کرد و مرد

معنی کلمه کرد و مرد در فرهنگ معین

(کُ یا کِ یا کَ دُ مُ ) (ص مر. ) پست و فرومایه ، خرد و ناچیز.

معنی کلمه کرد و مرد در فرهنگ فارسی

( صفت ) پست و فرو مایه خرد و نا چیز : [ لاغ این چرخ ندیم کرد و مرد آب روی صد هزاران چون تو برد ] . ( مثنوی )

معنی کلمه کرد و مرد در ویکی واژه

پست و فرومایه، خرد و ناچیز.

جملاتی از کاربرد کلمه کرد و مرد

هر که با شمشیر غلبه کرد و مردم گرد او جمع شدند و راضی بودند، باید از او اطاعت کرد و قیام علیه او حرام است.
چو نزدیکی نرم‌پایان رسید نگه کرد و مردم بی‌اندازه دید
چو بشنید این سخن صوفی ازان ماه یکی آهی بکرد و مرد ناگاه
«چهار مرد وارد پردس شدند - بن عزای، بن زوما، آشر و آکیبا. بن عزای نگاه کرد و مرد. بن زوما نگاه کرد و دیوانه شد. آشر گیاهان را نابود کرد. آکیبا در صلح وارد شد و در صلح خارج شد.»
بپرسید کان کس که بد کرد و مرد ز دیوان جهان نام او را سترد
گرد من می‌گشت یک لولی پریر همچنینم برد کلی کرد و مرد
مردمی کرد و مردم اندوزی هیچ‌کس را نماند بی‌روزی
وی در تولیدو متولد شد و ابتدا به کار فلزکاری گماشته شده بود که نبوغ خود را در حکاکی فلزات آشکار کرد و مردم به او نقاش الزرقانی بمعنی نقاش حکاک میگفتند.
کو بلی‌گو جمله را سیلاب برد یا نهنگی خورد کل را کرد و مرد
دولت اغیار را رحمت شمرد رقص ها گرد کلیسا کرد و مرد
سپه را به ره کرد و مردم برفت درِ شهر با رهبری برگرفت
سکته کرد و مرد ایرج میرزا قلب ما افسرد ایرج میرزا
در ابتدای جوانی محمود حلبی در راه بازگشت از سفر کربلا به بیماری صعب العلاجی دچار شد و آنجا بدست حسنعلی نخودکی اصفهانی درمان شد. این حادثه باعث شد که وی به شاگردان حسنعلی نخودکی بپیوندد و از شاخص‌ترین شاگردان وی گردد. وی پس از اتمام درسش در ۳۰ سالگی، شروع به سخنرانی در منبرها نمود و تا ۴۰ سال این کار را ادامه داد. او در منبرها و سخنرانی‌های خود غالباً در مورد حجة بن الحسن امام دوازدهم شیعیان صحبت می‌کرد و مردم را به ارتباط با امام زمان دعوت می‌نمود و این موضوع را تکلیف خود می‌دانست.
در همین حین شاهرخ با کمک محمدحسن خان در مشهد ادعای سلطنت نمود و برای نابودی سپاه ابراهیم شاه در تهران به محمدحسن خان دستور جمع‌آوری سپاهی بزرگ داد و بعد از شش ماه شاهرخ به تهران رسید اما به علت این که ابراهیم شاه به سپاه خود نمی‌رسید و توجهی به آن‌ها نداشت سپاه او در تهران به راحتی تسلیم شاهرخ شدند، با این چنین شرایطی ابراهیم شاه با تعداد صد افغان به قم حمله کرد و مردم قم را غارت نمود و افراد زیادی را به قتل رساند اما به دلیل سنگین شدن بارها لشکر به آرامی حرکت می‌کرد و محمدحسن خان به ابراهیم شاه رسید و با حکم شاهرخ افشار، ابراهیم شاه را کشتند.
همسر اول الکس یولیگ جنی الورز هنرمند معروف آلمانی بود که از آن رابطه کوتاه یک فرزند دارند. پس از جدایی از جنی الورز، الکس با بریت یولیگ هاینز مدل آلمانی ازدواج کرد و مرد.