کراز
معنی کلمه کراز در لغت نامه دهخدا

کراز

معنی کلمه کراز در لغت نامه دهخدا

کراز. [ ک ُ ] ( اِ ) کوزه آب سرتنگ باشد که مسافران با خود دارند و آن را تنگ نیز می گویند. ( برهان ) ( آنندراج ). تنگ و کوزه آب سرتنگ. ( ناظم الاطباء ) :
با نعمتی تمام به درگاهت آمدم
امروز با کرازی و چوبی همی روم.فاخری ( از فرهنگ نظام ).رجوع به کراز معمول در تداول تازی شود.
|| حوصله که چینه دان مرغ باشد. ( از برهان ) ( از ناظم الاطباء ). ژاغر.
کراز. [ ک ُ ] ( ع اِ ) شیشه و کوزه سرتنگ. ج ، کِرزان. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). شیشه و گفته اند کوزه سرتنگ. ابن درید گوید آن را به کار برند ونمی دانم عربی است یا عجمی. ج ، کِرزان. ( از اقرب الموارد ). || ظرف سفالین بی دسته. ج ، کِرزان. ( ناظم الاطباء ). رجوع به کراز متداول در فارسی شود.
کراز. [ ک ُرْ را ] ( ع اِ ) کوزه سرتنگ. ( ناظم الاطباء ). کُراز. ( از اقرب الموارد ). || ظرف سفالین بی دسته. ( ناظم الاطباء ). رجوع به کُراز شود.
کراز. [ ک ِ ] ( اِ ) خرام و راه رفتن از روی ناز و غمزه باشد. ( برهان ). خرام و رفتار از روی ناز و غمزه. ( ناظم الاطباء ). در برهان به کاف بمعنی خرام که راه رفتن از روی ناز باشد آورده و سهو کرده و آن به کاف فارسی ( گ ) باشد. ( آنندراج ). رجوع به گراز شود. || بیلی را گویند دسته دار که بر دو طرف آن دو حلقه باشد و ریسمانی بر حلقه های آن می بندند و می کشندو زمین را بدان هموار می کنند. ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ) . رجوع به گراز شود.
کراز. [ ک َ] ( اِ ) تب و حرارتی را گویند که زنان را در وقت زاییدن از شدت درد بهم می رسد. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).
کراز. [ ک َرْ را] ( ع اِ ) قچقار که خرجینه شبان بردارد. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). کبشی که خرجین شبان می برد و آن گوسپند بی شاخ است لان الاقرن یشتغل بالنطاح و گفته اند، کراز گوسپندی است که چوپان زنگی بر گردنش آویزد و دیگران از او پیروی کنند. ( از اقرب الموارد ). || ( اِخ ) نام پدر سلیمان محدث است. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه کراز در فرهنگ معین

(کُ ) [ ع . ] (اِ. ) تنگ ، کوزة آب .

معنی کلمه کراز در فرهنگ عمید

=پل کش
۱. تنگ.
۲. کوزۀ آب.

معنی کلمه کراز در فرهنگ فارسی

( اسم ) شیشه و کوز. سر تنگ که مسافر ان با خود برند : [ با نعمتی تمام بدر گاهت آمدم امروز با کراز ی و چوبی همی روم ] . ( فاخری )
تب و حرارتی را نیز گویند که زنان را در وقت زاییدن از شدت درد بهم می رسد.

معنی کلمه کراز در دانشنامه عمومی

کراز ( اوکراینی: Кременчуцький автомобільний завод ) شرکت کامیون سازی اوکراینی است، که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد.

معنی کلمه کراز در ویکی واژه

تنگ، کوزة آب.

