کرا

معنی کلمه کرا در لغت نامه دهخدا

کرا. [ ک ِ ] ( موصول + حرف اضافه ) کلمه ای است مرکب از که و را. ( ناظم الاطباء ). مخفف و مختصر هرکراست. ( آنندراج ). به معنی هرکه را و هر کس را. ( فرهنگ فارسی معین ) :
کرا پشتی کند گردون چه باید پشتی لشکر
چه باید یاری مردم کرا دولت بود یاور.قطران ( از آنندراج ).کرا خرما نسازد خار سازد
کرا منبر نسازد دار سازد.( المعجم ) ( از فرهنگ فارسی معین ).|| بطریق استفهام بمعنی کدام کس را باشد چنانکه هرگاه گویند:کرا میگوئی ؟ مراد آن باشد که کدام کس را می گویی ؟ ( برهان ). ادات استفهام در حالت مفعولی ( مفعول صریح ). ( فرهنگ فارسی معین ). چه کس را. کدام کس را. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ).
کرا. [ ک ِ ] ( ع اِ ) کرایه و اجرت نشستن در خانه و دکان و جز آن. ( ناظم الاطباء ). در عربی کرایه را گویند که اجرت نشستن در خانه و د کان کسی باشد. ( برهان ). || اجرت بار کردن شتر و استر و خر و اسب و مانند آنها. ( ناظم الاطباء ). اجرت بار کردن شتر و الاغ و امثال آن باشد. ( از برهان ) : و آنچه آن اعرابی کرای شتر بر ما داشت به سی دینار هم این وزیر [ ابوالفتح علی بن احمد وزیر ملک اهواز] بفرمود تا بدو دادند. ( سفرنامه ناصرخسرو چ دبیرسیاقی صص 115- 116 ). عربی گفت من ترا به بصره برم و با من هیچ نبود که به کرا دهم. ( سفرنامه ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 107 ). پس اشتری به یک دینار و نیم کرا گرفتم و از این شهر روانه شدم. ( سفرنامه ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 81 ). رجوع به کراء، کرای و کرایه شود.
کرا. [ ک َرْ را ] ( اِ ) سرتراش و حجام را گویند. ( برهان ). و صحیح آن «گرا» است. ( حاشیه برهان چ معین ). رجوع به گرا شود.

معنی کلمه کرا در فرهنگ معین

(کِ ) [ ع . کراء ] (اِ. ) مزد، کرایه .

معنی کلمه کرا در فرهنگ عمید

۱. کدام کس را، چه کس را.
۲. هر که را، هر کس را.
= کرایه
* کرای چیزی (کاری ) را کردن: به زحمتش ارزیدن، ارزش آن را داشتن: اگرچه گوهر نظمم کرای آن نکند / که من نثار کنم بر جناب حضرت شاه (ابن یمین: ۵۱۳ ).

معنی کلمه کرا در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) کرایه دادن ستور و جز آنرا بمزد دادن . ۲ - ( اسم ) مزد مستاجر کرایه .
سر تراش و حجام را گویند.

معنی کلمه کرا در فرهنگ اسم ها

اسم: کرا (دختر) (فارسی) (تلفظ: kera) (فارسی: کرا) (انگلیسی: kera)
معنی: نام همسر مولانا جلال الدین بلخی

معنی کلمه کرا در ویکی واژه

کراء
مزد، کرایه.

