کرام

کرام

معنی کلمه کرام در لغت نامه دهخدا

کرام. [ ک ِ ] ( ع ص ، اِ ) ج ِ کریم. بزرگواران. ( از آنندراج ) ( منتهی الارب ). رجوع به ک-ریم شود. || ج ِ کریمة. ( از اقرب الموارد ). رجوع به کریمة شود. || در تداول فارسی زبانان ، بزرگان و مردان بزرگ وجوانمرد و بامروت و بلندهمت و اصیل و پاک نژاد و حلیم و مهربان و بلندمرتبت. ( ناظم الاطباء ) :
عطای او نه ز دشمن برید و نه از دوست
چنین بود ره آزادگان و خوی کرام.فرخی.نبیذ خور که به نوروز هر که می نخورد
نه از گروه کرام است و نز عداد اناس.منوچهری.سپیده دم که وقت کار عام است
نبیذ مشکبو رسم کرام است.منوچهری.بر نفس خویش به شکر خدای
سود همی گیر برسم کرام.ناصرخسرو.خوی کرام گیر که حری را
خوی کریم مقطع و مبدا شد.ناصرخسرو.وگر کریم شود آرزوت نام و لقب
کریم وارت فعل کرام باید کرد.ناصرخسرو.جاودان ماند کریم از مدح شاعر زنده نام
زین بود شاعرنوازی عادت و رسم کرام.سوزنی.هواخواه او گشته از جان و دل
صغار و کبار و کرام و لئام.سوزنی.مدحت از گفتار شاعر محمل صدق است و کذب
صدق در حق کرام و کذب در حق لئام.سوزنی.کاین آبنوس و عاج شب روز وروز و شب
چون عاج و آبنوس شکافد دل کرام.خاقانی.بوددر غزنین امامی از کرام
نام بودش میوه عبدالسلام.عطار ( از مصیبت نامه ).او چو ذوق راستی دید از کرام
بی تکبر راستی را شد غلام.مولوی ( مثنوی ).- حسابش با کرام الکاتبین بودن ؛ لاابالی و بی بند و بار و لاقید نسبت به اصول اخلاقی و غیره بودن. ( یادداشت مؤلف ) :
تو پنداری که حاسد رفت و جان برد
حسابش با کرام الکاتبین است.حافظ.- کرام الکاتبین ؛ هر یک از دو فرشته چپ و راست که ثبت اعمال آدمی کند : و ان علیکم لحافظین کراماً کاتبین. ( قرآن 10/82-11 ). کشف الاسرار در تفسیراین دو آیه آرد: یعنی ملائکی که شما را نگاه میدارندو اعمالتان را در صحائف ثبت می کنند و چیزی از اعمال بنی آدم برایشان مخفی نماند. و گفته اند که منظور از «کراماً» یعنی شتاب میکنند در نوشتن حسنات و بازمی ایستند از نوشتن سیئات به امید استغفار و توبه پس مینویسند گناه و توبه را با هم. ( از کشف الاسرار ج 1 ص 406 ).

معنی کلمه کرام در فرهنگ معین

(کِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ کریم ، بزرگوار، بلند - همتان .

معنی کلمه کرام در فرهنگ عمید

=کریم

معنی کلمه کرام در فرهنگ فارسی

بزرگوارانکرام الکاتبین:بزرگان، نویسندگان، فرشتگانی که کارهایخوب وبدانسان راثبت میکنند
( صفت ) جمع : کریم بزرگوار ان بلند همتان : [ او چو ذوق راستی دید از کرام بی تکبر راستی را شد غلام ] . ( مثنوی )
نیک جوانمرد و با مروت . کرامه