جملاتی از کاربرد کلمه کراز

بجز عدو که گزد دست خود کرازهره که همچو غنچه سر انگشت را خصاب کند
همیشه بدی شاه را هم نشین کرازه بد آن نامدار گزین
از اولین و معروف‌ترین ابرگروه‌ها می‌توان به کرازبی، استیلز، نَش اند یانگ اشاره کرد که در سال ۱۹۶۸ شکل گرفت و تا به امروز همچنان فعال است.
به هامون اگر بود شیب و فراز بفرمود کردن به گردون کراز
بر زمین بر، زرشک قامت او سرو همچون هلال بکرازد
در ابتدا بازیگرانی که کارمندان اداری پشتیبان را به تصویر می‌کشیدند به عنوان بازیگر مهمان شناخته می‌شدند، اما پس از آن در فصل دوم به عنوان بازیگران ثابت در مجموعه شناخته شدند. گروه بازیگری بزرگ مجموعه را منتقدان تحسین کردند که منجر به بردن شمار زیادی از جوایز شد. استیو کرل برای بازی کردن در هر قسمت از فصل سوم ۱۷۵٬۰۰۰ دلار می‌گرفت. کرازینسکی و فیشر در ابتدای مجموعه برای هر قسمت ۲۰٬۰۰۰ دلار می‌گرفتند و در فصل چهارم مقدار آن به ۱۰۰٬۰۰۰ دلار رسید.
فصل یک مجموعه تلویزیونی کمدی اداره برای اولین بار در ۲۴ مارس ۲۰۰۵ از ان‌بی‌سی پخش شد و در ۲۶ آوریل ۲۰۰۵ به پایان رسید و شامل شش قسمت بود. اداره اقتباسی آمریکایی از مجموعه تلویزیونی بریتانیایی به همین نام است و در قالب مستندنما ارائه می‌شود. این مجموعه داستان زندگی روزمره گروهی از کارمندان در شرکت کاغذ داندر میفلین در اسکرانتون، پنسیلوانیا را روایت می‌کند. در این فصل استیو کارل، رین ویلسون، جان کرازینسکی، جنا فیشر و بی جی نواک بازی می‌کنند.
یکی دیگر از آثار او به نام "جایی دیگر"، مجموعه‌ای بالغ بر ۱۰۰ مجسمه از مردهایی ایستاده است که به دریا خیره شده‌اند. این مجسمه‌ها در گستره‌ای دو کیلومتری در ساحل کرازبی شهر لیورپول قرار گرفته‌اند.
من دانم و آسمان که اقبال درکعبه آسمان کرازاد؟
می سزم ارتفاعهای شگرف بی غم جوی کند و رنج کراز
شودزگرزتوگردن شکسته چون نرگس کراز بادۀ کین تو در سرست خمار
با آغاز قسمت «داندی‌ها»، فصل دوم بیشتر با پیرنگ شایعه کوچک‌سازی شرکت توسعه یافت و شخصیت‌های تازه‌ای به مجموعه معرفی و شخصیت‌های پیشین نیز توسعه یافتند، برای نمونه دوایت شروت (رین ویلسون). مایکل اسکات (استیو کرل) به زودی با رئیسش، جن لوینسون (ملورا هاردین) رابطه‌ای آغاز می‌کند و رابطه پم بیزلی (جینا فیشر) و جیم هالپرت (جان کرازینسکی) یکی از نقاط کانونی این فصل می‌شود. در حالی که احساسات آن‌ها برای یکدیگر در حال افزایش است، سازگاری بیشتری پیدا می‌کنند در حالی که پم با رابطه خود با روی اندرسون (دیوید دنمان) درگیر است.
این آهنگ برروی صحنه اصلی، پیش از آغاز قسمت پخش می‌شود. صحنه اصلی بخش‌هایی از اسکرانتون و فعالیت‌های مختلف توسط کارمندان است. برخی قسمت‌ها از نسخه کوتاه‌تر شده آن استفاده می‌کردند. پس از فصل چهارم این آهنگ برروی تیتراژ پایانی هر قسمت پخش می‌شد که پیش از آن ساکت بود. بخش‌هایی که از اسکرانتون در صحنه اصلی نشان داده می‌شوند، ساختمان‌ها و مکان‌های واقعی در اسکرانتون هستند که توسط جان کرازینسکی فیلم‌برداری شده‌است.
ستاره‌های پاپ آمریکایی در اواسط سده بیستم مانند بینگ کرازبی، فرانک سیناترا و الویس پریسلی به شهرت جهانی رسیدند. همان‌طور که هنرمندان اواخر سده بیستم مانند مایکل جکسون، پرینس، مدونا و ویتنی هیوستون نیز به شهرت رسیدند. هنرمندان مشهور اواسط دههٔ ۱۹۹۰ تا اواخر دههٔ ۲۰۰۰ شامل ماریا کری، بریتنی اسپیرز، جاستین تیمبرلیک، کریستینا آگیلرا و بیانسه هستند. از خوانندگان مشهور آمریکایی در دههٔ ۲۰۱۰ می‌توان به کیتی پری، برونو مارس، لیدی گاگا، تیلور سوئیفت و آریانا گرانده اشاره کرد.
وزین سو کی نامور با سپاه کرازان بیامد بدان رزمگاه