ هم زیر نگین دارد
شیخ مفید (۹۴۸–۱۰۲۲م) (۳۳۶–۴۱۳ق) را مهم‌ترین متکلم شیعه دوازده امامی دانسته‌اند. او از عقاید خاندان نوبختی و معتزله بغداد برای شکل‌دادن به نظریه خود استفاده کرد و در تطبیق دادن نظرات کلامی خود با احادیث دوازده امامی کوشید. او ضرورت وجود امام در هر عصر و عصمت امام و نص را برای فرقه‌های امامیه تعریف کرد و منکرین امامت را کافر و امامان شیعه را از همه انبیا به استثنای محمد برتر می‌دانست. از نظر مفید، امامان می‌توانند در اجرای احکام، مجازات‌ها، و تربیت بشر جای پیامبران را بگیرند.
نه شکر است این نوای خوش که داری نوای شکرین داری ادا کن