معنی کلمه کرام در دانشنامه عمومی

کرام یا کرامن ( به فرانسوی: Chramn یا Chramne که در زبان فرانکی باستان به معنای غراب است ) ( مرگ ۵۶۱ ) پسر کلوتار یکم، پادشاه فرانک ها از پنجمین همسرش شونسینا بود.
کرام چندین نوبت علیه پدرش سر به شورش برداشت تا آنکه به دنبال یکی از این شورش ها، همراه با همسر و فرزندانش به دربار شاناو، فرمانروای بریتانی گریخت. کلوتار که در تعقیب او بود وارد نبردی پیروزمندانه با نیروهای متحد کرام و شاناو شد. فرماندهٔ سپاهیان که از بریتون ها بود در این نبرد کشته شد و کرام، علی رغم آنکه می توانست از راه دریا بگریزد با به تأخیرانداختن فرار خود به دلیل نگرانی از امنیت همسر و فرزندانش دستگیر شد. کلوتار فرمان به سوزانده شدن کرام و خانواده اش در آتش داد، با وجود این کرام را پیش از سوزاندن خفه کردند و سپس جسد او را همراه با همسر و فرزندانش در آتش سوزاندند.
این اتفاق در سال ۵۶۱ روی داد و گفته می شود که کلوتار پس از آن دچار پشیمانی و عذاب وجدان شد و در همان سال مُرد.

معنی کلمه کرام در ویکی واژه

جِ کریم ؛ بزرگوار، بلند - همتان.

جملاتی از کاربرد کلمه کرام

بیا ای موسیی کز کف عصا سازی تو افعی را به فرعونان خود بنما کرامت‌های موسی را
کمبود کارنیتین در برنامه‌های بدنسازی (تقویت عضلانی) جلوگیری از کرامپ عضلانی در همودیالیز و کمک به بهبود عملکرد قلب و عروقی.
این رابطه به نام هندریک آنتونی کرامرز فیزیک‌دان هلندی نام‌گذاری شده است.
گفت هان آماده باشید ای کرام که رسول این گروه است این سهام
گفت: آنکه او را قوت کرامات داده باشند و او را ازآن غایب گردانیده.
ای محیطی که ز جان قطره اکرام تو را از ازل قلزم ایجاد رهی گشت و رهین
باسم من یحیی به روح الکرم باسم من یقوی به روح الکرام
رودخانه‌های خیبر پختونخوا شامل رودخانه کابل، رود سوات، رود چیترال، رودخانه پنجگوره، رودخانه بارا، رود کرام، رودخانه گومال و رودخانه ژوب است.
مواد مختلف دیگری در قانون اساسی در رابطه با مذهب و آزادی مذهبی وجود دارد. بخش‌های ۱۸۵ و ۱۸۶ قانون اساسی کمیسیونی را در نظر گرفته تا در ارتقاء و حمایت از حقوق جوامع فرهنگی، مذهبی و زبانی اقدام کند. علاوه بر این، حقوق بشر از جمله حق کرامت انسانی، حق آزادی بیان و حق آزادی اجتماعات به‌طور غیرمستقیم به حمایت از آزادی مذهبی مربوط می‌شوند. حق آزادی بیان شامل ایراد سخنان مروج نفرت در زمینه‌های مختلف از جمله مذهب نمی‌گردد.
کار تو عفو و بخشش و انعام روز و شب شغل تو فضل و رحمت و اکرام صبح و شام
آن گه در آخر آیت گفت: وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرِینَ یعنی اورثناهم مساکنهم، و اسکناهم اماکنهم، سنة منا فی الانتقام امضیناها عن اعدائنا، و عادة فی الاکرام اجریناها لاولیائنا.
در خاک درت هر که نشنید بتوان یافت در صدر خرابات به صد عجز و کرامت
این مسئله را مورد تأیید قرآن یا سنّت نمی‌داند، بلکه ثابت کرده‌است که این عمل ضد کرامت انسانی و مغایر با احکام کلی و انسانی قرآن می‌باشد و پیامبر اسلام تدریجاً آن را از جامعه اسلامی که هنوز با عادات جاهلی بود حذف نمود.
باز راندگان ازل را داغ شقاوت نهد. در خذلان گشاید. زخم «لا بُشْری‌» زند که: «نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیَهُمْ». آری! کلید غیب بنزدیک اوست، و علم غیب خاصیّت اوست، هر کس را سزای خود دادن و جای وی ساختن کار اوست، ابن عطا گفت: کلیدها بنزدیک اوست، چنان که خود خواهد گشاید، و آنچه خود خواهد نماید. بر دلها در هدایت گشاید، بر همّتها در رعایت، بر زبانها در روایت، بر جوارح در طاعت. اهل ولایت را در کرامت گشاید. اهل مهر را در قربت گشاید. اهل تمکین را در جذب گشاید.