جملاتی از کاربرد کلمه کرا

با اجل نزدیک با فنا مقرون از طریق حق هر کرا دوری
عام شد رسم تعلق شرم آزادی‌کراست خلق را چون حلقه با هم داد این زنجیرصلح
الکساندر زوتوف (اوکراینی: Олександр Сергійович Зотов؛ زادهٔ ۲۳ فوریهٔ ۱۹۷۵) بازیکن فوتبال اهل اوکراین است.
این کرامت که ز سلطان سلاطینش رسید تا خردمند نبیند نشود باور او
وی توسط یکی از رابطان حزب دموکرات کردستان ایران و با کمک اعضای آن توانست از ایران خارج شود. وی می‌گوید که یک بار توسط تیم تروریستی ارسال شده از ایران تهدید شده‌است و پس از چندی وزارت اطلاعات تلفن وی را یافته و توسط یکی از بازجویانش تهدید شد که به ایران بازگردد . این تهدیدات باعث شد که دفتر سازمان ملل در اربیل سریع‌تر امکان خروج و سفر وی را به سوئد ایجاد کرد اما وکیل او توانست امکان سفر او به آمریکا را فراهم کند.
و عالمیان را باید که حفظ آداب اندر مشاهدت معبود خود از زلیخا آموزند که چون با یوسف خلوت کرد و از یوسف حاجت خود را اجابت خواست، نخست روی بت خود به چیزی بپوشید. یوسف علیه السّلام گفت: «از چه می‌کنی؟» گفت: «روی معبود بپوشیدم تا وی مرا بربی حرمتی نبیند؛ که آن شرط ادب نباشد.» و چون یوسف به یعقوب رسید و خداوند تعالی وی را وصال وی کرامت کرد زلیخا را جوان گردانید و به اسلام راه نمود و به زنی به یوسف داد. یوسف قصد وی کرد زلیخا از وی بگریخت. گفت: «ای زلیخا من آن دلربای توام از من چرا همی‌گریزی؟ مگر دوستی من از دلت پاک شده است؟» گفت: «لا، واللّه؛ که دوستی زیادت است اما من پیوسته آداب حضرت معبود خود نگاه داشته‌‌ام آن روز که با تو خلوت کردم معبود من بتی بود و وی هرگز ندیدی، فاما به حکم آن که ورا دو چشم بی بصر بود، چیزی بر آن پوشیدم تا تهمت بی ادبی از من برخیزد. کنون من معبودی دارم که بیناست بی مُقلت و آلت و به هر صفت که باشم مرا می‌بیند من نخواهم که تارک الادب باشم.»
نماهنگ این سرود با اجرای گروه سرود ۳۱۳ نفرهٔ ماح (ملت امام حسین) از استان‌های گیلان و قم (۲۰۰۰ هزار نفر از جمله ۳۱۳ کودک از استان گیلان و ۳۱۳ کودک از استان قم) در مسجد جمکران قم توسط سعید نعیمی برای شبکهٔ باران صدا و سیمای گیلان تهیه و اسفند ۱۴۰۰ ساعاتی پیش از تحویل سال پخش شد. عدد ۳۱۳ به تعداد یاران حجت بن الحسن در هنگام ظهور مهدی اشاره دارد. تهیه‌کنندگی این کلیپ را سعید نعیمی و تنظیم آن را مهیار طالبی بر عهده داشتند. شعر اثر را سید مهدی بنی‌هاشمی سروده است.
ائتلاف نیروهای ملی یک ائتلاف سیاسی در لیبی است. ائتلاف در فوریه ۲۰۱۲ شکل گرفت. این ائتلاف لیبرال و سکولار است که توانست در نخستین انتخابات دمکراتیک در لیبی (انتخابات مجمع ملی لیبی (۲۰۱۲)) به پیروزی دست یابد.
کرده دستت در کنار سایلان شکرانه را هر سرشک لعل وکان بر چهره ی کان یافته
الینا بخنو (اوکراینی: Аліна Олегівна Бихно؛ زادهٔ ۲۷ مهٔ ۱۹۹۹) ورزشکار ژیمناست ریتمیک اهل اوکراین است.
پیرایهٔ کرامت و آرایش ادب شیرازهٔ سعادت و مجموعهٔ حیا
در کنار ژاپن، تایوان و سنگاپور، ایالات متحده یکی از چهار کشور پیشرفته دموکراتیک و یکی از ۵۴ کشوری در سراسر جهان است که حکم اعدام در آن همچنان قانونی است.
هر کرا این چهار باشد ورد دیو حیلتگرش نگردد گرد
از علم و اشارات و عبارات حذر کن وز زهد و کرامات گذشته بَرَمی زن
چون با غلام خوی نکردستم زن هشته گیر خواجه کرا گایم
پس از سرنگونی رژیم حزب بعث عراق، کردها حکومت سرزمین کردستان در عراق را تشکیل دادند. از سال ۲۰۰۵ به بعد، رئیس‌جمهور عراق (جلال طالبانی) و وزیر امور خارجه عراق (هوشیار زیباری) و فرمانده کل ارتش عراق (ژنرال زیباری) نیز از کردها بودند. مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و رئیس پیشین دولت اقلیم کردستان عراق است.
نقد گنجینهٔ حدوث و قدم گوهر بحر بیکران من است