کریدور

معنی کلمه کریدور در فرهنگ معین

(کُ دُ ) [ فر. ] (اِ. ) ۱ - دالان . ۲ - سرسرا، غلام گردشی .

معنی کلمه کریدور در فرهنگ عمید

راهروی باریک و دراز.

معنی کلمه کریدور در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - دالان : [ در کریدور های وزارت خارجه چنین گفته شده ... ] . ۲ - سرسرا غلام گردشی .

معنی کلمه کریدور در ویکی واژه

دالان.
سرسرا، غلام گردشی.

جملاتی از کاربرد کلمه کریدور

به دنبال اتحاد بریتانیا و شوروی و نیاز شوروی به کمک‌های ایالات متحده و بریتانیا در جبهه‌های نبرد، متفقین تصمیم گرفتند از ایران به عنوان کریدوری برای تأمین نیروهای خود استفاده کنند و در نتیجه، نیروهای متفقین در ۲۵ اوت ۱۹۴۱ به ایران حمله کردند و این کشور را به اشغال خود درآوردند.
در طول قرن‌های ۱۶ و ۱۷، ابدالی‌ها بیشتر دامدار بودند و به فعالیت‌های کشاورزی معروف نبودند، اما برخی از آنها به تجارت زمینی مشغول بودند. بزرگان ابدالی و ترین (یک قبیله پشتون وابسته به ابدالی ها) توسط والیان منصوب صفوی و گورکانی مورد حمایت قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا در مسیرهای سفر گشت‌زنی کنند و از ایمنی کاروان های تجاری که از قندهار عبور می کردند اطمینان حاصل کنند. ولایتی که بر روی یک کریدور تجاری استراتژیک قرار داشت و هندوستان، ایران و ترکستان را به هم وصل می کرد.
منابعی در خانواده، بعداً روایت وحید افکاری از آن چند روز را برای بی‌بی‌سی فارسی فرستاد: "صبح شنبه که شنیدم نوید را بردند، رفتم تو کریدور مرکزی و نوید را صدا می‌زدم. می‌گفتم کاکو (داداش) نوید، کجا بردنت؟ و از مسئولان زندان می‌پرسیدم کجا بردیدش؟"
ایستگاه راه‌آهن زاهدان مهم‌ترین ایستگاه استان است. در سال ۱۴۰۱ راه‌آهن زاهدان خاش راه اندازی شد. این قطعه بخشی از مسیر راه‌آهن چابهار - زاهدان و سبب توسعه سواحل مکران و اتصال کشورهای آسیای میانه، افغانستان و پاکستان و همسایه‌های شمالی ایران به آب‌های آزاد اقیانوسی خواهد شد و در توسعه کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای کشور نقش چشمگیری خواهد داشت.
پروژه ساخت خط راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۸۰ کیلومتر از جنوب استان اردبیل از سال ۱۳۸۴ با پیشرفت فیزیکی ۴۴ درصد در سال ۱۳۹۲ شروع و پس از آن با ایجاد راه‌آهن اردبیل-پارس‌آباد به طول ۲۱۰ کیلومتر جهت اتصال به جمهوری آذربایجان در راستای تحقق کریدور شمال-جنوب، در حال احداث می‌باشد.