کته

معنی کلمه کته در لغت نامه دهخدا

( کتة ) کتة. [ ک َت ْ ت َ ] ( ع اِ ) سبزه زمین از تره و جز آن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ).
کتة. [ ک ُت ْ ت َ ] ( ع اِ ) شتران هیچکاره. ( منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). چارپایان بلایه. ( از اقرب الموارد ). بدترین از بزان. ( منتهی الارب ). علم برای ماده بز بد. ( از اقرب الموارد ) ( از ناظم الاطباء ) .
کته. [ ک َ ت َ / ت ِ ] ( اِ ) پلوئی که آبکش نکنند. برنج پخته نرم که آب آن را با آبکش نگرفته باشند. خشکه پلاو. ( یادداشت مؤلف ). برنجی که بدون روغن پزند. ( فرهنگ فارسی معین ).
- کته رشتی ؛ برنجی است که در آب بپزند، قدری که از معمول نرمتر شد آب می کشند و دم می کنند. پس از دم کشیدن پارچه نازکی روی آن می اندازند و با کف دست یا گوشت کوب فشار می دهند تا برنجها خوب بهم بچسبد. پس از سرد شدن آن را وارونه در ظرفی برمی گردانند و بشکل لوزی یا مربع می برند. ( از فرهنگ فارسی معین ).
کته. [ ک َ ت َ / ت ِ ] ( اِ )قسمتی از پستو یا زیرزمین یا مطبخ یا صندوقخانه و جز آن که در پیش آن دیوارچه ای کشند و در آن زغال و هیمه و پهن و امثال آن ریزند. ( یادداشت مؤلف ). جای زغال. جازغالی. تودری مانندی که نیمی از قسمت پائین آن را دیوار کشند و در آن هیمه و زغال و غیره ریزند. || صندوقخانه. پستو. ( فرهنگ فارسی معین ). || جای آرد در نانوایی. ( یادداشت مؤلف ).
- پای کته خمیر کردن ؛ پیوسته در خانه نزد زن خود بودن. از بیکاری بسیار در خانه و پیش اهل ماندن. ( یادداشت مؤلف ).
کته. [ ] ( هندی ، اِ ) کتی. اسم هندی کلب است. ( تحفه حکیم مؤمن ). رجوع به کتی شود.
کته. [ ک َ ت َ / ت ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان پشت کوه باشت و بابوئی بخش گچساران شهرستان بهبهان. کوهستانی و معتدل. سکنه 260 تن. آب آن از قنات و رودخانه. محصول آنجا غلات ، کنجد، حبوبات ، لبنیات. شغل اهالی زراعت و گله داری. صنایع دستی عبا و گلیم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6 ).
کته. [ ک َت ْ ت َ ] ( اِخ ) قریه ای است دو فرسنگی بیشتر میانه جنوب و مشرق شهر خفر. ( فارسنامه ناصری ).
کته. [ ک َ ت ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان بخش خفر شهرستان جهرم. جلگه ای و گرمسیر. سکنه 310 تن. آب از قنات و رودخانه قره آغاج.محصول آنجا غلات ، برنج ، خرما و بادام. شغل اهالی زراعت و باغداری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 7 ).

معنی کلمه کته در فرهنگ معین

(کَ تِ ) (اِ. ) ۱ - دمپخت ، برنج دمی . ۲ - صندوقخانه ، پستو.

معنی کلمه کته در فرهنگ عمید

برنج پختۀ بی روغن که آب آن را با آبکش نگرفته باشند، دم پخت، دم پختک.

معنی کلمه کته در فرهنگ فارسی

برنج پخته بی روغن، دمپخت، دمپختک
( اسم ) صندوقخانه پستو .
دهی است از دهستان خفرک بخش زرقان شهرستان شیراز

معنی کلمه کته در دانشنامه آزاد فارسی

کَته
در آشپزی ایرانی، برنجی که با یک بند انگشت آب بر روی آن و کمی نمک و روغن به جوش آورند و با همان آب بجوشد و آب کش نشود تا آب آن تمام شود و پخت آن با آب و لعاب برنج کامل گردد. آن را با خورش می خورند. پلویی که از این راه تهیه می شود به علت آب کش نشدن تمامی ویتامین ها و خواص برنج را در خود حفظ می کند. کته قوتِ غالب گیلانیان است، اما در دیگر شهرها نیز، با اندک تفاوت هایی در پخت، فراهم می آید. مردمِ گیلان آن را بسیار شُل برمی دارند.

معنی کلمه کته در ویکی واژه

دمپخت، برنج دمی.
صندوقخانه، پستو.

جملاتی از کاربرد کلمه کته

خواهی که نقد حال تو گردد حدیث عشق این نکته می شنو ز حریفان و می گرو
حیف از آن طبع سخن گستر و آن نکته وری طبع چه محض لطافت چو نسیم سحری
ای که گفتی نکته های دلنواز مشرق از گفتار تو دانای راز
نکتهٔ رایش اگر شمع شود بودش دایرهٔ شمس لگن
خلق افسرده می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌های عفونی، کمبودهای تغذیه‌ای، شرایط عصبی و مشکلات فیزیولوژیکی، از جمله آندروژن (در مردان)، بیماری آدیسون، نشانگان کوشینگ، کم‌کاری تیروئید، بیماری لایم، اِم اِس، بیماری پارکینسون، درد مزمن، سکته مغزی، دیابت و سرطان باشد.
نکته: بانک مرکزی باید به صورت نقطه به نقطه و وزارت اقتصاد به صورت حداقلی روزانه، کلیهٔ شاخص‌ها و پارامترهای مربوط به تورّم را بررسی کند و با تغییر در استراتژی‌های ممکن، آن را به حد مطلوب برساند.
ز علم و عمل نکته‌ها گوش‌ کردم ندانم چه خواندم فراموش کردم
نکته ی دیگر بود در این خبر گوش دار و بشنو از من ای پسر
که تا حسود به من نکته گیرد و گوید چو یار تست جفاکار دل از او بردار
ساحل گرنن در شمال اسکاگن، محل تلاقی دریای کته گت (دنباله دریای بالتیک) و دریای شمال است. درهم نیامیختن آب این دو دریا به دلیل تفاوت غلظت نمک و دما (که هالوکلاین نام دارد)، یکی از شگفتیهای منحصر به فرد طبیعت دنیا را رقم زده است.
به دلیل اهمیت خواب در سلامتی فرد و همچنین استرس ناشی از بیداری‌های مکرر به دلیل حس خفگی در طول شب، آپنه خواب درمان نشده می‌تواند در دراز مدت به نتایج جدی مانند سکته، حمله قلبی، دیابت نوع دوم، فشار خون بالا، چاقی، ضعف حافظه و افسردگی منجر شود.
هزار نکته زدی پیش دلبران فرنگ گداختی صنمان را به علم برهانی
هر مو زبان نکته سرایی نمی شود تا ترک گفتگو نکند این زبان که هست
نکته ۱- چهار گل استقلال توسط بازیکنان حریف زده شده ست (گل‌به‌خودی)
یکیمیان در ۲۴ آوریل ۱۹۸۲ در مسکو بر اثر سکته قلبی درگذشت و در آرامستان مرکزی ایروان (توخماخ) به خاک سپرده شد.
وگر سوز دل گوئی از نکته باز سرت را ببرند در دم به کاز