کرار
معنی کلمه کرار در لغت نامه دهخدا

کرار

معنی کلمه کرار در لغت نامه دهخدا

کرار. [ ک َ ] ( ع اِ ) مهره ای است که زنان بدان مردان را بند نمایند. تقول للساحرة یا کرار کریة و یا همرة اهمریه ان اقبل فسریه و ان ادبر فضریه. ( منتهی الارب ) ( اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ).
کرار. [ ک َرْ را ] ( ع ص ) برگردنده. ( منتهی الارب ). بازگردنده. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). || بازگرداننده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || حمله کننده. ( منتهی الارب ). بتکرار حمله برنده. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) : داعیه ای که هر یارب که او در صمیم سحرگاهی بر درگاه الهی کند به لشکری جرار و سپاهی کرار کار کند. ( چهارمقاله از فرهنگ فارسی معین ). || مهربانی نماینده. ( از منتهی الارب ) ( آنندراج ).
کرار. [ ک َرْ را ] ( اِخ ) از القاب حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام ، چه آن حضرت در جنگ بر صف دشمنان باربار حمله می کرد و هیچ اندیشه نمی نمود. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
- حیدر کرار ؛علی علیه السلام.
کرار. [ ک ِ ] ( ع اِ ) ج ِ کَرّ. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). رجوع به کر شود.
کرار. [ ک ُ ] ( اِ ) چوب زیرین در خانه باشد که چوب آستان است. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || زمینی که بجهت سبزی کاشتنی و غیر آن مستعد کرده و کناره های آن را بلند ساخته باشند. ( از آنندراج ). کرد و زمینی که برای کشتکاری آماده ساخته و کناره های آن را بلند کرده باشند. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه کرار در فرهنگ معین

(کَ رّ ) [ ع . ] (ص . ) بسیار حمله کننده .

معنی کلمه کرار در فرهنگ عمید

۱. از القاب علی بن ابی طالب.
۲. [قدیمی] بازگردنده.
۳. [قدیمی] سخت حمله کننده در جنگ، بسیار حمله کننده.
چوب زیر در، آستانۀ در.

معنی کلمه کرار در فرهنگ فارسی

بازگردنده، بسیارحمله کننده یاسخت حمله کننده درجنگ
( صفت ) ۱ - بسیار حمله برنده بتکرار هجوم برنده : [ داعیه ای که هر یارب که در صمیم سحر گاهی بر در گاه الهی کند بلشکر ی جرار و سپاهی کرار کار کند ... ] ( چهار مقاله ) ۲ - باز گردنده . ۳ - باز گرداننده . ۴ - ( اسم ) لقب امیر المومنین علی ۴ ( چه وی بی پروا بصف دشمنان حمله میبرد ) : حیدر کرار .
چوب زیرین در خانه باشد که چوب آستانست .یا زمینی که بجهت سبزی کاشتنی و غیر آن مستعد کرده و کناره های آنرا بلند ساخته باشند.

معنی کلمه کرار در فرهنگ اسم ها

اسم: کرار (پسر) (عربی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: karrār) (فارسی: کرار) (انگلیسی: karrar)
معنی: حمله کننده، لقب امیر المومنین علی ( ع )، ( اَعلام ) از القاب و صفات حضرت علی ( ع )

معنی کلمه کرار در دانشنامه عمومی

کرار (کردامیر). کرّار ( به لاتین: Karrar ) یک منطقه مسکونی در جمهوری آذربایجان است که در شهرستان کردامیر واقع شده است.
در مساجد جامع کرّار سید احمد و امام حسین هیئت مذهبی وجود دارد.

معنی کلمه کرار در ویکی واژه

بسیار حمله کننده.

جملاتی از کاربرد کلمه کرار

مجموعه‌ای از آثار دعایی مانی است که شامل دو زبور منظوم نیز هست. هیچ‌یکی از دعاها به فارسی میانه شناسایی نشده‌است، اما یک متن سغدی نشان می‌دهد که متن منظوم مفصلی به نام «آفرین بزرگان»[پانوشت ۲] توسط مانی تصنیف شده‌است. بسیاری از قطعات این متن به پارتی، فارسی میانه و سغدی در دست است. این زبور دربردارنده دعاهایی خطاب به پدر بزرگی و ایزدان آفرینش سوم است که امور جهان کنونی را بر عهده دارند. عبارت معینی در این زبور تکرار شده‌است. زبر دیگر «آفرین تقدیس»[پانوشت ۳] نام دارد، چه هر یک از دعاها با واژه قادوش[پانوشت ۴] آغاز می‌شود. ساختمان این زبور نیز مانند زبور نخستین است.
هر چه کنی زو گهر سلک خویش ساز به تکرار زبان ملک خویش
راه و شاه و سپاه هر سه یکیست وین سه گفتن تعدد و تکرار
نوع خاصی از تیک مزمن وجود دارد که در آن فرد دچار تیک صوتی و حرکتی به صورت همزمان است. این اختلال تورت یا توره نام دارد. تیک‌ها بر اساس ماندگاری و زمانی که در رفتار فرد باقی می‌مانند نیز به دو دسته گذرا و مزمن تقسیم می‌شوند: تیک‌های گذرا حداقل ۴ هفته دوام می‌آورند و این به این معنی است که تکرار رفتاری در مدت زمانی کمتر از این زمان تیک محسوب نمی‌شود و تیک‌های مزمن بیشتر از ۱۲ ماه و به دفعات و طی روزهای سال ادامه می‌یابد. تیک‌های مزمن بیشتر بین سنین ۶ تا ۱۲ سالگی دیده می‌شود.
او نماینده نروژ در یوروویژن ۲۰۱۸ بود اما موفق به تکرار موفقیت سال ۲۰۰۹ نشد.
ولی به جاه تو سوگندکزکمال خلوص محامد تو شب و روزکرده‌ام تکرار
و زبان زمان، این معنی با او تکرار کرده:
بلند منزلتا آن منم که شام و سحر زبان کشیده ثنای تو می کنم تکرار
شهیکه نام نکوش حیدر کرار شد زآهن صارم عدوش زیبق فرار شد
وقت آنست که تکرار کنم مطلع خویش گرچه این قاعده دور از روش اهل فن است
بحث و تکرار از برای دین بود در مدرسه وز تو آنجا فوت شد ای عالم مختار دین
و آن کوس عیدی بین نوان، بر درگه شاه جهان مانند طفل لوح خوان در درس و تکرار آمده
همچنان در قهر جباران به تیغ ذوالفقار هیچ‌کس انباز و یار حیدر کرار نیست
در طی سفرهایش به آلمان و سوئد، مارکه موضوعاتی را نقاشی کرد که می‌پسندید، رودخانه، مناظر دریا، بنادر، کشتی‌ها و همچنین مناظر شهری، در طول این سال‌ها او بارها به موضوعات تکرار شوندهٔ خود بازگشت با تفاوت‌های کمی که در نورپردازی آثارش داشت، در این دوران پرتره‌های معدودی را نقاشی کرد، در بین سال‌های ۱۹۱۴–۱۹۱۰ مجموعه‌ای از بدن‌های برهنه زنان را کشید ولی نقاشی‌های مناظر او شناخته شده تر هستند.