کرکم

معنی کلمه کرکم در لغت نامه دهخدا

کرکم. [ ک َ ک َ ] ( اِ ) قوس قزح را گویند. ( برهان ) ( آنندراج ). آژفنداک. ( ناظم الاطباء ). کمان رستم. ( یادداشت مؤلف ) :
فلک مر جامه ای را ماند ازرق
مر او را چون طرازی خوب کرکم.بهرامی.
کرکم. [ ک ُ ک ُ ] ( اِ ) زعفران. ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). عربی زعفران. ( غیاث اللغات ). لیث گوید: آن زعفران است و ابوعمرو گوید کرکم و کرنب نباتی است که به زعفران مشابهت دارد. ( ترجمه صیدنه ). ابن سراج گوید: کُرکُم اعجمی است و زعفران است واحد آن کرکمة است. و در حدیث است : تغیر وجه جبریل حتی عاد کانه کرکمة. ( از المعرب ص 219 ). || بیخ ورس. ( برهان ). عصفر. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). عصفر و گفته اند شبیه آن است. کرکمة، پاره ای از آن. ( از اقرب الموارد ). || زردچوبه. زرچوبه. هَرد. ( یادداشت مؤلف ). عروق الصفر. دارزرد. ( برهان ذیل دارزرد ). نوعی از عروق صفر را نامند. ( فهرست مخزن الادویه ). || بعضی گویند داروئی است که به زیره ماند. ( ترجمه صیدنه ). || مصطکی. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || علک. ( اقرب الموارد ). || نزد بعضی مامیران است. ( فهرست مخزن الادویه ).
کرکم. [ ک َ ک َ ] ( اِخ ) دهی است در استرآباد. ( سفرنامه مازندران رابینو ص 130 و ترجمه آن ص 174 ).

معنی کلمه کرکم در فرهنگ معین

(کَ کَ ) (اِ. ) رنگین کمان .

معنی کلمه کرکم در فرهنگ عمید

= رنگین کمان: فلک مر جامه ای را مانَد ازرق / مر او را چون طرازی خوب کرکم (بهرامی: شاعران بی دیوان: ۴۰۸ ).

معنی کلمه کرکم در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - زعفران ۲ - زعفران هندی . ۳ - زرد چوبه .

معنی کلمه کرکم در ویکی واژه

رنگین کمان.

جملاتی از کاربرد کلمه کرکم

ذکر زبان را منشور این است که: «فاذکر اللّه کذکرکم آباؤکم او اشد ذکراً».
پس سر و لباب همه عبادات ذکر است، پس اصل مسلمانی کلمه «لااله الالله محمد رسول الله» است و وی عین ذکر است و همه عبادات دیگر تاکید این ذکر است و یاد کرد حق تعالی تو را ثمره ذکر توست و برای این گفت حق تعالی، «فاذکرونی اذکرکم مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم»، و این یادکرد بر دوام می باید و اگر بر دوام نبود، در بیشتر احوال می باید که فلاح در وی بسته است و برای این گفت، «و اذکر الله کثیر العلکم تفلحون» می گوید، «اگر امید فلاح می دارید، کلید وی ذکر بسیار است نه اندک و در بیشتر احوال نه در کمتری» و برای این گفت، «الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم»: ثنا بر این قوم کرد که ایشان بر پای و نشسته و خفته در هیچ حال غافل نباشد و گفت، «و اذکر ربک فی نفسک تضرعا و خیفه و دون الجهر من القول بالغدو و الاصال و لا تکن من الغافلین» گفت، «و را یاد کن به زاری و به بیم و به ترس، بامداد و شبانگاه، و به هیچ وقت غافل مباش»
، فاذکرونی ساقیه ذکر تست، اذکر کم دریای ذکر حق، چون ساقیه ذکر بنده بدریای ذکر حق رسد آب دریای اذکرکم بساقیه فاذکرونی در آید همه آب دریا گردد، ساقیه خود هیچ جای نماند، همانست که پیر طریقت گفت: من وقع فی قبضة الحقّ احترق فیها و الحقّ خلفه.
بدانک ذکر تقلیدی دیگرست و ذکر تحقیقی دیگر آنچ از راه افواه بدر سمع صورتی در آید آن ذکر تقلیدی باشد چندان کار گرنیاید همچنانک تخم تا پرورده نارسیده که در زمین اندازند نروید. و ذکر تحقیقی آن است که بتصرف تلقین صاحب ولایت در زمین مستعد دل مرید افتد. و ذکر که صاحب ولایت تلقین کند ثمره شجره ولایت اوست که هم تخم ذکر بتلقین صاحب ولایتان گرفته است، در زمین دل بآب مدد همت شیخ پرورش داده تا آن تخم برسته‌ است و بتدریج بمقام شجرگی ولایت رسیده و ثمره ذکر از شکوفه «اذکرکم» پدید آورده پس در کمال پختگی چون تخمی مقام شیخی تخمی در زمین دل مرید میاندازد.
قال الامام: الذکر هوالتخلص من الغفلة و النسیان. و آن سه درجست: اول یاد ظاهرست بزبان از ثنا و دعا. و دعا آنرا می‌گوید عز ذکره: واذکر ربک کثیرا «آل عمران آیه ۴۰» فاذکرو اللّه کذکرکم آبائکم اواشد ذکراً «بقره آیه ۲۰۰».
از وفای حق تو بسته دیده‌ای اذکروا اذکرکم نشنیده‌ای
وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ له معنیان، احدهما، انّ ذکر اللَّه کبیر، کقوله عزّ و جلّ: وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ ای هو هیّن علیه: و نظائره فی القرآن کثیرة، و المعنی الثانی انّ ذکر اللَّه للعبد اکبر من ذکر العبد ایّاه. و یروی هذا الکلام عن رسول اللَّه (ص) قال: ذکر اللَّه ایاکم اکبر من ذکرکم ایاه.
روی عن ابی الدرداء (رض) قال: «یا ایها الناس! اذکروا للَّه یذکرکم، ما من عبد یقول لا اله الا اللَّه الّا قال اللَّه تعالی صدق عبدی لا اله إلّا انا وحدی. و ما من عبد یقول: الحمد للَّه، الّا قال اللَّه تعالی صدق عبدی، منّی بدأ الحمد و الیّ یعود و انا احقّ به. و ما من عبد یقول: اللَّه اکبر الّا قال اللَّه تعالی صدق عبدی انا اکبر کل شی‌ء، و لا شی‌ء اکبر منی. و ما من عبد یقول سبحان اللَّه و بحمده الّا قال اللَّه تعالی صدق عبدی سبحانی و بحمدی، منی بدأ التسبیح و الیّ یعود. و هی لی خالصا. و ما من عبد یقول لا حول و لا قوّة الا باللَّه، الا قال اللَّه. صدق عبدی، لا حول و لا قوة الّا بی. سل عبدی تؤت.»
سمری فی الخلوة ذکرکم فی الخلوة ذکرکم سمری
و لا امل مدی الایّام ذکرکم حتّی یمل نسیم الرّوضة السّحرا