کروب

معنی کلمه کروب در لغت نامه دهخدا

کروب. [ ک ُ ] ( ع اِ ) ج ِ کرب ، بمعنی اندوه دم گیر. ( آنندراج ). ج ِ کَرب. ( آنندراج ) ( اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) : و جز اجتماع احزان و کروب و تفرق اهواء قلوب لشکری مرتب نشد. ( جهانگشای جوینی ). رجوع به کرب شود.
کروب. [ ک ُ ] ( ع مص ) کرب. نزدیک گردیدن. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). نزدیک شدن کسی به کاری کردن. ( تاج المصادر بیهقی ). کرب ان یفعل کذا؛ نزدیک است که چنین کند.( منتهی الارب ). نزدیک است که فلان چنان کند. و در این معنی مانند «کاد» از افعال مقاربه است و مانند آنهاعمل می کند. رجوع به کرب شود. || کرابه راخوردن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). || نزدیک به غروب شدن رسیدن. ( از منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). آفتاب فروشدن. ( تاج المصادر بیهقی ). || به فرونشستن نزدیک شدن آتش. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). آتش بمردن. ( تاج المصادر بیهقی ). || بار کردن ناقه را. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ). بار کردن ماده شتر را. ( ناظم الاطباء ). || به بانگ آوردن کریب را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). به بانگ درآوردن نانوا چوبی را که بدان نان را گرد می کند.
کروب. [ ک َ ] ( ع اِ ) مأخوذ از عبری ،فرشته مقرّب. ج ، کروبیم. ( از اقرب الموارد ذیل کرب ). رجوع به کروبیم ، کروبی ، کروبیان و کروبیون شود.

معنی کلمه کروب در فرهنگ معین

(کُ ) [ ع . ] جِ کرب .

معنی کلمه کروب در فرهنگ عمید

=کرب

معنی کلمه کروب در فرهنگ فارسی

جمع کروبیم

معنی کلمه کروب در ویکی واژه

جِ کرب.

جملاتی از کاربرد کلمه کروب

چو خاکروبی آن در دریغ داشتی از من گذار تا خس و خار رهت به دیده بچینم
گفت با قدسیان کروبی آن که خلقش بود بدین خوبی
فعالیت این آنتی‌اکسیدان در بدن به پاک‌سازی و سم‌زدایی از بدن کمک کرده و آن را سرعت می‌بخشد، از طرفی از سلول‌ها محافظت نموده و از تخریب بافت‌ها و اندام‌های بدن جلوگیری می‌کند. همچنین بدن را در برابر میکروب و آلودگی محافظت می‌نماید و در صورت ورود میکروب‌ها به بدن، با آن‌ها مبارزه می‌کند.
چو نقش را تو بروبی خلاصه آن را فرشتگی دهی و پر و بال کروبی
ای ملهمی که در صف کروبیان قدس فیضی رسد به خاطر پاکت زمان زمان
در شرایطی که با درخواست مشترک موسوی و کروبی برای برگزاری مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان در چهلم ندا آقاسلطان توسط دولت احمدی‌نژاد مخالفت شده بود، این دو و هوادارانشان در بهشت زهرا و بر مقبره کشته‌شدگان حضور یافتند. تظاهرات‌هایی نیز در تهران و سایر شهرستان‌ها صورت گرفت. نیروهای امنیتی ضمن حمله به موسوی و کروبی آنان را وادار به خروج از بهشت زهرا کردند. آنان ضمن استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک تیر هوایی در تهران عده‌ای را بازداشت کردند. در میان بازداشت شدگان جعفر پناهی و همسرش و برخی دیگر از چهره‌های سرشناس حضور داشتند.
آن حمام کنگر بام حرم جبرئیل آن پیک کروبی قدم
در سال ۱۳۹۹، به دنبال استعفای مجدد کروبی[نیازمند منبع]، الیاس حضرتی به دبیرکلی حزب اعتماد ملی انتخاب شد.
گر ندارم کیسه بیع و شری خاکروب گرد بازار توام
ملایک چون صف کروبیان باز ستاده اند بر ایوانم امشب
اردشیر امیرارجمند، مجتبی واحدی (مشاوران میرحسین موسوی و مهدی کروبی)، جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، حزب اعتماد ملی و جمعی از فعالان جنبش سبز در بیانیه‌هایی جداگانه خواستار حضور هواداران جنبش سبز در ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ در دومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) شدند.
عنان سیل سبکروبه دست خودرایی است سخن چو روی دهدمهر بردهان مگذار