کدگذار

معنی کلمه کدگذار در فرهنگستان زبان و ادب

{coder} [رایانه و فنّاوری اطلاعات] وضع کنندۀ قواعدی برای انطباق عناصری از یک مجموعه بر عناصری از مجموعۀ دیگر و معمولاً با تناظر یک به یک

معنی کلمه کدگذار در ویکی واژه

وضع‏کنندۀ قواعدی برای انطباق عناصری از یک مجموعه بر عناصری از مجموعۀ دیگر و معمولاً با تناظر یک‏به‏یک.

جملاتی از کاربرد کلمه کدگذار

یکایک شمردن محدود به حساب نیست. کاربردهایی نیز در زمینه‌هایی چون نظریه کدگذاری، حساب احتمالات، و آمار (در ریاضیات) و در تحلیل الگوریتم‌ها (در علم کامپیوتر) دارد.
مارک فرمتی است که امکان خواندن و پردازش اطلاعات فهرستنویسی هر اثر مشخص را به وسیلهٔ کامپیوتر فراهم می‌کند و روشی است برای کدگذاری، نشانه‌گذاری و برچسب زدن فیلدها در پیشینهٔ کتابشناختی و شناسایی آن‌ها با استفاده از اعداد ۳ رقمی است. اولین بار در آمریکا توسط کتابخانه کنگره در سال ۱۹۶۹ به وجود آمد. کاربردهای گوناگون آن در آمریکا، انگلستان، اروپا و دیگر کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفت.
کدگذاری هافمن یک الگوریتم مقایسهٔ داده است که از الگوریتم حریصانه برای پیاده‌سازی استفاده می‌کند و بر اساس تعداد تکرارهای یک کاراکتر در یک فایل است. این کدگذاری در فشرده‌سازی اطلاعات به کار می‌رود و با کدگذاری مجدد کاراکترهای موجود در اطلاعات بر اساس میزان استفادهٔ آن‌ها، سعی در کم کردن حجم فایل می‌کند. بر اساس این روش، کاراکتری با استفادهٔ بالا با کد کوتاهتر و کاراکتری با استفادهٔ کم با کد طولانی‌تر جایگزین می‌شود.
استفاده از خودرمزگذارها به ویژه برای انجام افزایش فضای ویژگی روی داده‌ها مفید است. خودرمزگذارها با داشتن نیمی از شبکه، رمزگذار، کار می‌کنند، تصاویر را به صورت نمایش‌های برداری کم بعدی نگاشت می کنند، به طوری که نیمه دیگر شبکه، رمزگشا، می تواند این بردارها را به تصویر اصلی بازسازی کند. این نمایش کدگذاری شده برای افزایش فضای ویژگی استفاده می شود.